شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

یک نامه محتوی چند پیشنهاد به آقای هاجری رییس محترم کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شیراز

جناب آقای حاج محمد رضا هاجری دامت توفیقاته

سلام علیکم،

     با احترام همان گونه که در جلسات دانشجویان اعلام فرمودید: شما پیشنهاد بدهید ما اجرا می کنیم، لازم دیدم به عنوان یک شهروند شهرک سعدی شیراز برای دستیابی به پیشرفت فرهنگی و توسعه ی گردشگری شهرک سعدی موارد ذیل را یادآور شوم تا در صورت صلاحدید در چشم انداز برنامه های اجرایی مد نظر قرار بدهید. 

1 با همکاری و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی قلعه های دوقلوی فهندژ بازسازی و از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود. فضا سازی قسمت غربی دامنه ی کوه فهندژ تا پای قلعه ها ادامه پیدا کند و مسیری حفاظت شده برای گردشگران تا دسترسی به قلعه ها ایجاد شود، تا بتوانیم قلعه هایی را که تاریخ هزاران ساله را در دل خود جای داده است با نگهداری صحیح برای آیندگان به امانت بسپاریم. 

2 دهانه ی مجموعه ی چاه های قلعه بندر، پیرزن و دختر به گونه ای مرمت شوند که گردشگران بتوانند به راحتی از آن ها دیدن کنند. 

3 در صورت امکان دهانه و مجرای تونل افقی روبروی طاووسیه که در گذشته های نه چندان دور به علت تعریض خیابان بوستان مسدود گردید باز شود و در دید گردشگران قرار گیرد. 

4 غیر از آرامگاه سعدی که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، دیگر اماکن دیدنی شهرک سعدی از جمله: آرامگاه شوریده ی شیرازی، جوق سعدی، حوض ماهی، حوض سکه  و گرمابه ی سعدی که از آب معدنی قنات تامین می شود در معرفی به گردشگران بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

5 برخی از کوچه های شهرک سعدی به نام شهدای گرانقدر سعدی نامگذاری شده است و تعداد زیادی از شهدای شهرک سعدی گمنام مانده اند. حدود 137 شهید شهرک سعدی مربوط به انقلاب و حماسه ی هشت سال دفاع مقدس هستند که شایسته است کوچه ها، معابر و میادین شهرک را با نام آن ها مزیّن کنیم.

 

6 یکی از میادین یا ورودی های شهرک سعدی را به نام شهدا مزیّن و تمثال مبارک آن ها را یکپارچه نصب نماییم.

 

7 ایجاد یک ایستگاه ویژه ی اتوبوس در روزهای عصر پنجشنبه و صبح جمعه از جلوی آرامگاه به سمت دارالرحمه می تواند تردّد خانواده ها ی محترم شهدا و صاحبان اموات را که می خواهند در این ساعات جهت قرائت فاتحه به دارالرحمه بروند آسان می نماید. 

8 برای تشویق کشاورزان و به خصوص تولید کنندگان انگور (رز) یاقوتی سعدی که شهره ی خاص و عام است، می توان با نصب یک نماد انگور یاقوتی در یکی از میادین و یا ورودی های شهرک هم کشاورزان را مورد تشویق قرار داد و هم گردشگران را که وارد می شوند، علاوه بر شیخ سعدی رحمت الله علیه بر تولیدات مردم این محل هم آگاه نمود.

 

9 علاوه بر المان، تندیس و یا نماد شیخ سعدی و انگور یاقوتی در یکی از ورودی ها و یا میادین پیکره ای از یک کوهنورد نصب شود تا علاوه بر شناسایی کوهنوردی این محل موجب تشویق کوهنوردان حرفه ای و غیر حرفه ای هم باشد. همچنین با پتانسیل های مثبت  ورزشی از جمله فوتبال هم می توان این نماد را افزود. 

10 پیبشنهاد می شود برای افزایش بار فرهنگی این محل بنای یکی از دانشگاه های معتبر در این محل کلنگ زنی و افتتاح شود.

 

11 با همیاری و همکاری مسوولین مربوطه سرعت در عملیات ساختمان فرهنگی پشت آرامگاه افزایش یابد. 

12 نظارت بیش از پیش ناظران شهرداری در ساخت بناهای غیر اصولی و غیر مهندسی در شهرک سعدی افزایش یابد تا امنیت ساختمان ها در برابر زلزله های احتمالی بیشتر شود.

 

13 تسریع در روند دریافت مجوز ساخت بناهای شخصی موجب می شود تا مالکان مجبور نشوند قانون را دور بزنند و به ساخت بناهای شبانه اقدام کنند.

 

14 همانگونه که شهرداری بابت ساخت بناهای تجاری و مسکونی و غیره عوارض دریافت می کند، ساکنین محله ها هم انتظار دارند که معابر و کوچه های آنها بهسازی و آسفالت شود. بهسازی ها و آسفالت در کوچه ها و معابر اطراف آرامگاه انجام می شود، در صورتی که کوچه های دور از آرامگاه سالیان سال است که هیچگونه رسیدگی صورت نگرفته است. از جمله می توان به بلوار نارنجستان کوچه ی 98 فرعی اول سمت چپ اشاره کرد.

 

15 به نظر می رسد که بیشتر توسعه ی فرهنگی شهرک سعدی در قسمت شرقی آرامگاه قرار دارد. این یک ناموزونی فرهنگی را در محل بوجود آورده است. فرهنگسرا، کتابخانه، مجموعه ی ورزشی و ... اگر از بلوار نیستان به سمت جاده ی خرامه حرکت کنیم چشم انداز فرهنگی در قسمت غربی کمتر مشاهده می شود. زمینی در کوچه 98 بلوار نارنجستان وجود دارد که در نقشه ی توسعه جزء حریم ذخیره فرهنگی می باشد. بهتر است برای بار فرهنگی این محدوده از این زمین به عنوان یک فضای باز با حصار توری درست شود و به عنوان یک زمین ورزشی در اختیار نوجوانان، جوانان، ورزشکاران و ورزش دوستان قرار گیرد.

قبلاً و قلباً از زحمات و احساس مسوولیت حضرت عالی و همه ی اعضای شورای شهر تشکر می شود

نظرات 2 + ارسال نظر
فهندژ پنج‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:28

اقا سعید سالها از سعدی دور بودهای خبر از کینه ها و نامردیها وانحصار طلبیهای اهالی نداری تا وابستگان به صنودق قرضالحسنه هستند وضع از این بهتر نمیشه اینها نان بد نام کردن سعدیه را میخورند

علی پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 22:36

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد