شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

تفرجی برای بچه های شیرازوجاذبه های گردشگری برای بچه های میگون

جاذبه های گردشگری شیراز (۱)  

کوهپایه

بچه ها سلام ،صبح جمعتون بخیر

چطورید ،حالتون خوبه ،امروز که بی حوصله نیستید. نه ، خدارا شکر.خوشحالم از اینکه شاد و شنگول صبح زود از رختخواب بلند شدید .ببینم شما باباتونواز خواب بیدار کردید یا باباتون شما رو از خواب بیدار کرد ؟ آها، فرقی نمی کنه .خوبیش به اینه که از خواب بیدار شدید. دست وصورتتون را شستید ووضو گرفتید و نماز خوندید وحالا آماده اید که با هم به یک تفرجگاهی که هم ورزشیه وهم تفریحیه وهم زیارتیه ، بریم. آماده اید ؟ کجا بریم .خوب معلومه،می خواهیم بریم کوهپایه وگهواره دیو وچاه مرتاض علی واگر هم وقت داشتیم یه سری به موزه سنگ هفت تنان هم بزنیم.

نمی دونی کجاست؟

آدم بچه شیراز باشه وکوپا وگهواره دید وچاه مرتاض علی وموزه هفت تنان رو ندونه دیگه نوبرش رو ...

کوهپایه

کوهپایه وموزه هفت تنان وحتی قبر شاه شجاع در شرق دروازه قران(تنگه الله واکبر) قرار دارد .گهواره دید، در بالای کوهپا به فاصله 700پله به صورت مارپیچی به سمت دامنه کوه پیاده روی دارد.چاه مرتاض علی هم حدود 1000متر با گهواره دید فاصله دارد.در حال حاضر از ابتدای جاده شیراز – مرودشت جاده ماشین رو هم درست کرده اند که به راحتی می توان به آنجا رفت .تو دلم میگفتم ،ای کاش این جاده را نمی کشیدند.از طرف دیگه شاید کسانی که توانایی پیاده روی ندارند ویا برای پیر مردان وپیر زنانی که د لشان هوای اونجا رو کرده بد نباشد.

کوهپایه ،جون میده برای جمعه ها .البته اگه صبح زود پاشید وتنبل بازی در نیارید.تازه اگه صبحانه رو هم ببرید اون بالا نوش جان کنید،که دیگه عالیه.صبح زود وقتی می رویم کوهپایه، می بینیم خیلی از مردها وزنها زودتر از ما آمده اند ومشغول ورزش هستند .صبح جمعه فقط دل کندن از رختخواب یک مقداری سخته .اگه آدم تنبلی نکنه وبلند شه ،خیلی لذت می بره .هوای پاک ومفرح ،نسیم روحبخش صبحگاهی ،سکوت صبح دل انگیزی که صدای جیک جیک گنجشکان ، چهچهه بلبلان و شرشرآب همه وهمه یک آهنگ زیبایی به طبیعت می دهد که خستگی یک هفته کار وتلاش را از آدم دور می کند.

از پایین تا بالای کوهپا یعنی تا پای گهواره دید، حدود 700تا پله با ارتفاع کم درست کردند.اگه جون داشته باشی که می تونید از کنار راه پله ها به صورت کوهنوردی به سمت بالا حرکت کنید .اگر هم دوست نداشته باشید می تونید از همان راه پله ها صعود کنید .یادتان باشد، هنگام برگشتن مستقیم پایین نیایید .چون برای زانوها ضرر دارد.می توانید به صورت یک زاویه 45درجه به چپ یا راست حرکت کنید.وقتی به اون بالا رسیدی ناگهان دو بنای جدید وقدیم به چشم می خورد که به طرززیبایی در کنار هم قرار گرفته اند.

آرامگاه شهدای گمنام جنگ تحمیلی وبنای گهواره دید (دیو) 

              

                 

عکسهای بالا مربوط به صبح جمعه 6/9/88 یک روز بعد از هفته بسیج بود. بچه های بسیج شیراز در یک اقدام از قبل برنامه ریزی شده در کنار مزار شهدا حضور داشتند وضمن قرائت فاتحه وادای احترام به مقام شهدا در کنار قبور آنان مشغول خواندن دعای ندبه شدند .                                    "روحشان شاد ویادشان پر رهروباد"

گهواره دید

گهواره دید (دیو)که از دوره دیلمیان (آل بویه ) از زمان پادشاهی علی (عمادالدوله) وحسن(رکن الدوله – عضدالدوله) از سال 322 تا 372 ه.ق شیراز به عنوان پایتخت بوده بنا شده است.از این بنا احتمالا برای دیده بانی استفاده می شد.در این محل وقتی قرار می گیرید ،تمام شیراز به خوبی نمایان است .از آنطرف هم جاده مرودشت تا آنجایی که چشم کار می کند به خوبی پیداست.به خوبی می توانستند کسانی که وارد یا خارج می شوند را ببینند وبه حاکمان آن زمان گزارش بدهند. دیلمیان در دوره خودشان به آبادانی اهمیت می دادند.بند امیر بر روی رودخانه کر در فارس ،کتابخانه وبیمارستان عضدی در بغداد ،احداث قنات رکن آباد ومشروب کردن باغ جهان نما وهفت تنان وغیره

از این محل می توان از تمامی شیراز عکس های زیبا ودلخواه گرفت.

چاه مرتاض علی

از کنار گهواره دید ومزار شهدا تا چاه مرتاض علی حدود 1000متر فاصله دارد . با توجه به اینکه جاده سازی و آسفالت شده می توان به راحتی به چاه مرتاض علی رفت . 

                                  

        

تصویر بالا جاده مابین گهواره دید وچاه مرتاض علی ودو عکس زیر از داخل بنا ودید پنجره رو به بیرون را نشان می دهد.   

 

 

چند ساختمان قدیمی به سبک معماری صفویه که با ساروج ساخته شده است.در محوطه ساختمان اصلی یک را هرو زیرزمینی وجود دارد که به دو آب انبار ختم می شود.جالب توجه است که در این آب انبارها در طول سال آب وجود دارد.در زیر طاق نمای این ساختمان چاه وسردابه مانندی وجود دارد که با شیب 60درجه ودهانه نسبتا تنگی که برای عبور یک نفر کافیست، در دل کوه ایجاد شده است.به علت تاریکی باید از چراغ قوه یا شمع برای رفتن به داخل آن استفاده کرد.در انتهای آن محوطه ای تقریبا باز و قبری در آن به نام مرتاض علی وجود دارد.باستان شناسان اعتقاد دارند که این چاه وساختمانهای آن از زمان پیش از اسلام ،بجا مانده است وگویا در این زمان محل عبادت زرتشتیان بود.بعد از اسلام محرابی به آن افزوده ودر گذر زمان محلی برای عبادت عرفا ومرتاضان تبدیل شده است.یکی از این مرتاضان ،مرتاض علی بوده که سالهای زیادی را به عبادت مشغول بوده که پس از مرگش او را در داخل چاه دفن کرده اند وعلت نامگذاری این مکان هم بر گرفته از نام او می باشد.

بعضی هم اعتقاد دارند این مکان قدمگاه حضرت علی (ع)بوده است وبه این چاه مرتاض علی (ع) گویند.از نظر تاریخی این فرضیه قابل اثبات نمی باشد.

در شبهای عید غدیر ومیلاد امام علی (ع) بعضی از دراویش ویا شبه دراویش در این مکان جمع میشوند وبه مولودی خوانی ودف زدن وغیره می پردازند.

پس از برگشتن از چاه مرتاض علی وصرف صبحانه در ارتفاعات کوه ضرابی اگر حال وحوصله ای بود ،می توان برای بازدید از موزه هفت تنان ومقبره شاه شجاع اقدام کرد.

آرامگاه شاه شجاع

مقبره شاه شجاع مابین موزه هفت تنان وکوهپایه در وسط حیاط کتابخانه مفاخر قرار دارد .این شاه شجاع از پادشاهان دوره اتابکان فارس می باشد که مقبره او توسط ملکه تاشی خاتون مادر شاه شیخ ابو اسحق در حدود سال 570ه.ق ساخته شد.برای بازدیداین آرامگاه نیاز به خرید بلیط ندارد .می توان در روزهایی که کتابخانه باز است به راحتی در پای قبر قرار گرفت .ودر ساعاتی که کتابخانه تعطیل است از فاصله دو متری از پشت حفاظ آن را مورد بازدید قرار داد.این شاه شجاع از پادشاهان دوره اتابکان فارس می باشدوحافظ نسبت به او ارادت خاصی داشت.غزل با مطلع :"ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد *** دل رمیده مارا انیس و مونس شد" ... را برای به حکومت رسیدن شاه شجاع سروده است.پدر شاه شجاع امیر مبارزالدین محمد در دوره حکومت خود بساط میکده ها را جمع آوری کرد و محتسبانی (پاسبان) بر در آنها گمارد تا کسی به میخاری نپردازد.در واقع مردی متعصب بود.حافظ در باره آن ایام شعری دارد با مطلع : "بود آیا که در میکده ها بگشایند *** گره از کار فرو بسته ما بگشایند ".نمی دانم چرا بعضی شعرهای حافظ راعرفانی تعبیر می کنندو کتاب او را با این بهانه که او حافظ قران است را تا مرحله شبه تقدس هم پیش می برند و از او تفال می گیرند. شاه شجاع به همراه برادرش شاه محمود نسبت به پدر بدبین شدند واو را دستگیر وکورش نمودند.پس از کور کردن پدر او را محبوس و چندین بار زندانش را عوض کردند.و در سال 565 در قلعه بم کرمان به سن 65سالگی وفات یافت.پس از آن شاه شجاع بین سالهای 760 تا786 سلطنت کرد.او اگر چه پادشاهی بسیار جنگاور و شجاع بود و شهرهای زیادی را به تصرف خود درآورد، اما همچون افراد خانواده اش دچار بد گمانی و کشتارهای نزدیکان و اقوام بود.با برادرش محمود دائم بر سر ستیز بود.سرانجام برادرش در سن 37سالگی بمرد و وقتی این خبر به او رسید ، این رباعی را سرود.

محمود برادرم شه شیر مکین *** می کرد خصومت از پی تاج و نگین

کردیم دو بخش تا برآساید خلق *** او زیر زمین گرفت و من روی زمین

شاه شجاع نیز همچون پدر از کار فرزندان خود سلطان اویس و شبلی بدگمان بود. سرانجام وقتی به حالت مستی و غضب امر کرد تا پسرش شبلی را کور کردند.پس از مستی از کرده خود سخت پشیمان شد.این حادثه به سال 785 روی داد و یک سال پس از ان یعنی در 786 به سن 53 سالگی پس از 27 سال سلطنت وفات یافت . به روایتی جسد او را به مدینه منتقل کردند و به روایتی دیگر در دامنه ضرابی در شمال شیراز مدفون است.

خواجه حافظ تمام دوران سلطنت شاه شجاع را درک کرد وروابط بسیار گرمی هم با او داشت.به همین دلیل در مدح شاه شجاع بیش از هر کس دیگر شعر سروده است.این شعر را در هنگام به حکومت رسیدن شاه شجاع سروده است.

ستاره ای بدرخشید وماه مجلس شد *** دل رمیده مارا انیس و مونس شد

  موزه هفت تنان  

        

این بنا در شمال حافظیه اول خیابان ادبیات درجوار کوهپایه و در دامنه کوه ضرابی قرار دارد .ازبناهای دوره زندیه وعلت نامگذاری ،وجود هفت قبردرویش در این باغ است .کریم خان زند روی هر قبر،سنگی هم اندازه قرار داده است که هیچگونه نوشته ای روی آن به چشم نمی خورد.روایت است که هفت درویش در آنجا زندگی می کردند ،وهرگاه یکی از آنها رحلت می کرد، بقیه افراد دوست مرده خود را در وسط حیات دفن می کردند .وقتی زمان مرگ برای آخرین نفرفرا می رسد ،به شهر می رود ویک غسالی را با خود به خانه می آورد .درویش دستمزد غسال را می پردازد وبه او می گوید:من به خانه می روم، پس از دقایقی به خانه وارد شوید وزحمت تدفین میت را بکشید.غسال دقایقی بعد به همان خانه می رود وبادیدن مرده متوجه می شود که او همان فردی است که به وی دستمزد داده است. پس از مراسم تغسیل او را در کنار آن شش قبر به خاک می سپارد .

در قسمت شمالی این بنا تالاری است که سقف آن بر دو ستون بزرگی قرار دارد .روی دیوار آن 5نقاشی به چشم می خورد که مربوط به دوره زندیه است .این نقاشی ها توسط استاد نقاش مرحوم محمد باقر جهان میری در سالهای 1336و1337 ه .ش به همان سبک وسیاق قبلی تعمیر شد . تصویر این نقاشی ها مربوط است به : 1- درویشی با تبرزن وکشکول ومحاسن سفید 2 – تصویر حضرت موسی (ع) در حال شبانی 3 – تصویر شیخ صنعان ودختر ترسا 4 – تصویر مجلس حضرت ابراهیم (ع) 5 – تصویر درویش جوان را نشان می دهد . بر روی در ودیوار آن هم نقاشیهایی از گل وگلبرگ دیده می شود .در وسط حیاط حوضی قرار دارد که در گذشته از آب رکن آباد پر می شد .در کنار همان قبور ،قبرهایی از شخصیتهای معروف عرفان به چشم می خورد .

امروزه از این محل به عنوان موزه سنگهای قبور تاریخی استفاده می شود .این سنگها مربوط به دوره 3تا 11ه.ق است که با انواع خطوط کوفی ، ثلث ، نستعلیق ، دیوانی ، توقیع ونسخ به طرز زیبایی تزیین شده است .ازجالبترین این سنگها سنگ استودان است که به طرز ماهرانه ای مانند یک تابوت بی دسته ای ویا همانند یک وان سنگی تراشیده شده که سمبل اعتقادی قبل از اسلام ودر دوران زرتشتی است .آنها مرده های خود را داخل این سنگها بصورت روباز قرار داده ودر قله   کوههامی گذاشتند تا طعمه پرندگان شود. 

این جمعه همین قدر کافیه 

 دروازه قران و آرامگاه خواجوی کرمانی و باغ جهان نما برای جمعه آینده ،خداحافظ ،به امید دیدار.