شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

ریزش باران و شکر خدا و خوشحالی باغ داران سعدی شیراز

دیروز و امروز باران، این رحمت خداوندی بر بستر تشنه استان فارس بارید و تبسمی بر چهره، همراه با تشکر از خداوند بخشنده و مهربان بر تمامی مردم به خصوص باغ داران، به ویژه مالکان باغات انگور شیراز و سعدی نشست. از یک ماه قبل به این طرف با کاهش ریزش جوی باغداران رز سعدی همواره در فکر این بودند که چگونه آبی به تاکستان های خود بدهند. برخی از باغات در شیب های تندی قرار دارد که امکان آب دهی دستی به آن ها یا وجود ندارد و یا موجب هزینه های بالایی خواهد شد. برخی از مالکان هم که توانایی مالی خوبی داشتند به وسیله ی تانکرهای آبی که هر تانکر 4 هزار لیتری به قیمت 50 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت، به باغات خود بردند و از این طریق تاک های تشنه را سیراب کردند. البته بنا به گفته ی کارشناسان و افراد با تجربه ی محلی این آب دهی کفایت نمی کرد. برخی هم توان مالی نداشتند که این هزینه را بپردازند و نگران آن بودند که اگر آب به موقع رسیده نشود، سال پر برکتی برای رزهای آن ها نخواهد بود. بالاخره خداوند سبحان دریچه ی آسمانش را بر روی این باغات باز کرد و بارانی مناسب که هیچگونه سیلاب و خطری هم در بر نداشت به این تاکستان ها بارید و دل همه ی باغداران را خوشحال کرد. خدا را شکر می کنیم که باران رحمتش را بر سراسر استان فارس نازل کرد.
امروزه صاحبان تاکستان ها یا همان رز به زبان بومی سعدی در حال آماده شدن برای قلمه کاری هستند. در سعدی برخی از انگورها از جمله: عسکری، یاقوتی، ریش بابا، یاقوتی سفید، کُله ای، سیاه، رطبی، دم روباهی، قلاتی (لر کش) تولید می شود؛ اما بیشترین و بازاری ترین محصول سعدی همان انگور یاقوتی سیاه و عسکری است که انگور یاقوتی آن شهره ی ملی و جهانی دارد. برای تولید انگور از کاشت تا برداشت مراحل مختلفی وجود دارد که باغ داران سعدی به خوبی از عهده ی آن بر می آیند.

Image result for ‫انگور سعدی شیراز‬‎
انگور بش (دیم) از فرش تا عرش

مراحل کشت، داشت و برداشت انگور بش (دیم)
از زبان حاج صدرالله بهاری سعدی
- گود کنی: ابتدا به فاصله هر 2 متر از چهار جهت گودال هایی می کنند.
- ترکه نشونی (قلمه کاری - نشا کاری): از اواخر بهمن تا اواخر اسفند بهترین زمان برای کاشت قلمه ها می باشد.معمولاً دو تا سه قلمه در یک گودی می کارند تا اگر یکی از آن ها خشک شد دیگری بتواند به رشد خود ادامه بدهد.
- کله: بعد از کاشت قلمه ها دو تا دور قلمه ی کاشته شده را با سنگ پوششی درست می کنند تا هم از سرما و گرما محافظت بشود و هم از برخی حشرات و آفات در امان باشند.
- پاکنی اول: بعد از 3 ماه سنگ ها را بر می دارند و پاکنی  می کنند. مقداری خاک نرم هم در پای قلمه ها می ریزند. به این طریق خاک های سفت شده ی اطراف قلمه ها را نفوذ پذیر تر می کنند تا هم هوا وارد ریشه ها بشود و هم اگر بارشی بود بیشتر جذب بشود. بعد مجداً کلش می کنند. یعنی همان سنگ ها را در اطراف می چینند.
- پاکنی دوم  و هرس (سر برداری) اول: بعد از یک سال دوباره سنگ ها را بر می دارند و پاکنی می کنند. سر قلمه های جوان را تا کف زمین هرس می کنند. البته به مقدار یک جوانه باقی می گذارند.این کار برای قوی تر شدن ریشه انجام می شود.
- پاکنی سوم و هرس (یه تا) دوم: سال بعد مجدداً پاکنی می کنند، شاخه های ضعیف تر را هرس می کنند و تنها یک شاخه ی قوی و ضخیم را باقی می گذارند. به همین دلیل در زبان محلی به یه تا معروف است. یعنی یک شاخه باقی می ماند.
- هرس (سر برداری سوم)(رو خونه): در بهار همان سال مجدداً پاکنی می کنند. شاخه های نازک را هرس می کنند تا ساقه ها قوی تر بشود. بعد از این عمل است که رز می افتد رو خونه یعنی مثل بقیه ی درختان انگور می دهد.
آفات:
باغ داران سعدی تنها برخی از آفات را می شناسند و شاید همین آفات تنها دشمن تاکستان های آنان می باشد.
- آزاری: تنها آفتی که باغ داران را ناراحت می کند آزاری است. شاید به مجموع آفات آزاری می گویند و یا این که یکی از آفات به نام آزاری است که انگور را سیاه می کند.
- دزدی: هنگام رسیدن انگورها، باغ داران به حفاظت از باغ های خود در مقابل دزدان انگور می پردازند. برخی در آلاچیق  یا خانه هایی که در باغات خود بنا کرده اند، نگهبانی می دهند. برخی از باغ داران هم در نگهبانی شبانه از ماشین خود استفاده  می کنند. نمی دانم کی و چگونه باید دست دزدان را قطع کرد. سارقی که با چیدن انگور، که ثمره ی تلاش سالانه ی یک باغ دار است، چگونه دلش می آید  به همین راحتی به باغ کسی وارد بشود و با چیدن انگور دزدی شکم زن و بچه اش را سیر کند. بالاخره دزدی هم یکی از آفات از نوع انسانی است که امیدواریم دزدان کم خرد هم بفهمند که کارشان اشتباه است و روزی باید در پیشگاه خداوند منان پاسخگو باشند.
سموم:
از سم ها هم تنها  سه مورد مورد استفاده قرار می گیرد.
- سم شفته
- گوگرد
- سم توپاز
هنگام سمپاشی:
- بعد از عید هنگام گل کردن
هنگامی که غوره ها نخودی شد.
فروش و عرضه به بازار
انگور یاقوتی سعدی خیلی زود به دست می آید. برخی از باغ داران مستقیماً تولیدات خودشان را به میدان تره بار شیراز می برند، برخی هم با چیدن روزانه انگور به میوه فروشی های شیراز می دهند و برخی هم به دلّالان بومی و محلی که در کنار جاده ی خرامه بساط های موقتی ایجاد می کنند، اقدام به فروش می کنند. برای باغ داران بهترین فرصت و اقتصادی ترین کار همان است که یک سره به میادین تره بار ببرند و محصولات خودشان را عرضه کنند. هیچیک از باغ داران بومی  نسبت به تولیدات انگور از کشت تا برداشت راضی نیستند. اکثراً می گویند که هیچگونه سودی برای ما ندارد. فقط یک نوع سرگرمی و بیشتر برای پر کردن اوقات فراقت می باشد. هر بوته ی انگور یاقوتی از نیم کیلو تا دو کیلو ثمر می دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
nafas سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 22:28 http://beest20.ml/

سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم افتخار میدین پیش منم بیاین خیلی ممنون
89651

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد