شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

بیچاره من که روزی معلم شدم

                           بیچاره من که روزی معلم شدم

 بیچاره شاگرد که به من دل بسته بود

 بیچاره مدرسه که تحمل کرد مرا

 بیچاره اولیا که خرج کرده بود

 بیچاره وزیرکه ما را موش آزمایشگاهی پنداشته بود

 هر دوره طرح کهنه برانداختی وهر باره طرحی نو در انداختی

 پیر مراد ما گفته بود که "معلمی شغل انبیاست" . ما هم به همین بهانه پا در    کفش معلم کرده بودیم .اگر چه خاطرات تلخی از دوران  تحصیل داشتم. چوب و  فلک از ناحیه مدیران و معلمان آن روزگار، وترس و استرس و اضطراب از ما موجب می شد که ازسیزده روز تعطیلات نوروزی و سرتاسر تابستان بیشتر لذت ببریم. با باز شدن مدرسه نگرانی عجیبی به ما دست می داد.با این وجود گفتیم  بعد از انقلاب دیگر آنگونه نخواهد بود.البته در بدو انقلاب هم خوب بود ، اما هر چه از انقلاب فاصله می گرفتیم نوع نگاه معلم به شاگرد ، شاگرد به معلم ، معلم به اجتماع و اجتماع به معلم و همچنین نوع نگاه مدرسه به دست اندر کاران و مسوولین رده بالا وبر عکس بدبینانه بود.

گهگاهی که وارد کتابها و کلاسهای تربیتی می شدم آنگونه از معلم و احترام به مقام والای معلمی صحبت می شد که بی تردید جملات حضرت امام (ره) در دلم می نشست .آنجا که گفته بود : "معلمی شغل انبیاست."نوع برخورد با یک معلم ،چگونه نشستن در حضور معلم،چگونه سوال کردن وغیره ، اما وقتی وارد عمل می شدیم ، دیگر آن ناز و نوازشها ورابطه های مثبت میان معلم و شاگرد مشاهده نمی شد ویا کمتر به چشم می خورد .یکی از اساتید روانشناس در تعریف تربیت فرمود:تربیت یعنی هنر ایجاد ارتباط معلم با دانش آموز است .گهگاهی تنبیه معلم ، دانش آموز را روانه بیمارستان می کرد.اگر چه هیچ معلمی دوست ندارد چنین حوادثی برایش بوجود آید ،اما بوجود می آمد .برای اینکه مشکل از پایین حل شود ،هر روز طرحی نو در آموزش و پرورش داده می شد.یک روز بخشنامه ای به مدرسه آمد که تنبیه ممنوع است . همکاری در جمع اولیا گفته بود : آن کسانی که این بخشنامه را طراحی کرده اند ، یک ساعت هم در کلاس درس حضور نداشته اند.همکار دیگری درجلسه ستاد تربیتی مدرسه گفته بود:کشورهای پیشرفته مثل اروپا و آمریکا 500سال است که تنبیه را کنار گذاشته اند و اکنون استفاده می کنند، ما چگونه یک شبه راه صدساله را برویم.مدیران مدرسه هم در اولین جلسه دبیران با معلمین اتمام حجت می کردند که اگر دانش آموزی تنبیه شود هیچگونه مسوولیتی را نخواهیم پذیرفت.دبیران هم راهکارهای پیشنهادی در جلسات را اجرا می کردند.به عنوان مثال هر دانش آموزی که در کلاس مشکل داشت به دفتر ارجاع داده می شد.مدیر و معاون هم در طول ساعات درسی با چنین دانش آموزانی مشکل داشتند.گهگاهی صف طویل دانش آموزان اخراجی از کلاس بیشتر از دانش آموزان سر کلاس بودند.اگر مدرسه ای مشاوران تربیتی داشتند، این بار بر دوش آنها بود و آنها بهتر عمل می کردند.در غیر اینصورت خود یک مشکلی برای مدرسه بود که نمی دانستند با این معضل چگونه برخورد کنند.

پیشنهاداتی که در جلسات دبیران برای رفع این مشکل ارائه می شد، خود مشکلاتی را هم به همراه داشت .برای مثال:

 -  تنبیه دانش آموز خاطی نباید به صورت فیزیکی باشد .(گهگاهی ناخواسته  بوجود می آمد)

 -  تنبیه در مرحله اول باید اخراج از کلاس و به مدت 5 دقیقه صورت گیرد . مرحله دوم معرفی به دفتر مدرسه ، مرحله سوم اطلاع به خانواده ،در مرحله آخر با هماهنگی آموزش وپرورش اخراج از مدرسه و انتقال به مدرسه دیگر انجام شود. (دانش آموزان زیادی از مدرسه اخراج می شدند)

  -  دانش آموزان خاطی باید یک روز تمام در زیر تابلو اعلانات مدرسه بایستند و کسی با آنها حرف نزند.(شخصیت دانش آموز مورد توهین قرار می گرفت.)

به صورت تجربی در رابطه با نظم و انضباط دانش آموزان آموختم که اگر روزی که به کلاس وارد می شدم و بار علمی من بالا بود ، اگر طرح درس داشتم ،اگر کلاس را برای دانش آموز خسته کننده نمی کردم و اگر پیرامون موضوعی که در کلاس می بایست مطرح می کردم برنامه ای داشتم ،دانش آموزان در کلاس هیچگونه مشکلی نداشتندو کلاس برای من و دانش آموزان لذت بخش بود.در غیر اینصورت کلاسی بی نظم ، آشفته و پر هیاهو بود.

  

 

   

تنها چیزی که جامعه فرهنگی ما را آزار می دهد میزان در آمد آنهاست .

اگر از یک فرهنگی مشکلات آموزش و پرورش سوال شود ، بحث کمبود در آمد و تامین نبودن زندگی در مرحله اول قرار دارد.یک فرهنگی به جای اینکه در اوقات فراغت به مطالعه وتحقیق بپردازد و بار علمی خود را بالا ببرد، دغدغه اشتغالهای ثانوی دارد.بعضی از فرهنگیان به ساخت و ساز و خرید و فروش پرداخته اند.در مواقعی مشاهده می شد که فرهنگی خسته و کوفته از سیک تلاش نیمروزی و با لباس گچی و خاکی وارد مدرسه می شد.بعضی ها اوقات فراغت خود را در شرکتهای مختلف سرگرم کرده اند

 

 در طول ساعات تدریس دغدغه کار دوم دارند. زنگهای تفریح تلفن همرا است و هدایت از راه دور که فلان بار در فلان جا خالی شود و غیره .بعضی هم اوقات فراغت خود را با ماشینی که به صورت اقساط خریداری نموده اند تا پاسی از شب به جابجای مسافر مشغول هستند.قضاوت با مسوولین آموزش و پرورش که چگونه یک معلم در کلاس بازدهی مناسبی داشته باشد.

             

 

وزیر محترم آموزش وپرورش در یک مصاحبه تلوزیونی فرمودند که نباید معلم را با مادیات سنجید ،یا معلم را با حقوق مترادف کرد.نمی دانم منظور وزیر چه بود. فکر می کنم منظور ایشان این بود که جایگاه معلم آنقدر بالاست که نباید در رابطه با ایشان صحبت از تامین معاش، حقوق ، در آمد، تورم و غیره داشت.پیشنهاد من به رئیس جمهور محترم این است که هرکسی که قصد به کرسی نشستن این جایگاه را دارد باید از وی خواسته شود که حداقل یک روز تمام در یک مدرسه معمولی پابه پای دانش آموزان در کلاس درس روی نیمکتها بنشیند واز نزدیک مشکلات دانش آموز را درک کند.خودم چند بار در کنار دانش آموزان روی نیمکتها نشستم به طوری که از درس و بحث و مدرسه متنفر شدم .برای مثال:

- میز و نیمکتهایی که دانش آموزان از آن استفاده می کنند فاقد هر نوع زیبایی ، جذابیت و استاندارد است.

- اگر چه در ودیوار هیچگونه جذابیتی ندارد ،برعکس کنده کاری و نوشتارهای دانش آموزی جلوه چندش آوری ایجاد می کند.

- گهگاهی پارگی پرده ها ، خرابی و سروصدای در ورودی کلاس تمرکز دانش آموز و معلم را بر هم می زند.

- سروصدای دانش آموزانی که در زنگ ورزش مشغول بازی هستند به فضای کلاس لطمه می زند.

- اگرسرویسهای بهداشتی هم غیر بهداشتی و غیر استاندارد باشد بر اشکالات بالا اضافه می شود.

- معلم با همه دغدغه های معیشتی که دارد وارد کلاسی می شودکه دانش آموزان یکد ستی ندارد. یک دانش آموز شب قبل را در ناز و نعمت بسر می برد .بهترین غذا و دسر و میوه را نوش جان کرد.اوقات فراغت خود را با کامپیوتر و انواع و اقسام وسایل پیشرفته سپری کرد و در انتهای شب سرش را در بهترین تختخوابها گذاشت و به خواب رفت. در کنارش دانش آموزی قرار دارد که یا از نعمت پدر و مادر محروم بود، یا پدر و مادرش در اثر فقر و نداری ، اجاره خانه، کمبود معیشت وغیره با یکدیگر درگیر بودند .این معلم چگونه درس بدهد که هم این بفهمد و هم آن.

- دانش آموز می فهمد نمره ای که از جانب دبیران به او داده می شود عادلانه نیست.بعضی از دانش آموزان توسط دبیران همان واحد آموزشی به آموزش تقویتی بعضی دروس می پردازند.دبیرمحترم هم برای اینکه دانش آموزی را که از او حق التدریس دریافت کرده مجبور است با هر بهانه ای که شد نمره ای به او بدهد.بعضی از واحدهای آموزشی برای یک نمره اهمیت داده و نمره ای را بی جهت نمی دهند اما در بعضی از واحدهای آموزشی نمره تک رقمی به بالاترین نمره رسانده می شود.

یادم هست در اوایل انقلاب که وارد جرگه آموزش وپرورش شدم،بینهایت دلبستگی به مدرسه داشتم.روزها بعد از اتمام ساعات درسی به منزل نمی رفتیم. در حیاط همان مدرسه با دانش آموزان به ورزشهای مختلف می پرداختیم . با بچه ها در تمام ساعات غیر درسی به فعالیتهای پرورشی از جمله سرود،تئاتر، مسابقه، قرآن و نماز وغیره می پرداختیم. سیزده روز تعطیلات نوروزی و ایام تابستان که هیچ ،عصر جمعه ها برای بچه های مدرسه دلمان تنگ می شد. اما امروز چطور ؟ در روزهای تعطیل هم معلم و هم شاگرد خوشحال هستند.برای بازنشستگی پیش از موعد اکثر آنهایی که می توانستند شرکت کردند.

- تا کنون دبیرستانها چند بار آزمایش شدند. ترمی واحدی ، سالی واحدی ، پیش دانشگاهی وحالا هم حذف پیش دانشگاهی

- امتحانات از سه نوبت به دو نوبت و نیمی از نمره ها در اختیار معلم با عنوان مستمرقرار داده شد.

- نمرات انظباط چند بار به روشهای مختلف ارائه شد.

- هرساله بعضی از دروس حذف می شوند.

                                                                      ادامه در مبحث بعدی

نگاه کردن و محبت

 نگاه  کردن

نگاه کردن وپیامدهای روانی آن

مقدمه اول :چشم یک عضو خیلی پیچیده است.

مقدمه دوم :هر چیزی که چشم ببیند نمی توان به آن رسید.

                                                 >   انزواطلبی ،خستگی وبیحالی

دیدن   > خواستن > نرسیدن > شکست

                                                   >  پرخاشگری

وسعت حس لامسه : تماس برقرار کردن

وسعت حس چشایی : حدود 500 نوع ذائقه را حس می کند .لاکن باید در تماس مستقیم باشد.

وسعت حس بویایی : حدود 20 تا 30 متر ودر سگ وحیوانات دیگر بیشتر است.

وسعت حس شنوایی:  20 < 000/20 هرت

وسعت حس بینایی :  16 کیلومتر

سوال  : آیا هر چه که چشم ببیند وهیچگونه محدودیتی نداشته باشد، قابل دستیابی می باشد؟   خیر .   چرا ؟

چون وسعت دید زیاد است لکن تنها با رسیدن وایجاد تماس ارضا می شود.ولی چون حس لامسه کند تر می باشد نمی تواند پا به پای دیدن حرکت کند .لذا در این زمیثنه همیشه احساس شکست در خود ایجاد می شود، وشکست هم معضلات اجتماعی وانفرادی زیادی را به دنبال دارد .

----------------------------------------------------------------------------

                                                     محبت

" هر کس بگوید دوستت دارم ،یک انگیزه ای در طرف مقابل ایجاد می شود.در واقع بی فکر وسر از پا نشناخته مجذوب می شود."

                                   1 >  تعریف

محبت                            2 > انگیزه های محبت

                                   3 > محبتهای خیالی وکاذب

                                  4 >  شرایط محبت های خوب وعالی

1- محبت به معنای انجام کاری که دوست داشتن را به دنبال داشته باشد.

2- انسان چون موجودی عاطفی است نیاز به محبت دارد.

3- هیچکس مارا به خاطر خودمان دوست ندارد .اگر ما چیزی یا کسی را دوست داریم ،به خاطر بر آورده شدن نیاز خودمان می باشد. اگر طاووسی را دوست داریم به خاطر زیبایی پر وبالش می باشد، نه به خاطر خود طاووس .چون زیبایی پروبال طاووس به روح ما نوازش می دهد. اگر کسی ما را دوست دارد به خاطر خودمان نیست ، بلکه به خاطر تسکین روح خودش می باشد ."مادر " را که به رفیق بی کلک مثال می زنند ما را به خاطر خودش می خواهد. مثلا مادر هیچگاه فرزند همسایه را به اندازه فرزند خودش دوست ندارد.

4- باید کسی را دوست داشته باشیم که کامل وبدون نقص باشد.هیچکس از نقص خوشش نمی آید. یعنی هیچگاه هیچکس نمی گوید : من فلان دانش آموز را به خاطر اینکه ضعیف است دوست دارم.، ویا فلان لباس را چون زشت است دوست دارم. پس عقل به ما می گوید باید کسی را دوست داشته باشیم که هیچگونه اشکال ونقصی نداشته باشد .چگونه هر چه در این جهان است ناقص است ؟چون با مرگ همه از بین می روند .فردی را که خیلی دوستش داشته باشیم مثل فرزند، پدر یا مادر ، هرگاه از دنیا بروند ، ما بیش از چند لحظه نمی توانیم تحملش کنیم. نمی توانیم چند روز در منزل نگهداری کنیم .چه بسا از پدر ومادر خود می ترسیم.پس تنها چیزی که در این دنیا ودر آن دنیا می تواند کامل وبدون نقص باشد ، خداوند دانا وتوانا است .

می توانیم با صحبت کردن با خدا وند به احساس درونی خودمان پاسخ دهیم .صحبت کردن با خدا هم یک شناخت می خواهد.مثلا شما هیچگاه با یک غریبه زیاد احوالپرسی نمی کنید.چون هیچ شناختی نسبت به یکدیگر ندارید.واگر کسی نمازش را هم بدون حضور می خواند ،چنین حالتی دارد .یعنی شناختش نسبت به معبودش کم است .وفقط وفقط برای رفع تکلیفش نماز می خواند.هیچگونه انگیزه واحساسی در وی ایجاد نمی شود.

آشوبگران وعاشورائیان

محرم 1388

قبل از انقلاب مردم به سه دسته تقسیم می شدند.1 – رژیم پهلوی وخانواده بزرگ آنان به همراه طرفداران که بیشتر در راس امور مخصوصا در دستگاههای نظامی قرار داشتند. 2 – مخالفان رژیم پهلوی که بیشتر آنان در زندان ، تبعید وممنوع المنبر وسخنرانی وتالیفات بودند.3 – مردم عادی

این سه دسته در اجتماع آن زمان کاملا مشخص بودند.

بعد از انقلاب اگر چه اکثریت مردم به انقلاب پیوستند ،اما با مرور زمان دورویی ،نفاق ودوشخصیتی در میان مردم به وفور یافت شد.به زبان دیگر نمی توان افراد را از هم متمایز وفراوانی گروهها را به راحتی بدست آورد.به عنوان مثال شخصی برای ورود به دستگاهی می بایست ظاهری اسلامی وانقلابی درست می کرد ،اما همین شخص با خانواده اش در یک میهمانی یا یک پارک به هیبت ولباس دیگری در می آمد.کیف خانمها علاوه بر لوازم آرایش،چادر مشکی هم وجود دارد. در جامعه خیلی از خانمها مشاهده می شوند که در حال بیرون آوردن چادر از کیف ویا بالعکس هستند.خیلی از آقایان را می بینیم که در اداره ویا محل کارشان پیراهنی با آستینهای بلند ودکمه یقه ها تا انتها بسته وهمین آقا را در پارک با لباس آستین کوتاه می بینیم. اینجا وارد بحث اینکه کدام درست وکدام نادرست است نمی شویم فقط از این منظر که جامعه به راه دوشخصیتی سوق پیدا کرد می نگریم.

گروههای اجتماعی در ایران امروز را می توان به 3دسته تقسیم کرد:

1 – گروه کارگزاران وحامیان نظام

2 – گروه مخالفان نظام

3 – گروه مردم عادی

هر یک از این گروهها به گروههای زیر مجموعه تقسیم می شوند.

                                                 گروههای معتقد به اصل نظام برابر با قانون(بسیج ،سپاه ،   جامعه حزب اللهی) 

------------------------------------------------------------

1 – گروه کارگزاران وحامیان نظام        گروههای معتقد به اصل نظام بی توجه به قانون(کسانی که نظام را قبول دارند ولی

                                                 رشوه ،قانون گریزی،تهمت ،دروغ ،غیبت وغیره هم در کارنامه اعمال آنها است.) 

----------------------------------------------------------

                                                 گروههای صرفا حامی، بی توجه به اصل وقانون(کسانی که طرفدارند ولی هیچگونه

                                                 مطالعه ای ندارند.)

--------------------------------------------------------------------------------------------

                                                گروههای بی اعتقاد به نظام ودر فکر براندازی(گروهک منافقین وامثالهم ،خاندان

                                                 پهلوی ،وگروههای محارب ) 

                             ---------------------------------------------------------

2 – گروه مخالفان                            گروههای با اندیشه در تغییر وتفسیر قانون(اصلاح طلبان ) 

                             ---------------------------------------------------------

                                                  گروههای صرفا مخالف بی توجه به اصل وقانون(گروههایی که مخالفند ولی آگاهی

                                                    ندارند.)

--------------------------------------------------------------------------------------------

                                                 گروههای سرمایه دار ، تاجر، دلالان اقتصادی وغیره(مرفهان بی درد) 

----------------------------------------------------------

3 – گروه مردم عادی                       گروههای کارمند،کارگر، کشاورزوغیره(جامعه تولیدی کشور) 

                             ---------------------------------------------------------

                                                گروههای بیکار ،فقیر، بی مسکن و...(محرومان ومستضعفان جامعه)

در ابتدای انقلاب این گروهبندی به شکل دیگری بود.در دامنه مبارزات مردمی گروههای ملی ، مذهبی،فدایی خلق وتوده با اندیشه های مارکسیستی وغیر مذهبی در کنار هم بودند.همین مسئله باعث می شد که هر جمعیتی انقلاب را از آن خود بداند.حضرت امام خمینی (ره) در یک اقدام جالب اندیشه اصلی انقلاب را از دیگر تفکرات متمایز ساخت.ایشان با یک رفراندوم همگانی مردم را به پای صندوقهای رای کشاند .مردم ایران هم با اکثریت مطلق آرا به نظام جمهوری اسلامی ایران رای آری داده اند.

گروههایی که به اصل این نظام پایبند نبودند به طرق مختلف سعی در مخالفت با نظام می پرداختند.ایجاد آشوب، ترور شخصیتها،بمب گذاری وکارهایی که مخل امنیت جامعه بود.مهمترین آنها گروه مجاهدین خلق بود که بعد از آن همه افتضاحی که ببار آوردند به منافقین خلق مشهور شدند. این گروهک بعد از آنکه نتوانست در ایران به فعالیت خود ادامه دهد به خارج از کشور رفتند ودر کشورهای بیگانه بر علیه جمهوری اسلامی به مبارزه برخواستند.درآخرین ماههای جنگ هشت ساله ایران با عراق آنها توانستند با کمک عراق لشکری فراهم نمایند واز طریق مرزهای غربی به ایران نفوذ نمایند که لشکریان ایران در عملیات مرصاد آنها را شکست دادند. این گروهک بعدها از هر کوششی در به تضعیف کشاندن ایران کوتاهی نکرد .در زمان صدام از عرق برای ضربه زدن به ایران استفاده می کردند .آنها در یکی از پادگانهای عراق مستقر بودند که بعد از مرگ صدام توسط دولت جدید عراق اخراج شدند.

اگرچه اسکندر،چنگیزوتیمورهم سرزمین ما را مورد تاخت وتاز خود قرار داده اند،اما شرمنده ترین بخش تاریخ ما زمانی است که وارد بحث محمود واشرف افغان می شویم.آنجا که شاه صفوی خم میشود تا تاج وتخت خود را تقدیم کند، انگار سرهای همه ما ایرانیان خم می شود. چنین ننگهایی در تاریخ ما هیچگاه بخشودنی نیست. ایرانیانی که به کشور بیگانه پناه می برند واز آنجا با کمک بیگانگان به ایران وایرانی می تازند در هیچ کجای منطق ما جایی ندارند. باید بدانیم که خسرو پرویز پادشاه ساسانی هم یکبار چنین کاری کرد که مورد نفرت تاریخ قرار گرفت.اگر چه صدام حسین را دشمن می دانم ،اما از یک منظر ایشان مردی غیرتمند بود .چرا که در حمله آمریکاییها به عراق تا آخرین نفس از مملکت خود دفاع کرد .اگر چه می توانست از مملکت خارج شود ودر کشورهای بیگانه زندگی کند .اما ترجیح داد در کشور خودش بماند ودر همانجا هم کشته شود .

گروههای درون نظام

=========================================== 

1 – جامعه روحانیت مبارزوگروههای همسو

در آستانه انقلاب جمعیتی با نام جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد.تفکرات این جمعیت با حزب جمهوری اسلامی نزدیک به هم بود . انتخابات مجلس اول که در سال 58برگزار شد،جامعه روحانیت با حزب جمهوری اسلامی ائتلاف ودر مقابل سایر گروههایی چون (سازمان مجاهدین خلق ایران)و(نهضت آزادی ایران)وگروههای چپ قرار گرفت.بین سالهای 60و61گروههای حامی نظام به دو دسته منشعب شدند. 1- گروههای طرفدار اقتصاد بازارآزاد 2- گروههای طرفدار اقتصاد دولتی

جامعه روحانیت مبارز طرفدار اقتصاد بازار آزاد بودند.بعضی از روحانیون از این سیاست مخالفت کرده ودر نهایت از این گروه جدا شده ودر سال 1367مجمع روحانیون مبارز را شکل دادند.

بعضی از روحانیون جامعه روحانیت مبارز مخالف حضور افراد غیر روحانی در این تشکیلات بودندوبعضی هم اعتقاد به تعدد احزاب بودندکه گروههای همسو از این تفکر حمایت می کردند.

موسسین جامعه روحانیت مبارز عبارت بودند از :شهید آیت الله مرتضی مطهری – شهید آیت الله سید محمد حسین بهشتی – شهید آیت الله محمد جواد باهنر – شهید آیت الله مفتح

در ادامه آیت الله مهدوی کنی – آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی – آیت الله محمد یزدی – علی اکبر ناطق نوری – خسرو شاهی – غیوری – مجدالدین انواری – عمید زنجانی – هزاوه ای – همدانی – رضاتقوی – عبدالحسین معزی – عبدوس ومطلبی از اعضای جامعه روحانیت مبارز شدند.

در میان تشکلات پیرامونی جامعه روحانیت مبارز جمعیت موتلفه اسلامی قدیمیترین وقویترین آنها بود.جمعیت موتلفه اسلامی در سال 1342تشکیل شد.اعضای این تشکل قبل از انقلاب فعال بوده وعلیه رژیم شاه از جمله ترور حسنعلی منصور نخست وزیر شاه فعالیت داشته اند.پس از انتخابات مجلس چهارم جمعیت موتلفه نفوذ بیشتری به دست آورد وافراد جدیدتری را نیز جلب کرد.

خلاصه دیدگاههای سیاسی جامعه روحانیت مبارز وتشکلهای همسو

------------------------------------------------------------------

1 – اعتقاد به ولی فقیه که از جانب مردم به واسطه مجلس خبرگان کشف می شود.

2 – ولی فقیه در راس جامعه اسلامی قرار دارد.

3 – مشروعیت تمام نهادهای جامعه از ولی فقیه است.

4 – حکومت اسلامی را به جای نظام مبتنی بر جمهوری پیشنهاد می کند.

5 – فعالیت احزاب را در یک چارچوب می پذیرد.

6 – از صدور انقلاب حمایت می کند.

7 – تعهد را بر تخصص اولویت می دهد.

8 – از لحاظ سیاست خارجی معتقد به سیاست لیبرالی است.

9 – رابطه با آمریکا را رد می کند.

خلاصه فعالیتهای اقتصادی جامعه روحانیت مبارز وتشکلهای همسو

----------------------------------------------------------------

1 – خصوصی سازی واحدهای تولیدی

2 – حمایت از سیاست تعدیل اقتصادی . 

3 – در تضاد نبودن توسعه اقتصادی با ارزشها .

4 – تقدم عدالت اجتماعی بر توسعه .

5 – استراتژی صنعتی مورد نظر این جناح جایگزین واردات است .

6 – محدودیت تجارت به عنوان الگوی توسعه .

7 – استفاده از منابع خارجی.

خلاصه دیدگاه فرهنگی جامعه روحانیت مبارز وتشکلهای همسو

------------------------------------------------------------

1 – مردود دانستن تبادل فرهنگی.

2 – اعتقاد به وجود تهاجم فرهنگی .

3 – حمایت از کنترل دولت بر فعالیتهای فرهنگی.

4 – حمایت از سیاست نظارت بر محصولات فرهنگی قبل از انتشار .

5 – حمایت از سیاست منع در مسائل فرهنگی .

6 – جانبداری از گرایش سنتی در سیاست فرهنگی .

7 – انجام فعالیت فرهنگی تحت نظارت روحانیون .

8 – حفظ ظاهر بر اساس دیدگاههای مورد قبول این جناح مورد تاکید قرار می گیرد .

======================================== 

2 – مجمع روحانیون مبارز وگروههای نزدیک به آن

مجمع روحانیون مبارز در اوایل سال 1367در آستانه انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی از انشعاب جامعه روحانیت مبارز تهران شکل گرفت.این مجمع در فروردین 1367در نامه ای به حضرت امام خمینی (ره)جریان انشعاب راتوضیح داد.

حجه الاسلام مهدی کروبی دبیر مجمع روحانیون مبارز واعضای شورای مرکزی آن عبارتند از :محمد موسوی خوئینی ها، اسدالله بیات، رحیمیان، امام جمارانی، رحمانی، علی اکبرمحتشمی .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از جمله گروههای همسو می باشد که متشکل ترین وفعال ترین آنهاست.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تاریخ 10/7/70مجوز قانونی گرفت.

روزنامه توقیف شده سلام ، دوهفته نامه عصرما، ونیز هفته نامه مبین از مطبوعات وابسته به آن بود.

خلاصه دیدگاههای سیاسی جناح روحانیون مبارز وگروههای نزدیک به آن

----------------------------------------------------------------------

1 – محدودیت اختیارات ولی فقیه به قانون اساسی .

2 – انتخابی بودن ولی فقیه در عصر غیبت.

3 – تاکید مساوی بر جمهوریت واسلامیت نظام .

4 – محدود نبودن ساخت سیاسی حکومت اسلامی به شکل خاصی وقابل تغییر بودن با مقتضیات زمان .

5 – تاکید بر ضرورت فعالیت احزاب سیاسی .

6 – اهمیت آزادی فعالیت سیاسی در چارچوب قانون اساسی .

7 – آزادی یک حق الهی وطبیعی ونه یک امتیاز است.

8 – همخوانی اسلام با دموکراسی .

9 – حمایت از نهادینه شدن مشارکت سیاسی.

10 – مشارکت مردم "حق" آنان است.

11 – آرمان گرایی در مقابل عملگرایی .

12 – حمایت از صدور انقلاب .

13 – ارائه الگوی نمونه از ایران در جهت کمک به صدور انقلاب .

14 – بدبینی به سازمانهای بین المللی.

15 - توصیه به توسعه روابط شرق .

16 – توصیه به اتحاد با کشورهای مستقل واستفاده از تضاد قدرتهای خارجی به عنوان دو پایه سیاست خارجی جمهوری اسلامی .

17 – رد رابطه با آمریکا .

18 – مقاومت در برابر آمریکا به عنوان یکی از سه هدف اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی

خلاصه دیدگاههای اقتصادی مجمع روحانیون مبارز وگروههای نزدیک به آن

--------------------------------------------------------------------------

1 – مخالفت با خصوصی کردن گسترده واحدهای تولیدی وپذیرش محدود ومشروط آن

2 – دخالت دولت در امور اقتصادی

3 – دولتی بودن بخش های مادر واستراتژیک اقتصاد

4 – عدم توانایی مدل اقتصاد بازار برای حل مشکلات اقتصادی ایران

5 – اولویت توسعه بعد از استقلال وعدالت اجتماعی

6 – اعتقاد به تقویت وگسترش تعاونی ها

7 – پیشنهاد سیاست خود اتکایی به عنوان الگوی اقتصادی

8 – اولویت خود اتکایی کشاورزی

9 – توجه به الگوی توسعه صنعتی در دراز مدت

10 – عدالت اجتماعی بعد از استقلال مهمترین الویت است .

11 – اقتصاد مختلط به عنوان مدل مطلوب وتاکید بر بخشهای دولتی وتعاونی به صورت اهرم های مهارکننده بخش خصوصی

12 – امکان استفاده از منابع خارجی به طور مشروط

خلاصه دیدگاههای فرهنگی مجمع روحانیون مبارز وگروههای همسو

-------------------------------------------------------------------

1 – حمایت از نظارت بر محصولات فرهنگی بعد از انتشار

2 – حمایت از تولید هر چه بیشتر آثار فرهنگی

3 – تاکید بر اقتدار دولت در عرصه فرهنگی توام با آزادی افراد

4 – مخالفت با برخوردهای سلیقه ای در عرصه فرهنگی

5 – حمایت از سرمایه گذاری وسوبسید دادن دولت در بخش فرهنگ

6 – اهمیت دادن به عوامل داخلی در تهاجم فرهنگی

7 – ریشه نارسایی وناهنجاری های فرهنگی بیشتر در آسیب پذیری درونی است تا توطئه خارجی

8 – توجه به اوضاع اجتماعی ،اقتصادی وسیاسی برای اصلاح امور فرهنگی

9 – توجه به تبادل فرهنگ واندیشه ها وبرخورد گزینشی با فرهنگها

10 – استفاده از ابزارها وشیوه های مدرن در عرصه فرهنگ

11 – قانونمند بودن مناسبات فرهنگی وخودداری از برخوردهای سلیقه ای در این زمینه

12 – تاکید بر اصالت دادن به فرهنگ خودی

========================================== 

3 – جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی

فعالیت رسمی خود را از 15 خرداد1374آغاز نمود.اما چند ماه قبل از برگزاری انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت کرد.اولین بیانیه این جمعیت در تاریخ 24/11/74با امضای محمد محمدی نیک معروف به "ری شهری "دبیر کل آن وبدون معرفی سایر اعضاء منتشر شد.

اعضای موسس محمد محمدی ری شهری ،سید علی غیوری، سیدعلی اکبر ابوترابی، محمدی عراقی، علی رازینی، روح الله حسینیان ،محمد صادق عرب نیا، احمدپورنجاتی، محمد شریعتمداری (شریعت)،وعباس سلیمی

هفته نامه ارزشها تا شماره 95از انتشارات آنها می باشد.

این جمعیت در تاریخ 24/8/77با صدور بیانیه ای فعالیت خود را بطور موقت تعطیل اعلام کرد.

عوامل تعطیلی :ناهمگونی میان دیدگاههای اعضای شورای مرکزی موفق نبودن در عرصه فعالیت سیاسی ،شفاف نبودن مواضع، ناتوانی وکم بضاعت مالی، مسئولیتهای گوناگون دست اندرکاران

خلاصه دیدگاههای سیاسی جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی

---------------------------------------------------------------

1 – ولی فقیه منصوب از جانب خداست.مقبولیت مردمی برای نفوذ حکم ولی فقیه لازم می باشد.

2 – اختیارات ولی فقیه فراتر از قانون اساسی است.

3 – اعتقاد به شمول سیاسی نظام نسبت به تمامی نیروها وجریانهای سیاسی معتقد به نظام .

4 – اعتقاد به امکان وضرورت فعالیت متشکل سیاسی در چهارچوب ولایت فقیه وارزشهای انقلاب.

5 – احزاب نباید از اصول اسلام عدول کنند.

6 – اعتقاد به تعاطی وتعامل اندیشه ای در عرصه سیاسی جامعه درذ چهارچوب نظام،  ولایت فقیه وارزشهای انقلاب .

7 – تنوع وتکثر در درون نظام مورد قبول است.

8 – افراد واحزاب در چهارچوب ولایت فقیه ونظام برای طرح دیدگاههای خود آزادند.

9 – این گروه از صدور انقلاب حمایت می کنند.

10 – این گروه رابطه با آمریکا را رد می کنند.

11 – این گروه عمل گرایی را رد وبر آرمان گرایی تاکید دارند.

خلاصه دیدگاههای اقتصادی جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی

-------------------------------------------------------------------

1 – مخالفت با انحصار اقتصادی در دست دولت وبخش خصوصی وتاکید بر مشارکت عامه مردم در فعالیتهای اقتصادی از طریق تعاونی ها .

2 – مخالفت با سیاست تعدیل اقتصادی

3 – تاکید بر توسعه مبتنی بر ارزشها

4 – حمایت از الگوی خود اتکایی وخود کفایی اقتصادی

5 – استفاده مشروط از منابع خارجی

6 – عدالت اجتماعی را در رساندن حق به ذیحق می داند ونه جابجایی قدرت ومکنت

خلاصه دیدگاههای فرهنگی جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی

-------------------------------------------------------------------

1 – حمایت از نظارت قبل از انتشار بر محصولات فرهنگی

2 - الویت دادن به مسایل فرهنگی در مقایسه با مسایل سیاسی واقتصادی

3 – تهاجم فرهنگی به عنوان خطری برای انقلاب اسلامی

4 – برخورد فرهنگی به عنوان بهترین شیوه برای مقابله با تهاجم فرهنگی

5 – حمایت از نظارت روحانیون بر فعالیتهای فرهنگی

=========================================== 

4 – کارگزاران سازندگی ایران

اگر چه در سال 1374در آستانه انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به طور رسمی اعلام موجودیت کرده اند اما سابقه شکل گیری آن به سال 1368 باز می گردد.با خاتمه جنگ ایران وعراق در سال 1367 وریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی زمینه شکل گیری آن فراهم شد.آنها اعتقاد دارند که با خاتمه جنگ دوران سیاستهای جنگی خاتمه یافته وایران وارد دوران جدیدی شده است.استراتژی این جناح بر (بازسازی اقتصادی)ومصلحت اندیشی در سیاست خارجی مبتنی بود.جلب کمکهای بین المللی ،اخذ وام از نهادهای اقتصادی بین المللی از جمله آنها بود.بنابراین ایران می بایست به سیاستی روی آورد که بتواند به عنوان عضوی از جامعه بین المللی محسوب شودتا امکان اخذ وام وجذب کمکهای مجامع بین الملل فراهم شود.

اعضاء تشکیل دهنده کارگزاران سازندگی

عطاءالله مهاجرانی ، محمد هاشمی ، غلامحسین کرباسچی، مصطفی هاشمی طبا، محسن نوربخش، رضاامرالهی ، علی هاشمی، فائزه هاشمی،

از میان آنان غلامحسین کرباسچی به عنوان دبیر کل معرفی شده است.

روزنامه همشهری وایران از نشریه های وابسته به این گروه است.هفته نامه بهمن که در گذشته منتشر می شد نیز به این گروه وابسته بود.

خلاصه دیدگاههای سیاسی گروه کارگزاران سازندگی ایران

---------------------------------------------------------

1 – تخصصی شدن وتفکیک وظایف وساختارهای سیاسی ووحدت بخشی به این وظایف وساختارها

2 – افزایش مشارکت عمومی در فرایند انتخاب مقام ها وگزینش خط مشی های سیاسی

3 – فراگیر شدن رقابت معنی دار ومسالمت آمیز میان افراد وگروههای سازمان یافته برای احراز مقامهای دولتی در درون ساختار سیاسی

4 – دفاع از حقوق مطبوعات وگسترش دایره آزادیهای آنان

5 – کمک به ایجاد فضایی پر نشاط ،انگیزاننده ومساعد برای مشارکت همه صاحب نظران وفادار به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت طرح وتحلیل مسایل ویافت راههایی برای آنان

6 – کمک به استقرار جامعه ای دین دار وتقویت بر داشتن از دین که اصالت وخلوص وتوانمندی وتوجه به مقتضیات زمان را به طور توام برخوردار باشد

7 – تنش زدایی در روابط خارجی

خلاصه دیدگاههای اقتصادی گروه کارگزاران سازندگی

----------------------------------------------------

1 – رشد توسعه اقتصادی محور وهدف اصلی در اقتصاد است ودر سایه رشد وتوسعه ی اقتصادی امکان استقلال وعدالت وجود دارد.

2 – برای اینکه به عدالت اجتماعی برسیبم ،ابتدا باید رشد اقتصادی بالا برود.بدون رشد اقتصادی مالی برای تقسیم وجود ندارد.به اعتقاد این گروه "اقتصاد ایران در کوتاه مدت بایستی میان رونق بیشتر( رشد اقتصادی) وثبات قیمتها یکی را برگزیند. "

3 – اعتقاد این گروه به خصوصی سازی واحدهای تولیدی ، آزاد سازی اقتصادی ، جلوگیری از دخالت دولت در امور اقتصادی

4 – به مشکلات نامحسوس وساختاری اقتصاد ایران توجه دارد وبه دنبال دگرگون کردن ساختارهای اقتصاد ایران است.

5 – گروه کارگزاران از بر پایی صنعت مبتنی بر تکنولوژی مدرن در مقابل صنعت مبتنی بر نیروی کار دفاع می کند.

6 – این گروه استفاده از منابع خارجی را برای اقتصاد ایران که در مقطع بازسازی قرار دارد ، اجتناب ناپذیر می داند ودر این راستا تنش زدایی در روابط خارجی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

7 – برای دستیابی به رشد وتوسعه اقتصادی مورد نظر گروه کارگزاران، ادغام در بازار جهانی وهمکاری نزدیک با نهادهای اقتصادی بین المللی ،امری اجتناب ناپذیر است.در واقع نظام اقتصادی مورد نظر این گروه با نظام سرمایه داری جمعا پیوندی ارگانیک دارد.

8 – استراتژی صنعتی مورد نظر این گروه "توسعه صادرات است وکشورهای جنوب شرقی آسیا چون کره جنوبی، مالزی واندونزی وکشورهای آمریکای مرکزی وجنوبی چون مکزیک ،برزیل وآرژانتین الگوی اقتصادی مورد نظر آنهاست".

9 – از میان بخشهای اقتصادی بخش صنعت در اولویت قرار دارد وبخش عمده سرمایه گزاریها می بایست در این بخش انجام شود.

خلاصه دیدگاههای فرهنگی گروه کارگزاران سازندگی ایران

---------------------------------------------------------

1 – حمایت از افزایش تولید وتنوع فرهنگی در عین حفظ هویت ایرانی اسلامی .

2 – اعتقاد به تبادل فرهنگی

3 – ایجاد امکان برای انتقال پیامهای شایسته

4 – افزایش ذخیره اطلاعات، مجاری انتقال آن وشدت جریان اطلاعات

5 – افزایش امکان مشارکت در زندگی فرهنگی ، دسترسی به آن وبرخورداری از محصولات آن

6 – افزایش میزان خلاقیت ونوآوری فرهنگی

7 – خرد گرایی در برخورد با مسایل فرهنگی

8 – اعمال سیاست "نظارت بعد از انتشار "بر محصولات فرهنگی

9 – مخالفت با شکل گیری فرهنگی رسمی ورواج آن

10 – برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جای سیاست منع وتنبیه بر ایمن سازی مردم تاکید می کند.

11 – گسترش فعالیت فرهنگی در چهارچوب نهادهای نوین ومخالفت با انحصار آن در نهادهای سنتی جامعه 

  5 – حزب مشارکت ایران اسلامی                                                                                  در ابتدای دوران ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی در سال 1377 تعداد بیش از 100تن از چهره های سیاسی واجرایی کشور طی یک بیانیه ای آغاز به کار این تشکیلات را اعلام کرده اند.از جمله آنان:معصومه ابتکار، محسن امین زاده ، حبیب الله بیطرف، محمد رضا تابش، سید محمد رضا خاتمی، سید علی خاتمی، سید کاظم اکرمی، سید مصطفی تاج زاده ، مرتضی حاجی، محمود حجتی، گوهرالشریعه دستغیب، عباس دوزدوزانی، نجفقلی حبیبی، ربابه رفیعی (فیاض بخش)، سید محمد صدر، عائقه صدیقی(رجایی)، محمد رضا عارف، سعید حجاریان، هادی خانیگی، زهراشجاعی، عباس عبدی، رجبعلی مزروعی، حسین نصیری                        قسمتی از بیانیه اعلام موجودیت:  ...امید است این نهاد جدید بتواند با عمل به آموزه های دینی ورعایت معیارهای قانونی وبر اساس موازین شناخته شده اجتماعی وسیاسی، گام موثری در راه اعتلای میهن اسلامی بردارد ودر حد توان خود در تحقق سه اصل آزادی در بیان اندیشه، منطق در گفتگو وقانون در رفتار اجتماعی بکوشد.

دیدگاهها ومواضع سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی

----------------------------------------------------

1 – مشروعیت مردمی نظام جمهوری اسلامی ناشی از رای ملت است.

2 – حاکمیت قانون وامنیت اجتماعی

3 – تحکیم وگسترش روابط عادلانه در سطح بین الملل با تاکید بر سه اصل (عزت، حکمت ومصلحت)

دیدگاههای اقتصادی جبهه مشارکت ایران اسلامی

-----------------------------------------------

1 – تداوم سازندگی اقتصادی با توسعه سیاسی

2 – ایجاد فرصتهای مساوی وتضمین دسترسی به امکانات برابر وبرخورداری متناسب آحاد ملت از موهبتهای جامعه

3 – مشارکت مردم در تمامی عرصه های اقتصادی بهره مندی از رای اندیشمندان ومتخصصان وکارشناسان وترویج فرهنگ تعاون وهمکاری

دیدگاههای فرهنگی جبهه مشارکت ایران اسلامی

-----------------------------------------------

1 – ضرورت فراهم کردن زمینه های لازم برای ارتقای اندیشه اسلامی ومعنویت واخلاق محمدی (ص)ومعیار قرار دادن آنها در روابط اجتماعی

2 – زمینه سازی برای دستیابی مردم به آزادیهای قانونی نظیرآزادی بیان ، قلم وتشکیل اجتماعات

3 – نگاهداشت هویت ایرانی بر پایه ارزشهای اسلامی وانسانی وبزرگداشت مفاخر علمی واجتماعی وبازیابی ونشر آثار ومآثر فرهنگ اسلامی وملی  

============================================= 

پادشاهی وتوجه به دین یا رابطه دین ودولت در ایران سابقه ای سه هزار ساله دارد.مادها ، پارتها وپارسها از قدرتهای جهانی قبل از اسلام به شمار می رفتند.کورش که چکیده پارسها بود سلسله هخامنشیان را پایه گذاری کرد. زرتشت در زمان مادها ظهور کرد ولی از هخامنشیان دین کشور شده بود.در ذهنیت مردم ایران قبل از اسلام پادشاه برگزیده ایزد است،وبه خاطر فره ایزدی اش ( فره:جذبه ای که اینها را از دیگران متمایز می کند.)شایستگی پادشاهی داشته وبه این لحاظ مشروعیت داده می شد.در مقابل پادشاه حمایت از دین وحفظ سنبل آن آتش جاودانی را وظیفه خود داشته وبا انحراف از دین رسمی مبارزه می کردند.

در دوران اسلامی خلیفه پیامبر (ص)خلیفه خدا فرض می شد ومشروعیت خویش را از دین می گرفت وخود را مکلف به حفظ دین خدا وامامت گروه مومنین ومسلمانان می دانسته است.ایرانیان از همان ابتدای خلافت اموی کم کم متمایل به بنی هاشم وخاندان پیامبر(ص)گردیده ونهایتا با شورشهای خود در سال 132 هجری خلافت اموی را منهدم وبنی عباس را به مسند خلافت نشاندند.خلفا حدود 9قرن در ایران حکمرانی کردند.ایرانیان در دل پیرو اهلبیت بودند.وقتی امام رضا (ع)به ایران می آید مورد استقبال مردم قرار می گیرد.فرزندان ویاران ائمه معصومین (س)به دلیل جور وستمی که از جانب خلفای وقت بر آنان انجام می شد به سمت ایران می آمدند.بر اثر جور وظلمی که به شیعیان وارد می شد قیامهایی از جانب شیعیان بوجود می آمد .از جمله این قیامها عبارتند از:1 – قیام توابین (سلیمان بن حرخزاعی – مختار ثقفی )2 – قیام زید بن علی بن الحسین 3 – قیام محمد بن عبدالله بن حسن مثنی 4 – قیام خونین حسین بن علی 5 – قیام محمد بن قاسم 6 – قیام محمد بن ابراهیم حسنی در کوفه 7 – قیام فرزندان زیدبن علی 8 – قیام علی بن محمد رهبر بردگان علیه معتمد عباسی 9 – دولت حمدانیان در بغداد وسوریه 10 – دولت بنی عمار در مقابله با حمله اروپا وروم شرقی 11 – دولت بنی مرداس در سال 414 در جهت مقابله با حمله صلیبیان 12 – جنبش ضد منکرات در هرات با رهبری یک روحانی بنام مولانا نظام الدین 13 – نهضت فضل الله حروفی در مقابله با ستمگریهای تیموریان در سال 788/ 14 – قیام پیشاهنگان مهدی (ع) در خوزستان در سال 845 15 – حکومت سادات مرعشی در مازندران به رهبری سید قوام الدین حسینی مرعشی در سال 845 /16 – نهضت انقلابی قزلباش در 699 /17 – نهضت تنباکوی میرزای شیرازی 18 – انقلاب مشروطه ایران 19 – نهضت ملی ایران 20 – نهضت امام خمینی (ره)

غیر از قیامها دولتهای انقلابی هم بوجود می آمدند.اگرچه این دولتها ایده آل نبودند، اما در برابر حکامی ظالم چون بنی امیه وبنی عباس این حکومتها مطلوب اسلام بودند.1 – دولت انقلابی ادریسیان در مغرب 2 – دولت انقلابی علوی در طبرستان 3 – دولت علوی اطروش 4 – دولت آل بویه 5 – دولت فاطمیان 6 – دولت انقلابی سربداران

تشکیل یک دولت شیعه از زمان شاه اسماعیل صفوی در ایران شکل می گیرد. در آن زمان بیشتر در گیریها با دولت عثمانی بود.سربازان دولت عثمانی همه سنی مذهب بودند وفرماندهان آنها مشکل دینی نداشتند.شاه اسماعیل صفوی مذهب شیعه را در ایران رسمی کرد تا در مقابل با عثمانی بین نیروهای خودی درگیریهای دینی واختلاف عقیده وجود نداشته باشد.پادشاه ایران شیعه خود را نائب امام زمان (عج) می دانست.نائب امام زمان (عج) هم بایستی دارای خصوصیاتی باشد .عالم دینی ، مدیر ،مدبر،آگاه وشجاعت که شاه اسماعیل صفوی اینها را درخود می دید.وقتی این مقام به شاه عباس می رسد ،اوغیر از عالم دینی همه را دارا بود .این کمبود را به وسیله دوتن از علمای بنام آن زمان علامه مجلسی وشیخ بهایی جبران کرد.وقتی به نادر می رسد او چون از علوم دینی بهره ای نداشت ،تا آخر عمر خود را شاه نخواند وبه نادر قلی قناعت کرد.کریمخان زند هم خود را وکیل ملت می دانست .دوران قاجار گهگاهی علما در دربار حضور داشتند واز آنها استفاده می شد وگهگاهی آنان را طرد می کردند وبه دراویش روی می آوردند.مثلا در جنگ با روسها در دوره عباس میرزا با فتوای علما صورت گرفت.در جایی هم میرزای شیرازی تنباکو را تحریم می کند.ویا مبارزاتی که در دوره مشروطه انجام می شود .

 موارد اشاره شده پیرامون احزاب وگروهها را در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی یادداشت کردم .گروهها واحزاب دیگری هم بعدها بوجود آمد که وارد آنها نمی شویم ،مانند حزب همبستگی ، اعتماد ملی وغیره .اختلاف بیشتر در سه محور ولایت فقیه ، اقتصاد خصوصی یا دولتی ونظارت بعد از انتشار وبالعکس می باشد.در ارتباط با اقتصاد وفرهنگ می توان با مطالعه وتجربه به یک جمعبندی ودر نهایت به یک تصمیم ملی رسید،اما در بحث ولایت فقیه نمی توان آن را هر روز به طرق مختلف تجزیه وتحلیل کرد.بهترین راه برای اینکه همه در این باره به وحدت واتفاق نظر برسیم باید به همان اصلی که حضرت امام خمینی (ره)به آن اعتقاد داشت باور داشته باشیم.اینکه امروز یک شخصی با برداشت خودش تفسیری از ولایت فقیه را داشته باشد وفردا شخصی دیگر ،باید همه کارها را کنار گذاشته وهر روز توی خیابانها راه بیفتیم وبگوییم این خوب است وآن بد است.همین که اکثریت قریب به اتفاق این مردم به همین اصل پایبند هستند کافیست.مشکل یک آدم بیکار ، فقیر ،بی مسکن وشرمنده از زن وبچه در این نیست که ولایت فقیه بر مردم حق است یا  تکلیف است.چه حق باشد وچه تکلیف باشد آنها این اصل را پذیرفته اند، ودر رابطه با آن مشکل ندارند.این مشکل بعضی از آدمها است که به جای اینکه به معضلات اساسی جامعه بپردازند ،از سر بیکاری ویا شکم پر می گردند تا یک اختلاف نظری که بین علما وفقها در اکثر رسالات آنها هم به چشم می خورد ودر گذشته هیچ مشکلی برای مقلدین آنها بوجود نیامده ولی امروز به انبوهی از مشکل تبدیل کنند.خوشبختانه اکثر این افراد حیات امام خمینی(ره) را درک کرده اند.مدیریت ، رفتار ومنش وکردار آن حضرت هنوز از ذهن 30سال به بالاها پاک نشده که اینچنین در این مدت کوتاه این همه اختلاف بوجود آمده است .ما چگونه می توانیم اصحاب پیامبر را با بدترین الفاظ نام ببریم وبگوییم که آنها در زمانی که پیامبر (ص) را درک کرده بودند ،چطور شد که از راه اسلام منحرف شدند.در زمان غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه ،در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر وامامت امت بر عهده کسی است که :1 –فقیه باشد 2-عادل باشد3 – باتقوی باشد4 – آگاه به زمان باشد5 – شجاع باشد6 – مدیر ومدبر باشد.به طوری که اکثریت مردم اورا به رهبری شناخته وپذیرفته باشند.(طبق اصل پنجم قانون اساسی)هرگاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم قانون اساسی از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت ورهبری شناخته وپذیرفته شده باشد ،همانگونه که در مورد مرجع عالیقدر تقلید ورهبر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی چنین شده است،این رهبرف ولایت امر وهمه مسوولیتهای ناشی از آن را بر عهده دارد. در غیر اینصورت خبرگان منتخب مردم درباره همه کسانی که صلاحیت مرجعیت ورهبری دارند بررسی ومشورت می کنند .هرگاه یک مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیایند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می نمایند،وگرنه سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری را به عنوان اعضای شورای رهبری تعیین وبه مردم معرفی می کنند(اصل 107قانون اساسی).درخرداد سال 1368که مردم در ماتم از دست دادن رهبر فقیدشان بودند،در فاصله کمی مجلس خبرگان تشکیل وحضرت آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر به مردم معرفی کردند.آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم نماز جمعه با بیانات دلنشین خودشان به مردم این افتخار را هدیه می دادند که کشور ما یک لحظه هم بدون رهبر نماند.بعد از این به معرفی رهبر جدید وخصوصیات وویژگیهای آن اشاره می کرد.در بیاناتشان از اینکه حضرت امام هم به ایشان تمایل داشتند را بیان داشت.اکثریت قریب به اتفاق مردم هم در این مورد هیچ مشکلی نداشتند،وبه راحتی پذیرفتند.

 در تعاریف مدیریت از آن به عنوان" علم وهنر" یاد شده است.مثلا "هنزی فایول "در تعریف مدیریت آورده است:" مدیریبت علم وهنر متشکل کردن وهماهنگ نمودن ورهبری وکنترل فعالیتهای دسته جمعی است که برای رسیدن به هدف یا هدفهای مشترک انجام می گردد.مطالبی را از کتاب مدیریت ایرانی تالیف حسین وبیوک محمدی یادداشت کردم که تامل در آن جالب است.مدیران ایرانی در صنایع تصمیم داشتند از ژاپن الگو برداری کنند،ولی مسئله فرهنگ باعث شد که نتوانیم به اهداف مربوطه دست پیدا کنیم. برای مثال جدول زیر را ملاحظه نمایید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    متغیرها وعوامل                           ژاپن                                          ایران

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    محیط کار وخانواده                محیط کار مثل محیط خانواده است           محیط کار جدا از محیط خانواده است

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    اموال ودارایی             سازمان  مثل اموال ودارایی خانوادگی است           جداازاموال شخصی وخانوادگی است

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    اعضای سازمان                     مثل پدر،مادر،خواهر وبرادراست            به عنوان همکار ،رئیس ومرئوس اجباری است

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    سلسله مراتب                  قابل انعطاف، نرم ،نامشخص        بدون انعطاف ،خشک ،مشخص

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   همکاری                   قوی وقابل اجرا، عمدتا تیمی                  وجود اعتقاد قوی به همکاران رابطه ای مطابق

                                                                                              با امیال شخصی

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   اهمیت کار                        یک وظیفه مقدس وعاشق کار                 وجود اعتقاد به عبادی بودن کار ولی اجباری

                                                                                                       دانستن آن در عمل

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   اهمیت زمان              وجود تمایل بین گذشته، حال و                نگرش زمان به گذشته وحال واهمیت کمتر به

                                آینده                                                                                 آینده

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   انجام کار در داخل        بصورت تکنوازی یاانفرادی                           بصورت تکنوازی

   کشور(تولید)               هرسازمان سازخودش رامی زند

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

   انجام کار در خارج        به صورت همنوازی یا تیمی                        بصورت تکنوازی

   کشور (صادرات)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    تفکر وعمل               یکپارچگی،متحد،بصورت ارکستر            هر سازمان هدف خود را دنبال می کند

                                مثلا شش ماه فکر وبررسی عمیق              یک ماه فکر وبررسی سطحی وظرف شش

                                وظرف یکماه اقدام وانجام کار به              ماه اقدام جهت حل مشکلات حاشیه ای آن

                                طور کامل

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    تحلیل وحل مشکلات      اهمیت به تعریف مشکل وبرخورد             اهمیت به حل مشکل ورفع موقتی مشکلات

                                با آن – اهمیت به الویت درخواستها            اهمیت به بر آورد نمودن حداقل خواستها و

                                و نیازها – متکی به خلاقیت وتصمیم          نیازها- متکی به خلاقیت تحلیل یا توجیه

                                گیری – وجود عنصر واقع بینی -             عدم آنالیز واقع بینانه مشکلات – تاکید روی

                                تاکید روی گروه وتیم کاری                      فرد وروابط فامیلی یا دوستی

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    شرایط کاری             دارای پشتوانه محکم از نظر اخلاقی             اهمیت به کار تکراری با یک نظم خاص

                                ورفتاری (به علت اینکه بعد از جنگ           وثابت وغیر طبیعی بودن کسب تجربه و

                                جهانی خودشان را برای موقعیتهای             وکار برای هدفی در آینده (ناشی از تاریخ

                                 بد آماده کرده بودند وبه وضعیت کاری          گذشته ومتکی به در آمدهای راحت نفت

                                     اهمیت بسیاری می دهند)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    انسان                    انسان ژاپنی در باطن خوب است               انسان مجموعه ای از بدیها خوبی هاست

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

    شعار کار وزندگی      ما رندگی می کنیم تا کار کنیم           ما کار می کنیم تا زندگی کنیم

============================================= 

بهتر نیست به جای اینکه فکرمان را مشغول بحث های حوزوی ودانشگاهی کنیم ، آنها را به همان متخصصان فن بسپاریم ودر ارتباط با مردم به زبان مردم حرف بزنیم .از دردودل مردم بگوییم ،مشکلات مردم را بررسی نماییم.جامعه را به سمت وسوق امنیت استقلال وآبادی سوق دهیم.گیرم که جناب آقای xعده ای از مردم را با خود هماهنگ کرد ،یا اصلا در انتخاباتی پیروز شد، همان آقای x فکر نمی کند که طرف مقابل هم با همان ترفندها وابزاری که برای مبارزه استفاده نموده استفاده خواهد کرد.پس با چنین رفتارهایی جامعه ای سالم نخواهیم داشت. البته من وامثال من دوست داریم که مملکت به آشوب کشیده شود.چون در این چند سال پس از انقلاب یک سر پناهی نداریم که دلمان به آن خوش باشد .در واقع یک متر از این کشور را سهیم نیستیم که بار دیگر هم اگر دشمن به خاک شما تجاوز نمود تعصب وغیرت داشته باشیم تا از ملکهای گرانقیمت شما پاسداری نماییم.امید وارم که سران آشوبگر به هوش آیند وفتنه وغائله ای را که به پا نمودند با همان ترفندی که به پا کردند با همان ترفند هم خاموش کنند.در پایان چند جمله ای هم با رییس جمهور عزیز دارم .

1 – جناب آقای رییس جمهور بهتر نیست قبل از آنکه به فکر ساخت مسکن در یک کشور آفریقایی باشیم واز متخصصان ومهندسان ایرانی که با سرعت بالا ودر زمان خیلی کم از آنها یاد می کردید به فکر ساخت مسکن برای ایرانیان با سرعت ودقت بالایی باشیم .نداشتن مسکن خیلی از خانواده ها را ناراحت می کند.خودم را مثال می زنم بعد از 30سال خدمت بازنشسته شدم .هنوز در یک منزل اجاره ای مستقر هستم.آن زمان که اجاره کردم فرزندانم کوچک بودند،اما امروزه بزرگ شده اند واز من سوال می کنند پدر چرا ما خانه نداریم؟ اشتغال ، سرمایه ،نشاط وغیره هیچ ؟

2 – جناب آقای رییس جمهور از اینکه شما اجازه نمی دهید داروها گران شود کار ارزشمندی است،اما آنهایی که دارو تولید می کنند برای رهایی از این مشکل داروهایی با کیفیت پایین تولید می کنند.شاید بخندید ،قبلا اگر کسی یک سرماخوردگی جزیی پیدا می کرد با یکی دوتا از قرصهای سرماخوردگی مداوا می شد .امروزه یکبار که به طبیب مراجعه می کنی وتما قرصها وکپسولهایی را هم که تجویز می شود مصرف می شود هیچگونه افاقه ای حاصل نمی شود.همینطور بگیر وبرو بالا..

3 – جناب آقای رییس جمهور شما به مهمانسراهای دولتی دستور می دهید که حق ندارند قیمت اطاقها را بالا ببرند .برای مثال اطاق یک تخته 6000تومان دوتخته 12000تومان وسه تخته 18000تومان مدیر همان مهمانسرا دستور شما را اجرا می کند اما هیچیک از اطاقهایش کمتر از سه تخت پیدا نمی شود .وقتی سوال می شود در جواب می گوید که ما نمی توانیم از دستور رییس جمهور سرپیچی کنیم اما تختها را اظافه می کنیم تا جبران مالی شود.

4 – جناب آقای رییس جمهور در سفرهایی که به شهرستانها می روید، از انبوه نامه هایی که به دست شما می رسد بیشتر از همه اطلاع دارید که مشکل مردم در چیست.مردم مسکن ندارند،ناراحتند مردم اشتغال ندارند،ناراحتند.وقتی فردی در یک نامه به رییس جمهور می نویسد که من مسکن ندارم ،از طریق استانداری ویا هر نهاد دیگر برای آن فرد بی مسکن 5/1 میلیون وام در نظر می گیرند.آیا همان فرد با این مبلغ می تواند مسکن بخرد.اصلا وقتی نمی توان خواسته های مردم را ادا کرد چه لزومی دارد که از آنها خواسته شود که نامه بنویسند.وقتی خواسته های آنان اجابت نشود ،ناراحت می شوند.

شاید این ناراحتی ها است که مردم به خیابانها می ریزند وحق خود را می خواهند.

با دوستی که یک مشکل قضایی داشت به یکی از بازداشتگاهها رفتیم وبرای دیدار با ناظر زندان سرباز منشی ونگهبان با حالت بد وناراحت کننده ای با ما برخورد کرد.به طوری که ناظر زندان را دردید ما یک آدم خشن وبی منطقی جلوه داده بود.وقتی با هزار التماس وعجز وناله در برابر یک سرباز که شاید دست چپ وراستش را بلد نبود موفق شدیم با ناظر زندان ملاقاتی داشته باشیم ،تازه متوجه شدیم که ایشان مردی به نهایت خوش اخلاق ومهربان هستند.این سرباز منشی بود که سیرت زشتی از او در دلمان قرار داد.نکند در لابلای معاونین ومدیران زیرمجموعه افرادی باشند که چهره نظام را در دید ملت بد جلوه می دهند.

پارتی بازی ، رشوه وغیره در دستگاهها فراوان است .باید با آنان برخورد شود.

من از یک نفر شنیدم که دشمنان خارجی بودجه هایی را صرف طلاق گرفتن خانمها از همسرانشان را در دستور کار خود دارند.راستش اول خندیدم ،اما ایشان با شواهد ومدارکی که باورم شد اثبات کرد که چنین رفتارهایی صحت دارد.از هم پاشیدن خانواده در ایران یکی از اهداف دشمنان خارجی است.آنها با این عمل سعی دارند که مردم ایران را ناراحت ببینند ،ودر نهایت مردمی که ناراحت هستند ،این ناراحتی را از رژیم می دانند واین عمل به نفع آنهاست.

دشمنان از یک طرف وخودیها هم از طرف دیگر ،وای به حال این مردم .بهترین راه در این میدان دوست ودشمن شناسی است که امیدوارم مردم ما اینگونه عمل کنند.