شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

نماز جمعه در تبیین مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار ائمه ی محترم جمعه در بخشی از سخنان خود فرمودند: رفتار و عمل ائمه‌ی جمعه باید به‌ گونه‌ای باشد که مردم از آن، دین، تقوا، صداقت و انقلابی‌گری را استشمام کنند.
ایشان «مردمی بودن و انس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی» را از ضروریات سلوک عملی ائمه‌ی جمعه برشمردند و افزودند: پیگیری مشکلات مردم با چهره‌ی باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان، و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه‌ی جمعه است.

صد بوسه باید بر این دهان زد که گوید گفتار  عالمان دینی باید همانند کردارشان باشد. نکند ما به مثل همان جمله ی امام محمد غزالی باشیم که فرمودند: روزگاری علما بیدار بودند و مردم خفته و ...

عالمان دینی واقعی و امامان جمعه های متقی هر کدامشان بسان یک ستاره ای می ماند که نمونه ای از درخشندگی  رهبری را در هر مرز و بوم در ذهن مردم تداعی می کند. باید زبان، گفتار و کردار امامان محترم جمعه به گونه ای باشد که مردم احساس کنند که نمونه ای از خط و مشی و رفتار رهبری را ملاحظه می کنند. انشاءالله.

قوه ی قضاییه متحول می شود

قوه ی قضاییه یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. قوه ی قضاییه اگر سالم باشد و سالم بماند کشور سالم و پا برجامی ماند. به یمن انتخاب اخیری که توسط مقام معظّم رهبری در راس قوه ی قضاییه انجام شد، امیدواریم این دستگاه قضایی بتواند در شان مردم عدالتخواه و عدالت جوی ایران اسلامی باشد. به نظر می رسد 90 در صد از کسانی که با انقلاب زاویه پیدا کردند به خاطر بدبینی هایی است که برخی افراد به ویژه کسانی که در رده های بالای نظام قرار دارند در دل مردم قرار دادند. برادری و برابری یکی از اصول اولیه ی انقلاب بود که در لابلای شعار امام و مردم دوران انقلاب موج می زد. یکی از اصول قطعی و بدون هیچ تفسیر، بریدن دست های افرادی است که به هر نحوی از بیت المال دزدی کردند. اختلاس، دزدی، چپاول گری، فیش های نجومی، رشوه، زیرمیزی  و هزاران ترفند برای رسیدن به دنیای خیالی و پوچ از جمله فسادهای یکی دو دهه ی اخیر است که به خوبی توانست تا حدودی تیشه به ریشه ی افکار مقدس و سالم مردم انقلابی بزند. انقلابیون از ابتدای امر می دانستند که دشمن بیرونی نمی تواند بر ما پیروز شود و این بی خبران مار در آستین  داخلی و دوستان ناآگاه هستند که با عملکرد خودشان ضربه های کاری می زنند. وقتی مسوولی با یکی دو پست و مقامی که به دست می آورد یک شبه ره صد ساله را می پیماید و از لحاظ مالی به عالیترین مقام قدرت اقتصادی می رسد، برای مردم باورش کمی مشکل می شود. اگر چه مسوولان قبلی کمی تا حدودی با این کارها مبارزه می کردند، اما انگاری یا نمی توانستند و یا نمی خواستند ریشه ی اینگونه فسادها برچیده بشود. امروزه با انتخاب مردی از  جنس مردم، متقی، مبارز، مدیر، قانون دان، ولایتی، انقلابی جناب آقای رییسی این پست حساس و کمر شکن را بر عهده گرفته است تا بتواند دوباره همچون احمدی نژاد با فساد مبارزه نماید و دامنه ی عدالت را حداقل در ایران اسلامی گسنرش بدهد. امیدواریم ایشان با توکل بر خدا و حمایت همه ی عدالتخواهان بتواند در این راه پیروز و موفق گردد. انشاءالله

     رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز به مناسبت هفته ی قوه قضاییه در جمع خانواده ی بزرگ قوه ی قضاییه سخنان ارزشمندی را بیان فرمودند و راهکارهای مفیدی در پیشبرد اهداف قضایی ایران اشاره نمودند.
ایشان با تبریک هفته‌ی قوه‌ی قضائیه و تجلیل از شخصیت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به‌عنوان بنیان‌گذار دستگاه قضائی در نظام اسلامی، گفتند: شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت قوه‌ی قضائیه را مبتنی بر وظیفه‌ی اصلی آن یعنی «اقامه‌ی عدل» دانستند و افزودند: قوه‌ی قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روزبه‌روز رشد کرده و در دوره‌های مختلف پیشرفتهایی داشته است که در دوره‌ی جدید نیز باید نسبت به دوره‌های قبل، پیشرفت و آورده‌ی جدیدی داشته باشد.
ایشان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مأموریت قوه‌ی قضائیه در دوره‌ی جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن شیوه‌های قبلی و همچنین رفع نقصها، خلأها و اشکالات گذشته است.
ایشان در ادامه با اشاره به وظایف گسترده‌ی قوه‌ی قضائیه در قانون اساسی و جایگاه بسیار مهم این قوه افزودند: «احیای حقوق عامه که گستره‌ی وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه‌ی بین‌المللی را در بر میگیرد»، «گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»، «پیشگیری از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون» از جمله‌ی این وظایف مهم است که اجرای آنها نیازمند شیوه‌های نو و ابتکاری و انسانهای توانا است.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم قوه‌ی قضائیه را «مبارزه‌ی سخت‌گیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکید کردند: مبارزه با فساد در دورن قوه‌ی قضائیه در اولویت است زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضائی میتواند زحمات قضات شریف و پاک‌دامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثیرات مخربی بر جای بگذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: گناه فردی که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد میشود، چند برابر و نابخشودنی است، بنابراین در این موضوع سخت‌گیری شود.
رهبر انقلاب «تصویرسازی از قوه‌ی قضائیه در افکار عمومی» را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید در این زمینه کاملاً مراقب و هوشیار بود چراکه برخی حوادث ممکن است خصوصیات یک قوه‌ی قضائیه‌ی خوب یعنی شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، برعکس جلوه دهد.
ایشان در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افکار عمومی تأکید کردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» دارای «حکمت» باشد و مردم کارهای این قوه را متکی بر «کار علمی و کارشناسی» ببینند.
رهبر انقلاب، دقت در انتصابات قضائی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیر مؤمنان به مالک اشتر درباره‌ی انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسئولان و مدیران قضائی، این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزینش‌ها خصوصیاتی را که امیر مؤمنان مورد تأکید قرار داده، ملاک عمل قرار دهند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در گزارشی با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهید آیت‌الله بهشتی، ضمن ارج نهادن به تلاشهای صورت‌گرفته در قوه‌ی قضائیه در ادوار گذشته، خاطرنشان کرد: تحول در دستگاه قضائی که خواست رهبری، همه‌ی مردم و کارکنان دستگاه قضائی است، ضرورت دارد.
رئیس دستگاه قضائی با اشاره به آمادگی قضات و کارکنان قوه‌ی قضائیه برای تحول زمان‌بندی‌شده در این دستگاه، افزود: ما در دستگاه قضائی به دنبال کاهش جمعیت کیفری، کاهش ورودی پرونده، اصلاح نظام دادرسی و برطرف شدن موانع فرایند دادرسی هستیم.
رئیس قوه‌ی قضائیه، «امیدآفرینی در همه‌ی لایه‌های اجتماعی» را لازمه‌ی تحول دانست و افزود: تلاش میکنیم دستگاه قضائی ملجأ و پناهگاه مردم شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: قوه‌ی قضائیه وظیفه‌ی نظارت بر اجرای صحیح قانون و نظارت بر حُسن اجرای امور را بر عهده دارد و این قوه در موضوع حقوق عامه به‌عنوان مطالبه‌گری جدی، اقدام خواهد 
رئیس قوه‌ی قضائیه از فعال شدن بخشهای مبارزه با فساد بویژه فساد اقتصادی در چارچوب بیانیه‌ی گام دوم خبر داد و خاطرنشان کرد: خود را موظف میدانیم که با همه‌ی قوا و بخشهای حاکمیتی، همکاری و همیاری کنیم و با صدور حکم عادلانه، متجاوزان به قانون و حقوق مردم و بیت‌المال را سر جای خود بنشانیم.