شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

آموزش و پرورش میگون به بهانه ی روز معلم 98

     فرهنگی: در بخش فرهنگی می­توان میگون را در برخی از مسائل پیشتاز رودبارقصران دانست. مکتب خانه­ها، تاسیس مدارس به سبک جدید، ورود سپاهیان دانش، توزیع روزنامه­های کیهان و اطلاعات ... و هم چنین تاسیس کتابخانه در میگون از جمله اقدامات فرهنگی در محل است که بی تردید در اشاعه­ی فرهنگ و ارتقاء سطح دانشِ مردم و به خصوص طیف جوان و نوجوانان تاثیر مثبتی داشته و دارد. میگون از یک بار فرهنگی بالا و والایی برخوردار است که می­توان در این زمینه مدّعی شد و به آن افتخار کرد. نمایش عروسکی (روحوضی سیاه بازی) در میگون نو (نفت چشمه) مربوط به قبل از انقلاب، خوانندگی شعری از میگون توسط تاجیک مربوط به قبل از انقلاب با مطلع «یادت میاد تو میگون»، زادگاه اجدادی عبّاس کیارستمی کارگردان مشهور کشور و جهان، فیلمبرداری از چندین فیلم­های کوچک و بزرگ توسط کارگردانان مطرح کشور در میگون مربوط به قبل و بعد از انقلاب، از جمله ساخت فیلم سه ماه تعطیلی، توصیف میگون به زبان شعر توسط چند تن از شعرای نامدار، تاسیس فرهنگسرا با همکاری شهرداری و شورای شهر، انتشار ماهنامه­ی قصران با همکاری شهرداری و شورای شهر و تنی چند از فرهنگ دوستان میگون، از جمله کارهای فرهنگی در میگون است.

     در حوزه­ی آموزش و پرورش به سبک قدیم و جدید، میگون و میگونی­ها حرفی برای گفتن دارند. معلوم نیست اولین مدرسه رودبارقصران، در کجا و در چه سالی ساخته شد. امّا به نقل از بزرگان میگون، ملّا رجبعلی حیدری که اصالتاً از دونگا و کلبنگای مازندران بود، به اتّفاق خانواده به میگون دعوت می­شود. ایشان ضمن این که در لباس روحانیِت به نماز و وعظ و خطابه می­پرداخت، مکتب خانه‌ای هم داشت که برخی از افراد برای آموزش قرآن، عربی، بوستان و گلستان از ایشان کمک می­گرفتند. فرزندان ایشان شیخ محمّد (از یک همسر) شیخ حسن، شیخ علی و شیخ مرتضی (از همسر دیگر) بودند. خانم سیّده بتول باغِ گلی همسر شیخ علی اولین زن معلّم قرآن بود. آقا جواد، آقا مجتبی، آقا مصطفی و حاج ابوالقاسم حیدری، فرزندان شیخ مرتضی هستند. مینا، مسعود، محبوب، منصور، ناصر و دکتر محمد، فرزندان حاج ابوالقاسم حیدری هستند که همگی به واشنگتن آمریکا مهاجرت کردند. دکتر محمد حیدری در آنجا بیمارستانی را اداره می­کرد و بعد از فوتش در همان‌جا هم مدفون می­شود. پیشوند نام حیدری­ها، از ملّا به شیخ و بعد به آقا رسید.

      بعدها شیخ‌رضایی که اصالتاً از نَسِن مازندران بود به عنوان روحانی در میگون ساکن شد. روحانیونی که در محل بودند علاوه بر اقامه­ی نماز، وعظ، سخنرانی و کلاس­های قرآن در نوشتن عقدنامه­ها و اسناد ملکی هم فعّالیّت می­کردند.  در حدود سال­های 36 و 37 شخصی به نام تقی لطفی در میگون به تدریس می­پرداخت. نامبرده در سال 37 فوت می­کند و در قبرستان قدیمی نرم خاکک مدفون می­شود. بعد­ها مدرسه­ای به سبک جدید و به صورت مختلط در بالامحل منزل حاجی آقاجان سالارکیا، کار آموزشی خود را شروع کرد. بعضی از اولیا به خاطر همین اختلاط از تدریس فرزند دخترشان جلوگیری می‌کردند. آموزش تا ششم نظام قدیم (سیکل) بود. هرکسی مدرک سیکل می‌گرفت، آمادگی لازم برای استخدام کار دولتی داشت. بعضی از جوانان آن زمان با گرفتن همان مدرک به استخدام ارتش در آمدند.

