شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

باز کن آغوش گرمت را که مشتاق پر کشیدن به سویت هستم

     باز این روزها مرغ سعادت بر شانه ی من نشست و بعد از سال ها دوری از درس  و مدرسه، دوباره ندایی  مرا خواند و عشقی کودکانه مرا به مدرسه کشاند.این بار نه در دوره ی راهنمایی که آبلدیده شدم، بلکه پا در رکاب ابتدایی گذاشتم تا ذخیره ی  چربی این چند سال استراحت را به کمک گل های ایران زمین بسوزانم.امید است بتوانم با این سوختن، روشنی بخش محفل کوچکی از ایران عزیزم باشم.

ما گلهای خندانیم  فرزندان ایرانیم

ما سرزمین خود را  مانند جان می‌دانیم

ما باید دانا باشیم  هوشیار و بینا باشیم

از بهر حفظ ایران  باید توانا باشیم

آباد باش ای ایران  آزاد باش ای ایران

از ما فرزندان خود  دلشاد باش ای ایران

عباس یمینی شریف

برگزاری یادواره حماسه 23 آذر شهرک سعدی شیراز در سال 1357

     قرار است امشب بعد از نماز مغرب و عشا به مناسبت سالگرد حماسه 23 آذر مردم شهرک سعدی در سال 1357 که طی آن تعدادی از مردم معترض به رژیم شاهنشاهی و عمال آن توسط بهائیان به شهادت رسیدند، مراسمی با حضور حضرت آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم شریف استان فارس در مجلس خبرگان رهبری و تولویت آستان احمدی و محمدی (ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع برگزار گردد.

     در سال گذشته هم مراسم 23 آذر در  مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار شد که تعداد شرکت کنندگان به نسبت کم بودند و همچنین در مراسم یک نفر از اهالی دائماً معترض بود. البته اعتراض ایشان به خاطر نامگزاری مراسم بود که در آن قید شده بود ستاد مبارزه با بهائیت در شهرک سعدی . ایشان اعتقاد داشتند که در شهرک سعدی بهائیت وجود ندارد و این اطلاعیه به همه می فهمانَد، که هنوز هم در شهرک بهائیان وجود دارند و به همین دلیل باید مبارزه کرد. و این برای مردم سعدی خوب نیست. به همین دلیل امسال شعار ستاد مبارزه با بهائیت وجود نداشت و شعار حماسه 23 آذر جایگزین شد.  البته ایشان که از دوستان صمیمی و نزدیک این حقیر هم هستند نمی دانند که تفکر بهائیت و همچنین افراد بهائیت نه تنها در سعدی، بلکه در شیراز هم ریشه کن نشده است.

     در 23 آذر ماه 57 تعداد 12 نفر مرد از مسلمانان و 1 نفر زن از بهائی توسط یک نفر بهائی به نام صفات الله به شهادت رسیدند و تعدادی هم مجروح شدند. اگر چه در سایت ها، کتاب ها و جراید هم در باب این قضیه زیاد صحبت شد و بحث پیرامون این قضیه زیاد است و در این مقال نمی گنجد. فقط من باب این که یادی از شهدا کرده باشیم، این روز را پاس می داریم، فراموش نمی کنیم. واقعاً فراموش کار نیستیم و نخواهیم بود. مردم شیراز، استان فارس و ایران باید بدانند که این روز باید در تاریخ زنده نگاه داشته شود. اگر چه به لحاظ این که مردم بومی سعدی با صفات الله فهندژ (عامل جنایت) پیوند نسبی و سببی دارند، به همین دلیل در باب این مقوله زیاد مایل به صحبت نیستند. 

                                          

                                                            یاد همه ی شهدای راه حق و حقیقت  

                                                     به ویژه شهدای 23 آذر شهرک سعدی شیراز  

                                                                                گرامی باد.

تسلیت

درگذشت پیر غلام اهلبیت (ع) حاج صنیع مصلحی فر را به خانواده ی محترم و معزز ایشان تسلیت عرض می نماییم. امید است خداوند سبحان روح ایشان را با شهدا محشور بگرداند. انشاءالله

ولایت پذیری و ولایت مداری در تعزیه هدف اصلی پیام همایش تخصصی تعزیه در استان فارس

 

اولین همایش تخصصی تعزیه خوانی استان فارس

با محوریت ولایتمداری در قیام حسینی

آذر ماه 94

نخست فلسفه قتل شاه دین این است / که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

