شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

نماز جمعه شیراز

     امروز هم بختمان یاری کرد و قدم در راه نماز جمعه گذاشتیم تا به صورت عملی آیاتی از سوره ی جمعه را تفسیر کرده باشیم. پارکینگ اولی فقط برای داراندگان کارت مخصوص بود و عذر ما را خواسته بودند. نمی دانم این کارت داران چه کسانی هستند. اگر برای کارکنان حرم مطهر باشد، مسلماً این فضا برای آن ها خیلی زیاد است. نمی دانم چرا هر جا پا می گذاریم، قسمتی از فضاهای ملی و بیت المالی برای عدّه ای خاص می شود. این عدّه ی خاص مگر چه کسانی هستند. بابا همه برادر و برابر هستند. آن که در نزد پروردگار عزیز تر است با تقواترین است. بالاخره به سمت پارکینگ بین الحرمین رفتیم. آخرین جایگاه خالی بود و همان جا ماشین را پارک کردیم و به سمت حرم رهسپار شدیم. قسمت پارکینگ با یک آسانسور به طیقات بالایی هدایت می شد. طبقاتی که فضاهای تجاری و مغازه هایی شیک و مرتب درست شده بود و اکثر آن ها هم باز و مشغول کاسبی بودند. چیزی که ذهن مرا مقداری به خود مشغول ساخت در این بود که بیشتر مغازه ها پوشاک بود و فروشندگان آن ها هم زنان و دخترانی که امروزه مد شده تا با هزار قلم آرایش و ادا و اطفار شاید روزنه ای برای ورودو جذب مشتریان باشند. اینگونه فروشندگان در شهر زیاد است، اما در حریم شاهچراغ(ع) و بین الحرمین مقداری جای سوال دارد که چرا؟
     بگذریم، بالاخره راه ورود به صحن حرم، از قسمت درمانگاه را پیدا کردیم و خودمان را به شاهچراغ(ع) رساندیم. یک راست وارد صحن شدیم و کوله باری از احساسات و آمال و آرزوها را با حضرتش در میان گذاشتیم و سیر سیر شدیم. هم زمان اذان ظهر پخش می شد. خودم را از درون صحن به نماز جمعه رساندم و در جلوترین قسمت صفوف نماز گزاران پشت سر میله هایی که برای آقایان و آقازاده ها نصب شده بود، آرام گرفتم. نمی دانم این میله ها را برای چه منظوری در جلو گذاشتند. یک مقدار قابل نقد و بررسی است. در این قسمت بزرگانی از جنس سیاست و مذهب داخل می شوند. انگاری فقط آن ها سیاسی و مذهبی هستند. اگر از روی عقل نیم نگاهی بکنیم می بینیم که شاید نه، بلکه از آن ها پیر تر و مذهبی تر هم در میان صفوف نمازگزار هستند که بی غل و غش هر جایی خالی باشد می نشینند. برخی هم انگاری تخم دو زرده دارند،  نه سیاسی هستند و نه شخصیت مشهور مذهبی یک راست می خواهند وارد آن حریم بشوند که برخی از آن ها با ممانت افرادی که در آن جا هستند و جنس مومنان را مورد شناسایی قرار می دهند روبرو می شوند. برخی هم با پررویی تمام بدون درنگ و بی تفاوت به آن افراد وارد میدان شده و یک گوشه ای می نشینند. انگاری هر کس در آن جا قرار بگیر احساس بزرگی بهش دست می دهد. اگر این میله ها را برای حفاظت شخصیت های سیاسی و مذهبی درست کردند که فکر نمی کنم چنین باشد، چون ضمن ورود خیلی از کسان سیاسی و مذهبی خیلی از ناکسان سیاسی و مذهبی هم ورود پیدا می کنند. و اگر این گونه نیست که یک نوع جدایی و طبقاتی را در بین مردم به وجود می آورد.
     از این هم که بگذریم امام جمعه ی محترم شهرمان حضرت آیت الله ایمانی شروع به خطبه خوانی کرد. مبحث اول صحبت های ایشان در رابطه با پرهیزگاری بود. مقداری از ایات و روایات مربوطه را در این زمینه ایراد فرمودند. امروزه پرهیزگاری تنها میوه ای است که کم گیر می آید. پرهیزگاری در آداب و روش زندگانی ما، پرهیزگاری در کسب و کار روزانه ی ما، پرهیزگاری در روابط اجتماعی ما، پرهیزگاری در تمامی زندگی روزمره ما در گرانمایه ای است که باید بگردیم و پیدایش کنیم. یکی از ناپرهیزگاری ما ربا است. ربا کسب و درآمد بدون زحمتی است که از سرمایه ی نقدی و قرضی حاصل می شود. امام جمعه ی محترم در این باره با ریشه یابی ربا و رباخوارانی که در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود داشتند، از جمله: عباس عموی پیامبر، ابولهب، ابو جهل و غیره و این که با آمدن آیات تحریم ربا این عمل زننده و حرام شناخته شد و امروزه بانک های ما رباخواری هایی مرتکب می شوند که دست هر چه رباخواری را از پشت بسته اند. نمی دانم با توجه به این که همه ی بزرگان می دانند بانک های ما مشکل شرعی دارند چرا یک شبه با آن به مقابله نمی پردازند. مگر تحریم تنباکو یک شبه اتفاق نیافتاد.چرا امروزه میرزای شیرازی کم داریم. شاید دوباره استدلال بشود که اگر چنین کنیم چنان می شود. اگر اینگونه باشد که باید فاتحه ی اسلام و جمهوری اسلامی را خواند. در هر کاری باید مصلحت را در پیش بگیریم. اسلام با کسی مصلحت ندارد.
Image result for ‫آزادی حلب‬‎Image result for ‫آزادی حلب‬‎
     امام جمعه ی محترم در خطبه ی دوم اشاره ای به آزاد سازی حلب در شام داشتند. و این که تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدا  می گفتند که اسد باید بماند و ماندنی شد. آزاد سازی حلب یکی از پیروزی هایی است که روستان را خوشحال و دشمنان به ویژه اسرائیل را ناراحت کرده است. در این راه شهدایی جان خودشان را در کف قرار داده اند که بی شک این شهدا مظلوم ترین شهدا می باشند.
      فردا میلاد با سعادت آخرین پیامبر و رسول الهی حضرت خاتم انبیین محمد مصطفی (ص) و فرزند ایشان حضرت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب شیعه است. امیدواریم به لطف خدا بتوانیم پیروی از این بزرگواران موفق باشیم.  امروز به مناسبت روز راهداری تعدادی از کارکنان این سازمان بال لباس فرم در صفوف نماز جمعه حضور داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد