شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

مراجع تقلید میزان زکات فطره امسال را اعلام کردند

زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۶۰۰۰ تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا ۱۵۰۰۰ تومان معادل ۳ کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(1)

ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(2)

اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب(3) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(4)

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1436 هجری به روایت 6 مرجع تقلید اشاره می‌شود:

 

*آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ 6 هزار تومان و در شهرستان مبلغ 5 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام شده است.
بر اساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

 

*آیت‌‌الله سیدموسی شبیری زنجانی

بر اساس بررسی های انجام شده زکات فطره برای هر نفر 6 هزار تومان است، هر شخص باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌هاى رایج در آن منطقه همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است، وزن هر صاع بنا بر نظر معظم‌له، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مؤمنین می‌توانند قیمت آن را حساب کنند و به مستحقین برسانند.  دفتر معظم‌له مبلغ شش هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18 هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌ حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مبلغ 1500 تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. این مبلغ برای افطار عمدی 90 هزار تومان تعیین شده است.

 

*آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی

مبلغ زکات فطره 6 هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر است، ضمناً کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند، معادل سه کیلو برنج و مبلغ آن بسته به نوع برنج مصرفی متفاوت است، مبلغ کفاره غیرعمد نیز احتیاطاً‌ برای هر نفر مبلغ دو هزار تومان پول نان برای فقرا در نظر گرفته شده است.

 

*آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ 5 هزار تومان معادل سه کیلوگرم گندم یا مبلغ 15 هزار تومان معادل سه کیلوگرم برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.

 

*آیت‌الله حسین نوری همدانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 6 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 18 هزار تومان اعلام شده است.

 

*آیت‌الله حسین وحید خراسانی

فطریه هر نفر یک صاع -که تقریبا سه کیلو گرم است- گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها است که باید به مستحق بدهد و بنابر احتیاط واجب غذای معمول محلش باشد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است و مبلغ آن در ایران به حساب گندم شش هزار تومان تعیین شده است و مؤمنان میزان قیمت برنج را براساس نوع برنج مصرفی در منطقه سکونت خود پرداخت کنند.

 

بر اساس این گزارش، میزان فطریه مدنظر رهبر معظم انقلاب متعاقباً از سوی دفتر ایشان اعلام می‌شود.

 

*پی‌نوشت‌ها:

1- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق.

2-همان، ر.ک: ذیل م 2030.

3- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031.

4-همان، م 2031.

مراسم آیین افطاری کله پاچه در سعدی

کَرَفش = کله پاچه، واژه کرفش به معنای کله پاچه است که یکی از فرهنگ لغات محاوره ای مردم سعدی را در برمی گیرد.  

مراسم آیین کله پزی در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در سعدی برگزار می شود. این مراسم که سال هاست جناب آقای عزت الله وفایی در منزل شخصی خودش برگزار می کند دارای نکات قابل توجهی است که به قسمتی از آن اشاره می شود.

- بانی این مراسم جناب آقای عزت الله وفایی است که مدت هاست در سعدی برگزار می کند.

- این مراسم در روز بیست و ششم و شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می شود.  

- آقای عزت الله وفایی در طول یک سال کله پاچه ی بره های نر ذبح شده را تمیز می کند و آن ها را تفکیک می نماید و به صورتی که تمامی اجزاء کله و پاچه را جدا می کند تا هم فریزر گنجایش داشته باشد و هم در موقع استفاده دسترسی به آن ها سهل الوصول باشد؛ سپس در فریزر شخصی منزل خود جا سازی می کند.

- در روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان اقدام به پخت این کله پاچه ها می کند.

- سفره ی بزرگ افطاری را پهن می نماید و مردم سعدی با شناخت و آگاهی قبلی که از این مراسم دارند در این افطاری شرکت می کنند.

- بیش از هزار نفر در این مراسم شرکت می کنند.

- قبل از افطاری مراسم صلوات خوانی توسط مداحان اهل بیت (ع) گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شیراز - سعدی اجرا می شود.

- در سرو کله پاچه دقت تمام می شود تا همه ی پرس ها به یک اندازه و یکنواخت باشد. به گونه ای که در هر ظرف غذا مقداری آب گوشت، پاچه، زبان، بناگوش، چشم و دیگر مخلفات کله پاچه قرار دارد تا عدالت در پذیرایی از میهمانان برقرار شود. 

امیدوارم خداوند نذر ایشان را مورد قبول خودش قرار بدهد.

انا لله و انا الیه راجعون

در شب سالروز شهادت مولی الموحدین علی بن ابی طالب (ع) و شب قدر متوجه شدیم دو تن از نیکان سعدی مرحومه سرکار خانم عزیزی همسر مکرمه ی حاج فرهاد فرهادی و همچنین مشهدی منصور فهندژ (عزیز) دار فانی را وداع گفتند. امروز صبح مراسم تشییع این مرحومان در دارالرحمه سعدی برگزار شد. امروز بعد اظهر از ساعت 5 الی 5/6 مراسم سومین و هفتمین روز مرحومه سرکار خانم عزیزی در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار شد. مراسم سومین و هفتمین روز زنده یاد منصور فهندژ فردا پنجشنبه همین ساعت در مسجد امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. خداوند روح این دو مومن و مومنه را بر سر سفره ی حضرت علی (ع) و بی بی دو عالم فاطمه زهرا (س) میهمان بگرداند. انشاء الله  

جناب منصور فهندژ از جمله اعضای ثابت و فعال انجمن شعر سعدی بود. اشعار ایشان بوی کهنگی می داد. با گوش دادن به اشعارش احساس می کردی که هنوز نیما نزاده شد و شعرهای شپید و نو جایی در ادبیات ما باز نکردند. هنوز احساس می کردی که در دوران قبل از شهریار قرار داری! روزی به ایشان گفتم: شما باید خیلی مطالعه داشته باشید تا چنین کلماتی را در هم ببافی و شعری بدان سنگینی تولید کنی؟ ایشان می فرمودند: من زیاد مطالعه نمی کنم. این اشعار از نهاد ناخوداگاه من جاری و ساری می شوند. گفتم: اشعارت را به یک اهل فن بسپار تا اگر ایرادات وزنی و یا قافیه دارند برطرف نماید. ایشان می گفت: اشعارم همانند فرزندان من هستند، اگر کسی نکاتی را از داخلش کم و یا زیاد کند انگاری فرزندانم را زخمی کرده اند. خودم هم می دانم که برخز ار ابیاتم احتیاج با وارسی و تنظیم دارد، اما با همین اشکال و ماهیت دوستشان دارم، تا ببینم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

نداری باور احساس دلم را / بکن آسان به خنجر مشکلم را

بدان عمری است درد عشقت ای دوست / به دست باد داده حاصلم را

چنان برق نگاهت دور کرده  است / ز ساحل کشتی بی حایلم را

که در موج فنا  مانند کاهی / فکنده هستی آب و گلم را

اگر احوال من خواهی بدانی / بگویم با تو فکر باطلم را

امید من همین بود و همین هست / تو بنمایی جواب واصلم را

به دریای غمت هستم شناور / به قدری که نبینم ساحلم را

نظر کن تا ببینی می نمایم / فدای تو سر ناقابلم را

عنایت کن به منصور دل افگار / که حل سازم تمام مشکلم را

برای شادی روحشان صلوات می فرستیم.

برای شادی روحشان صلوات می فرستیم.