شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

الویت های یک مجموعه ی فرهنگی، آموزشی موفق

     ما در دامان پدران و مادرانی بزرگ شدیم که مکتب خانه‌هایی را لمس کرده بودند که محور تدریس، سواد قرآنی همراه با کتابهایی از جنس هزار و یک شب، گلستان و بوستان و امیرارسلان نامدار، همراه با تنبیه چوب و فلک بود. خودمان وقتی وارد مدرسه شدیم ابتدای راه مدارس نوین و انتهای تنبیه فلک، اما تنبیه چوب و دیگر موارد هنوز ادامه داشت. وقتی در ابتدای انقلاب به عنوان معلمان انقلابی وارد مدرسه شدیم، همان روش تدریس معلم محوری را سرلوحه‌ی کار خودمان قرار دادیم تا چکاچک شمشیرها و تیرهای سربازان جنگ به اتمام رسید. بعد از دهه‌ی اول انقلاب چندین بار برنامه‌هایی برای تحول ساختار آموزش و پرورش در دستور کار دولت قرار گرفت و زیرمجموعه‌ی سیستم آموزش و پرورش، مانند موش آزمایشگاهی شد که هر بار یک برنامه را اجرا می‌کردند. از معلم محوری به مدرسه محوری و دانش آموز محوری و از روش تدریس محفوظاتی به سمت فهم و درک، استدلال، اندیشیدن و عملیاتی سوق پیدا کرده بود. دوران گذر از روش تدریس قدیم تا جدید موجب شد تا یک مرحله‌ی سختی را معلمان و شاگردان تجربه کنند. زمانی که تنبیه بدنی از سیستم آموزشی حذف شد و در مقابل جامعه هم با ورود اینترنت، ماهواره و دسترسی همگانی به انواع فضاهای مجازی تا حدودی اطلاعات عمومی اکثریت جامعه بالا رفت. از طرفی سیستم اقتصاد بحرانی به خصوص برای جامعه‌ی معلمان باعث شد دانش آموزان تا حدودی اطلاعاتشان از معلم بالا برود و معلمانی که می‌بایست بعد از مدرسه اطلاعات عمومی خودشان را بالا می‌بردند تا روز بعد از دانش آموزان عقب نیافتند، مجبور می‌شدند برای تامین امور مایحتاج زندگی به شغل‌های دوم و سوم روی بیاورند و همین مورد خستگی فیزیکی معلمان را چند برابر کرده بود. در نتیجه وقتی وارد مدرسه می‌شدند نوعی خستگی در آنها به چشم می‌خورد. در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد سند تحول آموزش و پرورش تنظیم شد. چشم اندازی در این سند ارائه شد که در ذیل با توجه به همین سند خلاصه‌ای از برنامه‌ها ارائه می گردد.

- توجه به تفاوت‌های فردی و هویت جنسی و تفاوت های شهری و روستایی

- تدوین برنامه های عملیاتی با استفاده از تمامی ظرفیت های زیرمجموعه جهت تعالی دانش آموزان با الویت تقویت ایمان (خداشناسی)، ترویج انس با قرآن و شناخت عترت و اهلبیت (ع)، اقامه‌ی نماز، بصیرت دینی و ترویج فرهنگ ولایت مداری، باور به ارزش های انقلاب اسلامی، کرامت انسانی، حیا و عفت، صداقت، مسوولین پذیری و نظم

- جذب، تربیّت و بکارگیری نیروهای شایسته و متعهد و با استفاده از دانشگاه ویژه ی فرهنگیان

- تقویت و تاکید مستمر بر انگیزه‌ی ایرانی و هویت ملی با اجرای سرود ملی و اهتزاز پرچم

- ترویج و گسترش حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز جامعه

- طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌ی درس ملی با توجه به متناسب بودن حجم کتاب و ساعات و روزهای آموزش و توانمندی دانش آموزان

- ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویّت بنیان خانواده و افزایش مشارکت خانواده با محور ایرانی و اسلامی

- استعداد‌یابی دانش آموزان و فراهم کردن زمینه برای توانمند سازی

- ارائه‌ی زبان خارجی با توجه به اصل تثبیت و تقویت هویت ایرانی و اسلامی

- توسعه‌ی فرهنگ پژوهش و افزایش توانمندی حرفه‌ای فردی و گروهی

- تقویت روح مشارکت و همکاری با برنامه‌های ملی و مذهبی همچون: سرود، نمایشنامه، مراسم ادعیه و غیره

- تقویت شایستگی‌های اعتقادی، ایمانی و حرفه‌ای مربیان و معلمان

- تقویت آداب و سبک زندگی ایرانی و اسلامی

- تقویت نقش شوراهای دانش آموزی، معلمان و آموزشگاه ها

- ارتقای کمیّت و کیفیّت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده ی هوشمندانه از فن‌آوری‌های نوین

- نوآوری در سیستم تعلیم و تربیت

- ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌های نیازهای دانش آموزان

- توانمند سازی دانش آموزان نقاط محروم

- افزایش کارایی و اثر بخشی مدارس خارج از کشور

- تامین، تخصیص و تنوع در بخش امور مالی

- همکاری تنگاتگ سیستم آموزش و پرورش با وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما، بسیج و موسسات و دانشکده‌های فنی و حرفه ای و هنری و ورزش

     با توجه  به این که در دنیای کنونی در پشت هر ماشین بزرگ اقتصادی نام یک مدیر به چشم می‌خورد، باید شک و تردید را از بین برد. موفقیّت‌ سازمان آموزش و پرورش در گرو داشتن مدیران لایق، شایسته، توانا و متخصص همراه با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.

- قابلیت‌ها و منش فردی مدیران

- توسعه‌ی حرفه ای مدیران

- خلاقیّت و عملکرد مدیران

- هوش، استعداد و پایبندی به اصول دینی مدیران

- رفع نگرانی از دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مدیران و معلمان

- مدیران موفق باید از نظر شخصیتی با شغل خود منظبق باشند.