شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

خسرو حکیم‌رابط دوباره در بیمارستان بستری شد

خسرو حکیم‌رابط نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس باسابقه که مدتی هم در دبیرستان خواجه نصیر طوسی میگون مشغول خدمت بود بار دیگر در بیمارستان بستری شد

  

 این هنرمند که از شامگاه 20 آذر ماه در بیمارستان «دی» بستری شده است درباره وضعیت جسمانی‌اش به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: دو شب پیش حالم بد شد و به بیمارستان «قلب» تهران مراجعه کردم اما بهبودی‌ حاصل نشد و شب گذشته به بیمارستان «دی» آمدم. وی اضافه کرد: چندی پیش که در بیمارستان «قلب» تهران بستری بودم، یکی از رگ‌های قلبم را که بسته شده بود باز کردند اما یک رگ دیگر همچنان بسته است و حالا سه تن از متخصصان بیمارستان «دی» مشغول بررسی هستند تا در صورت لازم با دارو یا عمل جراحی رگ دوم را باز کنند. حکیم‌رابط که در حال حاضر در بخش سی سی یو بیمارستان «دی» بستری است‌، گفت: فعلا منتظرم تا متخصصان قلب نظرشان را اعمال کنند و ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند. به گزارش ایسنا‌، این نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس چندی پیش هم برای باز کردن یکی دیگر از رگهای قلبش در بیمارستان قلب تهران بستری شده بود. او ده سال پیش نیز تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود . خسرو حکیم رابط در سال‌های اخیر بیشتر وقتش را به آموزش دانشجویان در مقطع فوق لیسانس اختصاص داده است

  

 

این هنرمند زادهٔ ۱۳۰۹ در شیراز است و سال ۱۳۲۸ در آموزش و پرورش مشغول کار شد و بعدها تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای دراماتیک ادامه داد. استاد در اوایل دهه ی ۵۰چند سالی در دبیرستان خواجه نصیر طوسی میگون به تدریس اشتغال داشت. حکیم رابط علاوه بر چاپ آثاری همچون سهراب شنبه، ایوب دلتنگ خسته خندان، دست هزار بلوچ و ... فیلمنامه راز کوکب به کارگردانی خسرو معصومی و متن سریال این قافله عمر به کارگردانی مجید بهشتی را برای تلویزیون نوشته است. تدریس در دانشگاه تبریز، هنرهای دراماتیک، سینما تئاتر، دانشگاه آزاد و دوره نمایشنامه نویسی رادیو در صدای جمهوری اسلامی ایران و عناصر دراماتیک در دوره تهیه کنندگی تلویزیون در دهه ۶۰ و ۷۰ از عمده فعالیت این نویسنده است. از جمله نمایشنامه‌های او می‌توانه به آثاری چون «آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند»، «ایوب دلتنگ خسته خندان»،«سهراب شنبه»، «سهراب و ساز و والی قبرستان»، «روز هفتم، خاطره‌ها»، « اتاق شماره 6» و... اشاره کرد. حکیم‌رابط همچنین متن سریال «این قافله عمر» به کارگردانی مجید بهشتی را به نگارش درآورده است. نمایش‌نامه‌های رادیویی این هنرمند عبارتند از:آهو و احمد، زمانه در دست زمان، عطسه ، زیر تیغ آفتاب، بانگ زنگ فیل فیلن، فیل در پرونده و فیلمنامه‌های ارض موعود، فصل خون، دست هزار بلوچ، تشنگی، آب، چرخ، گذر از ظلمات، اسماعیل در قربانگاه، باغ آدم، طلوع در کوچه قهر آشتی و ... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است«مهتاب شب اول» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است

از سید الساجدین تا سید العابدین

سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) صاحب صحیفه ی سجادیه تسلیت باد. حضرت امام زین العابدین (ع) که در حوادث عاشورا زنده ماند تا به همراه عمه اش حضرت زینب (س) مروج دین ناب محمدی باشند، به روایت در چنین روزی به شهادت می رسند. حضرت امام زین العابدین انسان را به یاد اسارت، شهادت، شجاعت، و خطبه خوانی در حضور یزید و یزیدیان می اندازد. امام زین العابدین به ما و همه ی انسان های آزاده می آموزد که می توان پس از هر حادثه ی دردناکی مدیریت بحران داشت. می توان تن به اسارت داد اما یک گام از ارزش های الهی عقب نشینی نکرد. او به همراه عمه اش زینب به ما آموختند که در سخت ترین شرایط می توان خدا را فراموش نکرد. حضرت امام زین العابدین (ع) پس از واقعه ی عاشورا هرگاه می دیدند که حیوانی را ذبح می کنند، می پرسیدند: او را آب داده اید!!! او وقتی به آب می رسید به یاد لبان تشنه ی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می افتاد و اشک از چشمانش سرازیر می شد. حضرت امام زین العابدین (ع) پل ارتباط بین کربلا و پس از آن است. همواره در دعا و عبادت و سجده به سر می برد. ایشان زیباترین دعاها را در کتابی به نام صحیفه ی سجادیه بیان کرد. شاید در گذشته وقتی اخبار شهادت مردان بی بدیل صدر اسلام را می شنیدیم چندان باورمان نمی شد که انسان هایی باشند تا در راه حق و حقیقت سر از پای نشناسند و در راه جانان به مسلخ عشق بروند و جان به جان آفرین تسلیم کنند. بعد از انقلاب مردان و زنان دیار ما چنان کردند که تمامی شک و شبهه را برطرف نموده و به چشم دیده و دل مشاهده کردیم که می شود تا پای جان در راه دوست فداکاری نمود. شهادت استاد اخلاق، مهذب نفوس،مرد قلم و محراب، خالق آثاری همچون: گناهان کبیره، بندگی، راز آفرینش، ایمان، نفس مطمئنه، بندگی راز آفرینش، عدل، اخلاق اسلامی، آدابی از قرآن، سرای دیگر، هشتاد دو پرسش، آدابی از قرآن، رازگویی و قرآن، قلب قرآن، حقایقی از قرآن، معراج، قیامت و قرآن، نبوت، امامت، فاطمه ی زهرا (س)، زینب کبری (س)، و سید وسالار شهیدان انقلاب استان فارس حضرت آیت الله دستغیب را هم به امت مسلمان ایران اسلامی تسلیت عرض می نمائیم. اگر چه در طول تاریخ تشیع، در هر کوی و برزن مردان و زنانی بودند که در مقابل سیاست های حاکمان طاغوت می ایستادند و اسارت و مهاجرت و شهادت آنان را از راه اصیلی که انتخاب نمودند باز نمی داشت، اما این انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ بود که به رهبری یکی از فرزندان پاک آل اطهار حضرت امام خمینی عزیز (ره) راه را بر همه ی عاشقان و عارفان باز گذاشت تا قطره ای از دریای بیکران اسلام ناب محمدی را برای جهانیان به ارمغان بیاورد. مردان و زنان مجاهدی پای در رکاب امامشان گذاشته و در این راه او را یاری نمودند. یکی از این مردان حق حضرت آیت الله دستغیب بود. آیت الله دستغیب مرد ایمان و عمل و تقوا بود.  

  

آیت الله دستغیبآیت الله دستغیب... آیت الله دستغیب هواپیما را متوقف کرد

 

او در تمامی رفتارش هندسه ی دولت اسلامی را ترسیم می کرد. لحن گفتارش، شیرینی بیانش، فلسفه ی کلامش، نگاه عمیق و بصیرت وجودش باعث شد تا خیل عظیم مشتاقان از زبان او کلام امام راحل را درک و هضم نمایند. خیل عظیم جوانان و تحصیل کردگان به کتاب هایش روی آورده بودند. گناهان کبیره برای هر نوجوان و جوانی که در آن روزگار دوران انقلاب را پشت سر می گذاشت و شک و شبهه، جنگ درونی افراد را رقم زده بود، کارگشا بود. با خواندن بند بند گناهان کبیره سر تا پایمان را محک می زدیم و در کاسه ی ترازو قرار داده و خودمان را می سنجیدیم که تا چه مقدار در لجنزار کثافات فرو رفته و به مرور از آن وادی خروج و به اهل ایمان می پیوستیم. با خواندن عدل الهی نور در قلبمان درخشیدن می گرفت و از تمام تار و پودهایی که بند بند سلول هایمان را فرا گرفته بود، رهایی می جستیم. اخلاق اسلامی به تن ما جامه ی زیبا می پوشاند.

مراسم ویژه سالروز شهادت حضرت علی‌بن حمزه (ع)

مراسم ویژه سالروز شهادت حضرت علی‌بن حمزه (ع) با حضور هیئت‌های مذهبی شیراز در جوار ضریح مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم آغاز شد .
مدیر حرم مطهر علی‌بن حمزه (ع) گفت: هر ساله همزمان با فرارسیدن 23 محرم‌الحرام سالروز شهادت آقا علی‌بن حمزه ‌بن موسی‌الکاظم (ع) ، ویژه برنامه‌ای با حضور مردم شیراز در حرم مطهر این امامزاده برگزار می‌شود.
محمد صفوی نژاد افزود: در این مراسم هیئت‌های مذهبی شیراز در صحن حرم مطهر تجمع می‌کنند و با عزاداری و سینه‌زنی به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنند.
برگزاری کرسی تلاوت قرآن کریم، مداحی و مرثیه‌سرایی و قرائت اشعار آیینی توسط شاعران و ذاکران اهل‌بیت (ع) از جمله برنامه‌های این سوگواره است.
حضرت علی ابن حمزه(ع) ، نوه حضرت امام مـوسی کـاظم (ع) و حرم او بـرای مـردم استان فارس و شهر شیراز بسیار مقدس و با احترام است .
علی بن حمزه بر اثر فشار خلفای عباسی در 220 هجری به شیراز آمد و در همان سال در این شهر به شهادت رسید .
آرامگاه علی بن حمزه در دوره دیلمیان و به ‌دست «امیر عضدالدوله» احداث شده است . 


موقوفات تصرف شده علی‌ابن حمزه (ع) بازگردانده شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه شیراز با بیان اینکه علمای انساب و رجال، تصریح روشن به منسب و مدفن علی‌ابن حمزه (ع) داشته‌اند، گفت: موقوفات تصرف شده علی‌ابن حمزه (ع) بازگردانده شود.

خبرگزاری فارس: موقوفات تصرف شده علی‌ابن حمزه (ع) بازگردانده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی در مراسم شهادت علی‌ابن حمزه (ع) اظهار داشت: در مورد محل دفن امامزادگان اختلاف بسیار است چنانکه برای حضرت زینب (س) یک آرامگاه در مصر و یکی در سوریه ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: در مورد محل دفن راس مبارک اباعبدالله (ع) نیز اختلاف است و یا در مورد امیرالمومنین (ع) علاوه بر نجف، مزارشریف را نیز به عنوان مدفن آن حضرت ذکر می‌کنند.

وی افزود: این انتساب‌ها در مورد محل دفن در مواردی صحیح نیستند و برخی از آنها به ادله و مستندات قوی‌تر پذیرفته شده‌اند.

ایمانی بیان کرد: در مورد محل دفن علی‌ابن حمزه (ع) هیچ اختلافی نیست و از زمان زندیه و دیالمه تا به امروز، بزرگان وصیت می‌کرده‌اند در کنار مدفن این امامزاده به خاک سپرده شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: ادارات، نهادها و مردمی که اموال موقوفه امامزاده علی‌ابن حمزه را به عناوین مختلف در اختیار دارند برای تنظیم وقف‌نامه و اجاره‌نامه اقدام کنند که در روز قیامت شرمنده آن حضرت نباشند.

وی اضافه کرد: اداره اوقاف بازگرداندن موقوفات به امامزاده را پیگیری کند تا به برکت درآمد موقوفات برخی کارهای عمرانی ناتمام مجموعه حرم به اتمام برسد.

ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن از مودت ذی‌القربی به عنوان مزد رسالت پیامبر نام می‌برد که این مودت نه برای خود پیامبر بلکه برای نجات مردم مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: در جهان اسلام ایرانیان بیش از بقیه از نعمت مودت ذی‌القربی برخوردار هستند.

به گفته وی، مودت با بصیرت و معرفت نصیب شیعیان شده تا مانند برخی فرقه‌ها نگویند «علی و معاویه هر دو برحق بودند و تنها خداوند بر اعمال آنان واقف است».