شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

من به قربان غدیر

 کاش من بودم در روز غدیر

کاش مولا یک پیامبر بود و من ذبحی عظیم

کاردی در دست او بود و گلوی من

 چشمها را نمی بستم تا آخر نگاهش بکنم

-------------------------------------- 

آنگاهی که پیامبر ندای سبحان را شنید، بیدرنگ کاروان را صدا در داد.

 هان، آنهایی که پیش رفتید، برگردید.

 آنهایی که هستید بایستید و منتظر آمدن مابقی کاروان باشید.

هان ای جماعت با شما کلامی و پیامی دارم.

پیامم وحی و کلامم ندای حق است.

 شاید این آخرین قرار ما و آخرین دیدار ما در این دیار غدیر باشد.

 آنچه می گویم به جان بخرید و حافظ باشید و سینه به سینه برای آیندگان بازگو کنید.

آنگاه پیامبر از منبری که از جواز شتران بر پا شده بود، بالا و بالاتر رفت و دستان فردی از جنس خودش را بالا و بالا تر برد و گفت:

هر که من مولای او هستم علی مولای اوست.

هلهله و ولوله ای درون کاروانیان ایجاد شد.

دست ها بود که به نشانه بیعت در دستان علی(ع) فشرده می شد.

لبها و بوسه ها بود که به نشانه تبریک صورت علی (ع) را نوازش می داد.

امروز به بهانه غدیر کاری به بیعت شکنان ندارم.

فقط و فقط برای این روز خجسته، غدیر را به تمام مسلمین جهان تبریک عرض می کنم.  

عید قربان و عید غدیر (پیامکها و شعر های زیبا

 

*

همزمان با عید قربان دلت را قربانی عشق , صمیمیت و مهربانی  کن  

*

عید قربان گرچه آیین خلیل آزر است / ملت اسلام را امروز زیب و زیور است

حبّذا عیدى که سرخ از خون قربانى او / گونه اسلام و روى ملت پیغمبر است . . .

*

بگذر از فرزند و جان و مال خویش / تا خلیل اللّه ِ دورانت کنند

سَر بِنه بر کف، برو در کوی دوست / تا چو اسماعیل، قربانت کنند . . .

.

*

مبارک باد عید قربان و غدیر

*

یه پیشنهاد برات دارم ! بیا این یکی دو زوره رو به جای بع بع ، ار ار کن ! شاید شانس بیاری نفهمن !!!
*

عید قربان، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت است . . .

خوشا «ذی‌الحجه» روز عید قربان / شروع داستان عشق و ایمان خواهی که تو را کعبه کند استقبال / مایی و منی را به منا قربان کن

*

ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم / به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان / نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را . . .

*

عید قربان

عید شرافت بنى آدم است و کرامت انسانى اش

جشن رها شدن از قید پدرانى است که جان فرزند خویش را نذر قربان گاه ها مى کردند . . .

*

عید قربان

بالاترین نقطه اى است که اوج مقام بشر تعیین مى شود

و تا ابد، درجه ایمان با همان نقطه سنجیده مى گردد . . .

.

*

عید قربان، یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خداوند متعال است . . .

*

عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى، مبارک باد . . .

.

*

عید قربان

جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و فصل قرب مسلمانان به خداوند در سایه عبودیت . . .

*

عید قربان، یعنى فدا کردن همه «عزیزها» در آستان «عزیزترین»

و گذشتن از همه وابستگى ها به عشق مهربان ترین . . .

*

خوشا «ذی‌الحجه» روز عید قربان / شروع داستان عشق و ایمان

خواهی که تو را کعبه کند استقبال / مایی و منی را به منا قربان کن

 

*

حلول تازه داده فیض سبحان / چه زیبا منجلی شد «عید قربان» . . .

*

*

ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم / به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را

کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان / نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را . . .

*

عید قربان با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش

بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است . . .

*

عید سعید «قربان» ، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک . . .

*

عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست / بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است

عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک

*

عیدقربان، جشن رهایی ازاسارت نفس وشکوفایی ایمان ویقین ،عیدسرسپردگی وبندگی

عیدنزدیک شدن دلها به قرب الهی برهمه مسلمانان مبارک باد . . .

*

این روزا خیلی مواظب خودت باش... جونت در خطره... ممکنه سرتو ببرن... این اس ام اس رو برای گوسفند های دیگه هم بفرست !!! پیشاپیش عید قربان مبارک
*

عید قربان ، پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک . . .

*

تا حالا فکرکردی اگرخدابه حضرت ابراهیم امرمی کرد به جای پسرش زنشو قربانی کنه این مراسم هرسال باچه شکوهی تکرار می شد!!؟.

*

نزول فیض رب العالمین است / حلول «عید قربان» در زمین است

*

عید قربان عید عبادت و بندگی و عید اطاعت از قادر یکتا برشما تهنیت باد . . .

*

این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو !!! عید قربان پیشاپیش مبارک
*

عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد . . .  

 

*

 

عید سعید قربان لغو شد . . . ( ستاد روحیه دهی به گوسفندان ) !!!

جمعه روز خوبی بود...

کوهپیمایی

خیلی وقتها آدم یه چیزهایی داره و به اون نگاه نمی کنه. همش به فکر داراییهای مردمه .فلانی چی داره و فلانی چی نداره. اولین نعمتی که خدا به بعضی بندگان بی بصیرتش داده ، سلامتیه که اکثرا قدرش رو نمی دونن.زمانی به فکر سلامتی خودمون می افتیم که خدای ناخواسته یک بیماری گریبانگیر خودمون و کسانمون بشه. برای سلامتی که خدا بهمون داده باید خدا رو شکر کنیم. برای حفظ سلامتی باید از بدن خودمون به نحو احسن محافظت کنیم.بعضی وقتها آدم با یک سری کارهای ساده می تونه بدنش رو از بسیاری از بیماریها در امان نگه داره.مثلا راهپیمایی. هیچگونه هزینه ای نداره. یا کوهنوردی. حتما نباید قله دماوند و یا اورست رو فتح کنه. می تونه از نزدیکترین تپه و قله های کم ارتفاع محل سکونتش استفاده کنه.صبح جمعه بهترین فرصت برای یک کوهنوردی یکی دو ساعته است. سختیش به اونه که آدم از جاش نمی تونه بلند شه.این جمعه ما هم دلی به دریا زدیم با اصرار خانواده تونستیم از جا دل بکنیم و پس از نماز صبحگاهی روونه کوه بشیم.خرجی نداشت. یه فلاکس چای و یه سطل آش شیرازی و چند تا نون.کنار خونمون یه راهی داره که آدم اگه دلش بخواد یه راست آدمو به چاه مرتاض علی و گهواره دید و مزار شهدای گمنام می رسونه. ما هم همین کار رو کردیم. هوا هنوز روشن روشن نشده بود که راه افتادیم. پله پله، قدم به قدم ، آهسته و پیوسته،  تن و روح خودمون رو ارتفاع دادیم.صبح یک روز پاییزی. هوا نه چندان سرد و نه گرم بود.نسیم صبحگاهی صورتمان را نوازش می داد.هر چه ارتفاع می گرفتیم سعدی شیراز ما جلوه نابی پیدا می کرد.کاش در این ارتفاع محلی رو درست می کردند تا همگان بتوانند به راحتی آرامگاه رو یک جا ببینند. مثلا تله کابینی درست کنن که یک طرف به آرامگاه سعدی وصل بشه و یه طرف هم به دروازه قرآن برسه.تپه ها رو یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم و رسیدیم به صد متری چاه مرتاض علی.توی یکی از این غارها بساط سفره رو پهن کرده و یه دل سیری صبحانه نوش جان کردیم.چه لذتی داشت.آفتاب هم با ما اوج گرفته بود.از دهنه غار بر آفتاب شهرک سعدی دیدنی بود.تا به حال بر آفتاب را اینگونه زیبا ندیده بودم.عکسی هم به یادگار گرفتیم.  

                                                                       

پس از بازدید از چاه به راهمان ادامه دادیم.خداوند به مسوولین شهری توفیق بدهد.جاده ای آسفالته تا چاه ایجاد کردند. بعضی از قسمتها با درختان و گلها فضا سازی شده بود که با دیدن آنها خستگی از تن آدم خارج می شود.

  

 در مسیرمان خواستیم در دعای ندبه ای که هر جمعه در کنار مزار شهدا برگزار می شد، شرکت کنیم، که متاسفانه یا برگزار نشد و یا اینکه ما دیر رسیدیم.بالاخره به گهواره  و پای مزار شهدای گمنام قرار گرفتیم و از سنگ نبشته استفاده و زیارت شهدا را قرائت کردیم. "

 

 

  

 

السلام علیکم یا اولیاءالله و احبائه السلام علیکم یا اصفیاالله و اودائه السلام علیکم یا انصار دین الله السلام علیکم یا انصار رسول الله السلام علیکم یا انصار امیر المومنین السلام علیکم یا انصار فاطمه سیده نساءالعالمین السلام علیکم یا انصار ابی محمد الحسن بن علی الولی زکی الناصح السلام علیکم یا انصار ابی عبدالله بابی انتم و امی طبتم و طابت الارض التی انتم فیها دفنتم و فزتم فوزا عظیما فیا لیتنی کنت معکم فافوز معکم

برای شادی روح شهدا صلوات

گذری بر فرماندهی سپاه پاسداران و حفظ ارزشها در رودبار قصران

                    

 

 

 

 فرماندهی سپاه رودبار قصران از آغاز تا سال 74

سپاه شمیرانات        واحد بسیج شمیران       سپاه رودبارقصران       مکان و زمان شروع

                            آریا نژاد                                                     کوچه صالح

                            یزدان فر                                                    کوچه صالح

                            ملکی                                                          الهیه

                            اسماعیلی                                                   الهیه

  عنایت اصغرزاده                                                                      فرمانیه 59  

                                                       سرابادانی                         فرمانیه    

                                               سید خلیل میراسماعیلی      میگون – اوشان 61   

                                                       سر مست                     سپاه اوشان 65

-------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                       ونکی                        سپاه اوشان

                                                      مرتضی کربلایی           سپاه اوشان

                                                     کاظم میرصانع              سپاه اوشان

                                                     حسین دهپایه                 سپاه اوشان

                                                     کاظم کریمی                 سپاه اوشان

                                                     حیدری                       سپاه اوشان

--------------------------------------------------------------------------------------------------------    

اولین جرقه سپاه در رودبارقصران به وسیله شهید سرابادانی زده شد .او اولین سرداری بود که پرچم سپاه اسلام را در رودبار قصران به اهتزاز در آورد .پس از یک ماه پرچم اسلام به دست سربازی دیگر از همین خطه به نام سید خلیل میر اسماعیلی سپرده شد .او نه تنها در رودبار بلکه فرماندهی سپاه لواسان را هم به عهده داشت .شکل گیری سپاه ، سازماندهی ، جذب نیرو ، تحرک بخشیدن به پایگاه های بسیج محلی (شهری و روستایی )، یادواره شهدا ، پشتیبانی از جبهه وجنگ ، جذب نیرو ، آموزش نظامی وعقیدتی ، اعزام نیرو به مناطق جنگی ،امربه معروف ونهی از منکر ،برخورد با عوامل ضدانقلاب وفرصت طلب ، گشت وایستوبازرسی و...از جمله فعالیتهایی بود که به همت آن بزرگواران شکل گرفت .

رمز پایداری واستقامت در پیشبرد اهداف انقلاب بیشتر در حیطه صداقت ، ایمان تقوی وخلوص نیت در تمامی افراد انقلابی بود .اگر چه افرادی که پست های مملکتی را از صدر تا ذیل به عهده گرفته بودند از تخصص ومهارت کافی برخوردار نبودند ،اما دلبستگی آنها به انقلاب که خود را در آن سهیم وشریک می دانستند و با الهام گرفتن از پیامهای روح بخش حضرت امام و وحدت کلمه و اتحاد در آحاد مردم موجب می شد که انقلاب اسلامی ایران در مقابل تمامی مشکلاتی که گریبانگیر آن بود به سلامت راه خود را ادامه وبه تکامل برسد .بهترین مصداق این مهم را می توان حضور یکپارچه مردم در صحنه های انقلاب از بدو شکل گیری وسپس در هشت سال دفاع مقدس اشاره نمود .رابطه وشکل زندگی اجتماعی وسیاسی مسوولین با مردم بی نهایت نزدیک بود وهمین امر موجب می شد تا مردم بخصوص جوانان بدون چشمداشت کوچکترین حقوق مادی در تمامی صحنه ها حضور فعال داشته باشند .

جذب وثبت نام در ستاد بسیج میگو ن در فاصله زمانی کم و تشکیل 300 پرونده عضویت در این ستاد و اهدای بیشرین شهید از کوچکترین روستای بخش ( امامه ) ، همه اینها نشانگر علاقه مندی وحضور مردم رودبارقصران در پیشبرد اهداف انقلاب بوده است .بعد از اتمام فرماندهی برادر سیدخلیل میر اسماعیلی آقای سرمست مسوولیت این پست را پذیرفت . دوران فرماندهی ایشان چندان طولانی نبود .به همین لحاظ نمی توان نقاط قوت وضعف او را مورد بررسی قرار داد .کمیت نیروهای بسیجی وحزب اللهی در پایگاههای مقاومت تغییری نداشت .

سپاه پاسداران تنها نهادی بود که می توانست با تجربیاتی که در دوران دفاع مقدس کسب نمود و با در اختیار داشتن نیروهای جوانی که ارتش بیست میلیونی را تشکیل می داد با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده موجب انتقال ارزش های اسلامی و انقلابی به نسل آینده باشد، اما آن چیزهایی که تقریباً این نهاد مقدس را کمتر به فکر برنامه ریزی بلند مدت و دوراندیشی جامعه و دقیق را وا می داشت، می توان به نکات ذیل اشاره نمود:

1- اتمام جنگ و نداشتن سوژه ای جذاب برای نسل جوان.

2- تفکر تثبیت انقلاب برای همیشه و بی تفاوتی نسبت به دشمنان انقلاب (در صورتی که دشمنان انقلاب همیشه بیدار و از هر روزنه ای وارد می شدند).

3- کاهش احساسات پاک مذهبی و انقلابی در نیروها.

4- درگیری مداوم جوانان انقلابی با اقتصاد و معیشت و رفاه زندگی شخصی.

5- فاصله گرفتن طبقاتی در ابعاد اقتصادی و مقامی در طیف هواداران انقلاب.

6- فاصله گرفتن نسل دوم و سوم انقلاب.

بعد از اتمام فرماندهی جناب آقای سرمست برادر مرتضی کربلایی چهارمین فرمانده ی سپاه رودبار قصران بود. او از جمله افراد مخلص و متعهدی بود که تمامی نیروهای بسیجی از وی به خوبی یاد می کنند.

انسان ها معمولاً دو ویژگی خاص دارند، یکی تعهد و دیگری تخصص در امور مربوط به شخصی و اجتماعی که همواره بزرگان ما به این نکات تاکید داشتند. تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص ناکارآمد است. اخلاص، ساده زیستی، حمایت از نیروهای بسیجی و وفادار به انقلاب از جمله خصوصیات کربلایی بوده است.

اکثر فرماندهان شناخت کامل از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رودبار نداشتند. بیشتر مشکلات در همین ناشناختی ها بود. رودبار قصران از لحاظ کار و معیشت و چشم انداز جغرافیایی انسانی و طبیعی یک پارچه است. لیکن در بعضی از مسائل روستا با روستا و شهر با شهر متفاوت است. و حتی می توان به جرات گفت که در یک روستا محل با محل هم متفاوت می باشد. اگرچه زیاد منطقی نیست، ولی می توان پیامدهای این تفاوتها را در شهادت عزیزان در راه انقلاب و ارزشها مشاهده کرد. اگر به ترتیب آمار شهادت و جانبازی با توجه به جمعیت روستاها نمودار ترسیم نماییم، می توان بدین گونه فراوانی ها را از بالا به پایین مرتب نمود. امامه، میگون، شمشک، دربندسر، جیرود، فشم، زایگان، آهار، ایگل، باغ گل، گرمابدر، رودک و اوشان و آمار جذب نیروهای بسیجی در ابتدای شکل گیری در رودبار قصران میگون مابین سالهای 60- 58 حدود 300 نفر و آمار نیروهای بسیجی در سال 78 به 699 نفر رسید که به ترتیب، میگون 150 نفر، شمشک 188 نفر، فشم 150 نفردربندسر 60 نفر، اوشان 58 نفر، آبنیک 40 نفر، گرمابدر 38 نفر، زایگان 30 نفر، آهار 20 نفر و ایگل 20 نفر.

اگرچه در ابتدای شکل گیری بسیج و انگیزه ی مردم به لحاظ حضور در صحنه های انقلاب و جبهه و جنگ بر سرعت جذب بسیج تاثیر مثبت داشت، اما هرچه از پایان جنگ فاصله گرفتیم از سرعت جذب نیرو در پایگاه های مقاومت کاسته شد.

آنچه امروزه مورد دغدغه های فرزندان انقلاب است، شاید با گذشت سه دهه از انقلاب این سوالات ذهن مارا مشغول کرده که آیا جوانان ما انقلاب را همانگونه درک کرده اند که ما خود درک کرده ایم؟ آیا می توان آرمان ها و ارزش های انقلاب را به امانت تحویل آنها بدهیم تا به نسلهای آینده برسانند؟ به چه مقدار جوانان را در مسیر انقلاب قرار دادیم تا اگر روزی فرشته ی مرگ میان ما و آنان جدایی افکند با خیالی آسوده در بستر خاک قرار گیریم؟ آیا در پایگاه های بسیج آن مقدار نیرو جذب کرده ایم و اسرار انقلاب را به آنان انتقال دادیم که در آینده با آنان نا محرم نباشیم؟ آیا آموزش و پرورش ما دانش آموزان را با ریشه های انقلاب آشنا نموده اند؟ آیا اندیشه های امام را فراگرفته اند و به چه میزان آنان به ارزش های انقلاب پایبند هستند؟ آیا با انفجار اطلاعات که هرروزه و هر ثانیه در سراسر گیتی تداوم دارد، فرزندان ما برای دفاع از دین و باور به هویت خویش وسایل و ابزار و آگاهی های لازم را در اختیار آنان قرار داده ایم؟ آیا جوانان ما ولایت فقیه را می شناسند؟

افرادی که در ابتدای تشکیل این نهاد در فضای آموزشی مشغول به کار شدند، بیشتر با اهداف پاسداری از ارزش های انقلاب بود و اهداف اقتصادی را دنبال نمی کردند اما کسانی که در سالهای بعدی وارد این نهاد شدند اگر چه اکثرا معتقد و مومن و انقلابی بودند، اما تفکر ابتدای انقلاب و به قول معروف پنجاه و هفتی نبودند مشاهده می شد که افرادی دانشجو جذب آموزش و پرورش می شدند که آنها برای دریافت حداقل حقوق در کنار دروس دانشگاهی به عنوان نیروهای حق التدریس مشغول به کار می شدند. بعضی نیز به عنوان امور تربیتی یا دبیران دینی و قرآن بدون هیچ زمینه و آگاهی وارد کلاس می شوند. به عنوان مثال دانشجوی رشته ی مکانیک جهت تدریس دروس دینی و قرآن در نظر گرفته می شد و یا بلعکس.

بدون شک هیچگونه آثار مثبتی در پرورش بلوغ و توانایی های دانش آموزان مشاهده نمی شود، بلکه همواره نتایج معکوس هم در بعد آموزش و هم در بعد پرورشی به دنبال خواهد داشت. مشکل بعدی در آموزش و پرورش این است که حفاظت از انقلاب در مدارس را بیشتر در چارچوب امور تربیتی و پرورشی می دانیم در صورتی که ریشه های انقلاب و تشکیل انقلاب و بلاخره تاریخ معاصر ایران که سرانجامش به پیروزی انقلاب می انجامد در دست و زبان و تفکر دبیران تاریخ و علوم اجتماعی است.

اگر چه سوالات زیادی ذهن جوانان ما را فرا گرفته و سعی می شود به سوالات دانش آموزان، جوانان و نوجوانا پاسخ منطقی و قانونی داده شود اما احساس می شود آنها کاملا ارضا نمی شوند. اکثر این سوالات در زمینه ها ی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مطبوعات، نظام آموزشی، ارزش های انقلاب، جریانهای سیاسی، روابط خارجی است.

امیدواریم که افرادی متخصص اینگونه سوالات را دسته بندی و در فرصت های مناسب به پاسخ گویی منطقی برآیند تا در آینده جوانانی پرشور و با نشاط و دارای اهدافی مقدس و متعالی داشته  باشیم.