نه ظلم کن به کسی نه زیر بار ظلم برو / که این مرام حسین است و منطق دین است

درباره ما

از گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) تا کانون تخصصی تعزیه استان فارس

     این کانون از دهه ی هفتاد با نام گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شیراز سعدی با مدیریت حاج عبدالصمد فهندژ سعدی شروع به فعالیت نمود. هر ساله دهه ی اول محرم به طور ثابت در مکان فرهنگسرای طاووسیه شیراز و به طور سیار در نقاط مختلف شیراز، استان فارس و سطح کشور به اجرای تعزیه می پرداخت. از سال 92 با زیر پوشش قرار گرفتن کانون مساجد استان با نام کانون تخصصی تعزیه استان فارس برای اشاعه ی فرهنگ عاشورایی و تقویت و گسترش هنر آیینی تعزیه که از گذشته های دور برای ما به ارمغان باقی مانده است فعالیت دارد. مفتخریم که از این طریق توانستیم با شناسایی، جذب و آموزش نو نهالان، نوجوانان و جوانان و با اجراهای متفاوت در خدمت مردم شهیدپرور و  ولایتمدار استان فارس باشیم.

برپایی مجالس تعزیه خوانی

     کانون تخصصی تعزیه استان فارس  همه ساله در مناسبت های مختلف به اجرای تعزیه در شیراز، استان فارس و در مناطق مختلفی در سطح کشور به اجرای تعزیه پرداخته است. در بیشتر همایش ها و سوگواره های استانی و کشوری حضور مثمر ثمری داشته و دارد. در اجرای مجالس مختلف تعزیه به خصوص تعزیه های غریب تجربه های درخشانی دارد. به غیر از تعزیه در اجرای هنرهای نمایشی و آیینی دیگر از جمله: صلوات خوانی، چاوش خوانی، رمضان خوانی، شاهنامه خوانی، سعدی خوانی، پرده خوانی و غیره هم فعالیت داشته و دارد. همچنین در ایام مولودی ها به خصوص ولادت حضرت علی اکبر (ع)، ولادت حضرت امام رضا (ع)، ولادت حضرت معصومه (ع) و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) (ع) برنامه های ویژه ای را در معرض دید عموم قرار داده است. تعزیه قلعه خیبر، تعزیه مرد قصاب، تعزیه شهادت حضرت امیر المومنین (ع) را در سال روز شهادت آن بزرگوار (ماه مبارک رمضان) و همچنین تعزیه ی حضرت امام جعفر صادق (ع) را در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اجرا کرده است.

برنامه های هفتگی  کانون تخصصی تعزیه خوانی استان فارس

     هر هفته سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا تمرین تعزیه در مکان خانه ی موقت تعزیه برگزار می شود.

     در این کانون پیش کسوتان و علاقه مندان و ذاکرین دیگر نیز شرکت می نمایند.

     اجرای تعزیه در مناطق مختلف استان فارس به دعوت بانیان مساجد، حسینیه ها، تکایا، دانشگاه ها، مدارس و شهرداری ها انجام می شود.

ساخت بنای موقت خانه ی تعزیه

     از سال 1390 با همکاری و همیاری شورای محترم اسلامی و شهرداری شیراز و دیگر گروه ها و نهادها، اقدام به ساخت بنای موقت خانه ی تعزیه در شرق آرامگاه سعدی نمودیم. کلیه ی فعالیت های تعزیه خوانی در این مکان به صورت ثابت اجرا می شود. همچنین با هماهنگی و حمایت و هدایت فکری و مالی شورای محترم اسلامی و شهرداری شیراز در حال انجام پروژه ای برای ساخت فرهنگ سرای تعزیه هستیم که در این زمینه گام های اولیه برداشته شد و نقشه های مهندسی توسط مهندسان خبره تهیه و ترسیم شده است. در این زمینه نهادها و اداراتی که همکاری های لازم را انجام دادند عبارتند از: شهرداری شیراز، شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری منطقه 3، معاونت املاک شهرداری ، معاونت شهرسازی، هیئات جان نثاران حجه بن الحسن العسکری (عج)، هیئات امنای مسجد صاحب الزمان (عج) که در این زمینه از همه ی آن ها کمال تقدیر و تشکر به عمل می آید. انشاءالله در اواخر امسال سنگ بنای آن بنا نهاده می شود.

آموزشگاه تخصصی تعزیه خوانی

     از سال 1392 آموزشگاه تخصصی تعزیه خوانی با حضور اساتید با تجربه تاسیس شد و تاکنون با کسب تجربه کافی، هنرجویان بسیاری را آموزش داده است که برخی از آنان هم اکنون در مجالس تعزیه و هیئات مذهبی به عنوان ذاکرین اهل بیت(ع) خدمت رسانی می نمایند.

تحقیق، پژوهش و نسخ تعزیه

     راه اندازی واحد تحقیق و پژوهش کانون با حضور تعدادی از پیشکسوتان و جوانان شروع به کار نموده است. در خصوص کتب مقتل و تعزیه- شخصیت شناسی، تاریخچه شناسی، موسیقی تعزیه فعالیت دارد.

     تهیه و تدوین دو جلد کتاب با نام های: فرهنگ توصیفی تعزیه  و نمایش آیینی با حمایت معاونت فرهنگی شهرداری شیراز توسط انتشارات تخت جمشید و همچنین کتاب فرهنگ مختصر تعزیه و تعزیه خوانی با حمایت کانون فرهنگی و هنری شهید دستغیب مسجد جامع سعدی از انتشارات نامه ی پارسی توسط حاج عبدالصمد فهندژ سعدی ریاست محترم کانون تالیف شد و قرار است رونمایی شود.

     ضیط و پخش گوشه هایی از تعزیه در صدا و سیمای فارس گزارش خبری رسانه های محلی از جمله روزنامه ی خبر جنوب از برنامه های اجرایی سال های گذشته است.

برگزاری نمایشگاه کتاب در فصول مختلف سال از جمله تعطیلات نوروزی

     کانون تخصصی تعزیه در برخی از مناسبت های سال اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب و سی دی های فرهنگی نموده است که در این زمینه با استقبال مردمی بی نظیری مواجه شده است.

     تهیه و تولید سی دی های مربوط به اجراهای مختلف و در سال های گذشته و توذیع به علاقمندان.

 برپایی  اولین همایش تخصصی تعزیه خوانی استان فارس با محوریت ولایتمداری در قیام حسینی

     همایش تخصصی تعزیه خوانی استانی از فعالیت های خاص و مفیدی است که کانون تخصصی تعزیه استان فارس از قبل برنامه ریزی کرد. قرار است سالی یک بار رقابتی سالم و مفید بین تعزیه خوانان برپا شود. هم اکنون به حول قوه ی الهی در حال انجام می باشد.

هدف ما

     هدف ما در این همایش شناخت گروه های تعزیه خوانی استان، همفکری و همسویی در پردازش تعزیه، گفتمان های علمی و تخصصی پیرامون تعزیه، شناخت نقاط قوت و ضعف تعزیه در استان و کمک و همیاری گروه ها با یکدیگر برای تقویت تعزیه در استان فارس است.

     این همایش به مدت سه روز در شهرک سعدی برگزار می شود. با اطلاع رسانی که از طریق صدا و سیما و کانون مساجد استان فارس انجام شد تعداد زیادی از گروه ها برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کردند. ما به لحاظ کمیت زمانی تعداد 10 گروه برتر را به جهت کیفیت و کمیت کاری انتخاب کردیم که این گروه ها از شهرستان های: نورآباد، اقلید، زرقان، شیراز، کازرون، بوانات، فراشبند، مرودشت می باشند و قرار است در این همایش سه روزه حضور فعال داشته باشند.

     همایش با محوریت ولایتمداری در قیام حسینی نامگزاری شده است. بیشترین هدف از انتخاب این نام به خاطر آن است که محققین و نویسندگان در بحث تعزیه بیشتر در باب تاریخچه، البسه، نسخ، رنگ ها، موسیقی و غیره پژوهش کردند و کتاب های مفیدی هم به چاپ رساندند. آن چه که در تعزیه حرف اول را می زند و کمتر در این زمینه به آن پرداخته شده است رمز ولایت پذیری و ولایت مداری در اجرای تعزیه است که همواره تکرار می شود. شاید اصحاب تعزیه هم کمتر به آن پرداخته اند و توجه ویژه داشته اند. اگر چه خودشان با هر علم و دانشی که داشتند، در عمل به این مقوله تمرین و تکرار کردند و به نوعی به مخاطبین درس می دادند که کربلا همه صحنه های ولایت پذیری و ولایت مداری است. از لحظه ای که حضرت امام حسین (ع) پا در رکاب حرکت بیداری نمود و ندا در داد که : هل من ناصر ینصرنی! این جا بود که مردم در سه محور با ولایت برخورد کردند.

     عده ای از ابتدا ذوب در ولایت بودند و پروانه وار به گرد وجود آن حضرت می گشتند. از این گروه می توان هفتاد و دو تن را نام برد که در راس آن ها حضرت ابالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، حضرت مسلم بن عقیل (ع)، حضرت زینب (س) و غیره بودند.

     عده ای هم در ابتدا ولایت را پذیرفتند و با نامه ها و درخواست ها از امام دعوت کردند تا به کوفه بیاید و آن ها را هدایت و رهبری کند، اما این گروه وقتی جلال و جبروت شیطانی یزید و ابن زیاد را دیدند به یک باره برگشتند و امام را تنها گذاشتند. مردم کوفه نمونه ی بارز این ادعا هستند.

     عده ای هم بر عکس گروه دوم، در ابتدا با امام دشمنی کردند و راه را بر امام بستند، اما وقتی سخنان بیداری و الهی امام را شنیدند از خواب غفلت بیدار شدند، توبه کردند، در رکاب امام شمشیر زدند و تا مرز شهادت پیش رفتند. از این نمونه می توان به جناب حر بن ریاحی نام برد.

     انقلاب سال 57 نمونه ای از ادامه ی راه بیداری اسلامی امام حسین (ع) بود. رهبری در این انقلاب از بهترین رهبران ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام بوده و هست. در این انقلاب هم مردم سه گروه شدند.

     عده ای که از ابتدا ذوب در ولایت شدند و به امامشان لبیک گفتند و برخی خالصانه به شهادت رسیدند و عده ای از آن ها  هم تا مرز شهادت پیش رفتند و امروزه ستارگان جانبازی هستند که نورافشانی می کنند.

     عده ای در ابتدا با امامشان همراه بودند و در ادامه نفوذ شیطان در روح و جان آن ها اثر کرد و خطشان را از امام جدا کردند. آن ها در انتها تصمیم گرفتند تیشه به ریشه ی انقلاب بزنند. از این گونه موارد می توان به منافقان، چپی ها، مارکسیست ها، کمونیست ها، ملی مذهبی ها و همه ی گروه های مخالف اشاره کرد. غیر از این گروه ها کسانی هم بودند که در لباس دوست همچنان برخوردهای دوگانه ای دارند. گاهی از رهبری جلوتر و گاهی عقب تر هستند. امروزه می توان تمام زمین خواران، پارتی بازی، رشوه خواران، کم کاران، کم فروشان و طبقات مرفه بی درد را هم در این گروه جا داد.

     عده ای هم انقلاب را ندیدند، حماسه ی هشت سال دفاع مقدس را ندیدند، امام خمینی (ره) را ندیدند، اما دل های آن ها بصیر و مملو از عشق به رهبری است. در هر لباس و مقامی که هستند در راه اعتلای اسلام و کشور عزیزشان گام بر می دارند.

     تعزیه غیر از لباس، نسخ، البسه، موسیقی و غیره نگاهش به ولایت است. کسی که در لباس شمر و ابن سعد هم ظاهر می شود، شبیه خوانی است که می خواهد با حرکات نمایشی مذهبی ولایت را به جامعه معرفی نماید. هدف ما در این همایش رویکرد و بازخوانی تعزیه با محوریت ولایتمداری در قیام حسینی است.

     در این همایش بیشتر ادارات فرهنگی و اجتماعی همکاری و مساعدت کردند. از جمله: شهرداری شیراز، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، شورای اسلامی شهر شیراز، کانون مساجد استان فارس، مدیریت اوقاف و امور خیریه ناحیه 1، معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه، موقوفه ی مرحوم نصیرالملک، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه ی بسیج سلمان

نام همایش:

اولین همایش استانی اجرای تعزیه با محوریت ولایتمداری در قیام حسینی

موضوع همایش:

به تصویر کشیدن ولایتمداری در قیام حسینی از طریق اجرای گروه های تعزیه استان

مجری:

کانون تخصصی تعزیه استان فارس

دبیرخانه همایش:

شیراز شهرک سعدی شرق آرامگاه سعدی خانه موقت تعزیه

زمان و مکان اجراهای همایش:

مراسم افتتاحیه: چهارشنبه 18/9/94 ساعت 9 صبح شهرک سعدی بلوار بوستان فرهنگسرای طاووسیه

زمان های اجرا: چهارشنبه 18/9/94  - پنجشنبه 19/9/94 جمعه 20/9/94 صبح ها ساعت 9 و بعدازظهرها ساعت 15 و ساعت 18

مکان اجرا و اختتامیه: شیراز - شهرک سعدی - بلوار بوستان شرق آرامگاه خانه تعزیه