شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

سرود ملی و جام جهانی

     یکی از زیباترین جلوه های جام جهانی زمانی است که سرود ملی هر کشوری نواخته می شود. فرق نمی کند چه ببازی و چه برنده باشی. وقتی دو تیم در مقابل هم قرار می گیرند، قبل از بازی به احترام دو کشور سرود ملی نواخته می شود. از جالب ترین جلوه های این دوره از بازی ها وقتی بود که سرود کشورها نواخته می شد و بازیکنان همان کشور دست به سینه، با هم، با احساسات خیلی زیاد که گاهاً توام با گریه بود برای کشورشان احترام ویژه ای قائل می شدند. گاهی تمامی مربیان، دست اندرکاران و حتی جمعیت هوادار هم با اشتیاق تمام و با جدیت بالاو یکپارچگی کامل سرود ملی کشورشان را نه تنها زمزمه بلکه فریاد می زدند. تنها بازیکنانی که نسبت به این قضیه سرد برخورد می کردند بازیکنان تیم ملی ایران بودند. غیر یکی دو نفر بقیه بی احساس و انگیزه نسبت به این قضیه برخورد می کردند. سرود هر کشوری همانند پرچم همان کشور نماد غرور همان ملت است. سرود جمهوری اسلامی را از دوران ابتدایی در مدارس آموزش می دهند. گاهی در مدرسه آنقدر تمرین می کنند تا این سرود ملکه ذهن شود. در هر مراسم ملی و حتی در مراسم کوچک استانی، شهرستانی، و محلی این سرود بعد از قرائت قرآن و قبل از اجرای مراسم نواخته می شود. چه خوب است بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمکان هم نسبت به این قضیه بی تفاوت نباشند.

اجرای بخشی از تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در مراسم یکمین سالگرد مرحوم صادق همایونی

     دیروز به مناسبت یکمین سالگرد محقق و مولف و از جمله مولف کتاب تعزیه در ایران مرحوم صادق همایونی در کنار مزارش شاه داعی الله مراسم ترحیم برگزار گردید. به همین مناسبت در انتهای مراسم بخشی از تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) هم توسط گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شیراز اجرا شد. در این شبیه خوانی حاج عبدالصمد فهندژ سعدی در نقش قتلق و تعزیه گردان، حاج اصغر علی ویسی در نقش حضرت شاهچراغ (ع)، حاج بهنام شجاعی سعدی در نقش حضرت سید محمد (ع) ، مهران فهندژ سعدی در نقش سید علاء الدین (ع)، قاسم فهندژ  در نقش قاصد فضول، شجاع علیپور در نقش وزیر بازی کرده بودند.

       صادق همایونی اولین اثر خود به نام تعزیه در ایران را در سال 1353 به چاپ رساندند که این اثر در زمان خودش بی نظیر بود. اگر چه قبل از ایشان بهرام بیضایی در سال 1344 نمایش در ایران را منتشر کرده بود؛ اما این کتاب تمامی فصولش در باره تعزیه نبود فقط یک بخشی از آن را به تعزیه پرداخته بود. مرحوم صادق همایونی در سال 1368 با اصلاحاتی مجدداً کتابش را منتشر کرد و برای بار دیگر در سال 1380 با آخرین اصلاحات مجدداً کتابش را به چاپ رسانید. انتشارات نوید زحمت این کار ارزنده را بر عهده داشت. جناب همایونی در این کتاب که مشتمل بر 1006 صفحه در 6 فصل است به تحقیق موشکافانه ای در تمامی جوانب تعزیه در ایران و با اشاره به برخی از کشورهای صاحب تعزیه با اسناد و مدارک ثابت می کند که خاستگاه تعزیه در شیراز بوده است که این مورد بر می گردد به دوره کریم خان زند که در حکومتش با آن که بیشتر اهل آبادانی بود و همچنین نسبت به ادیان هم با آزادی رفتار می کرد موجب شد تا تعزیه در ایران و به خصوص در شیراز و استان فارس به حالتی که امروزه به آن پرداخته می شود به صورت نمایش و استفاده از اسب، شمشیر، خود، زره و دیگر اسباب و آلات نمایش شبیه خوانی صورت بگیرد. ایشان با اشاره به سفر ادوارد براون به شیراز که در حدود نه سال بعد از مرگ کریم خان زند اتفاق افتاد 1200 تا 1201شمسی که مشاهدات خودش را با دقت بیشتری می نوشت و همچنین با استفاده از فارسنامه که آمده کریم خان در آخر روز ذی الحجه برای تعقیب و استقبال محمد حسن خان از شیراز خارج شد و وارد باغ دلگشا که نیم فرسنگی شهر در جنوب سعدی است گردید و ایام عاشورای 1172 را در آن باغ به تعزیه داری خامس آل عبا گذرانید و همچنین از کنت گوبینو در کتاب معروف خود دین ها و فلسفه ها در آسیای مرکزی عقیده دارد که تعزیه در زمان کریم خان زند خلق و ابداع شده است. و همچنین در کتاب موسیقی مذهبی ایران که نمایش تعزیه در دربار متداول بود و در کتاب جانشینان کریم خان زند اثر دکتر حسن خوب نظر آمده است که بعد از کشته شدن لطفعلی خان زند مردم بسیار ناراحت بودند تا جایی که شهید تلقی کرده و در مجالس تعزیه به یادش می گریستند. و همچنین حسن مشحون در موسیقی مذهبی ایران ایجاد تعزیه در دوران زندیه را تایید می کند.

     از شعرای خور میرزا لطفعلی محرم خوری که تا سال 1300 هجری قمری حیات داشته است و بیشتر عمرش را در دوره زندیه گذراند تعزیه حضرت عباس (ع) و قسمتی از تعزیه حضرت علی اکبر (ع) را سروده است. کمال نامی از اهالی فارس از نخستین کسانی بود که تعزیه قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) را سروده است که تصویر آن بر دیواره هفت تنان حک شده است.

یادش برای همیشه جاودان باد

جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان

     به مناسبت میلاد با سر سعادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان جشن با شکوهی در روز یکشنبه 18/3/93 بعد از نماز مغرب و عشا در شهرک سعدی شیراز برگزار شد. این جشن که از طرف گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شیراز در کنار مسجد صاحب الزمان (عج) مکان خانه تعزیه برگزار گردید، گروه های مختلف مردم از جمله اصحاب حسینیه حضرت امام زین العابدین (ع)، اصحاب مسجد صاحب الزمان (عج) و همچنین اصحاب مسجد جامع سعدی شرکت داشتند. در این جشن برنامه های متنوعی اجرا شد که از جمله: قرائت قران مجید، مولودی خوانی، سرود، نمایش طنز، اجرای دف و نی نوازی، پذیرایی و اهداء هدایا به تعدادی از جوانان فعال در عرصه ی تعزیه بود.

خدایا

گاهی زمین آنقدر سفت و محکم می شود که نمی توان آب شد توی آن فرو رفت.  

گاهی سخن آنقدر بی ارزش می شود که گوشی برای شنیدن پیدا نمی شود.  

گاهی هوا آنقدر غبار می شود که نفس کشیدنمشکل می شود.  

خدایا آبروی ما را مریز تا نخواهیم به زمین فرو برویم  

و  

گوشی به ماعطا کن که سخن های زیبا بشنویم  

و  

نسیمی بفرست تا غبارها را بزداید و بتوانیم درحریم پاکت نفس بکشیم.