     پس از آن منزل حاج زین‌العابدین سالارکیا در بازارچه­ی قدیم میگون برای آموزش پسرانه در نظر گرفته شد. از آن تاریخ به بعد مدارس دخترانه و پسرانه از هم جدا شد. در دوره­ی بعدی مدرسه­ی پسرانه به سادات‌محل منزل حاج مظفر الهوردی و حاج صادق الهوردی انتقال داده شد. دوره­ی (متوسطه) هفتم تا دوازدهم هم در میگون راه اندازی شد

     در اواخر سال 40 بود که دبیرستان خواجه نصیر طوسی در ایستگاه میگون ساخته شد. ما جزء اولین دانش‌آموزانی بودیم که از مدرسه‌ی منزل جاج صادق اللهوردی با صف به این مدرسه وارد شدیم و هم چنین جزء آخرین نفرات دوره نظام قدیم بودیم. بعد از ما نظام قدیم برچیده شد و کلاش ششم ابتدایی هم حذف شد و دوره‌ی راهنمایی جای آن را گرفت. مدرسه­ی دخترانه‌ای در بالامحل میگون احداث شد و دانش آموزان دختر هم به مکان جدید منتقل شدند و منزل اجاره­ای جناب سالارکیا تحویل داده شد. پس از آن مدرسه­ی پسرانه­ی دیگری در ایستگاه میگون پشت درمانگاه قدیمی در ابتدای سربالایی جادّه­ی قبرستان بنا گردید. دبیرستان را به آن مکان منتقل کردند و فضای دبیرستان را به مدرسه­ی ابتدایی پسرانه اختصاص دادند. در دبیرستان میگون تنها رشته­ی ادبی تدریس می­شد. اگر دانش آموزی می­خواست در رشته‌های دیگر به تحصیل ادامه بدهد، باید برای ادامه­ی تحصیل به تهران می­رفت. رفتن به تهران برای همه میسّر نبود، به همین دلیل و بالاجبار اکثریّت قریب به اتّفاق در همان رشته­ی ادبی نظام قدیم ادامه تحصیل می­دادند. بعضی­ها هم تا ششم ابتدایی بیشتر ادامه نمی­دادند. چون می­توانستند با همین مدرک در بعضی از ادارات و به خصوص در ارتش استخدام شوند. با توجّه به این که در دوره­ی دبیرستان، دانش‌آموزانِ روستاهای رودبارقصران هم به مدرسه­ی میگون می­آمدند، احتمالاً در رودبارقصران همین یک دبیرستان بیشتر نبود. امتحانات به صورت سه نوبتی برگزار می­شد. امتحان نوبت سومِ کلاس ششم دبیرستان به صورت نهایی و آن هم در یکی از مدارس تجریش تهران برگزار می­شد. بعد از انقلاب برای دانش‌آموزان دختر هم مدرسه‌ای جنب همان مدرسه بنا شد و پس از آن بود که مدرسه­ی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از هم جدا شدند.

     بعد از انقلاب سیر مدرسه سازی در میگون گسترش یافت. دبیرستان خواجه‌نصیر طوسی قدیم، که مدّتی مدرسه­ی ابتدایی نظامی‌گنجوی به آنجا منتقل شد، توسعه یافت. سالنی ساخته شد که از آن برای نمازخانه و سالن جلسات استفاده می­کردند. برخی از افراد خیّر میگونی با وقف زمین­هایی برای ساخت مدرسه اقدام نموده و با همّت مسوولین و مردم مدارسی در میگون نوسازی و ساخته شد. در این زمینه می­توان از مدرسه پروین اعتصامی که در ابتدای انقلاب بنا گردید اشاره کرد. در این زمینه بسیج و انجمن اسلامی میگون فعّالیّت چشم‌گیری داشتند.

     در ابتدای سربالایی نرم خاکک (محل قبرستان قدیم) در بالامحل میگون، مدرسه­ی راهنمایی پسرانه­ی آزادگان احداث شد. این مدرسه از سرویس بهداشتی مناسبی برخوردار نبود. هم‌چنین حیاط مدرسه کوچک بود. در سال 80 زمین وقفی و منبع آب قدیمی میگون که در جنب مدرسه قرار داشت، به فضای مدرسه اضافه شد و هم چنین سرویس­های بهداشتی هم در این بنا احداث شد.

     در اوایل سال 80 مدرسه‌ای در بالامحل جنب مخابرات ساخته شد که امروزه از این فضا برای دبیرستان دخترانه­ی آزاده استفاده می­شود. مکان قبلی مدرسه دخترانه آزاده به مدرسه­ی ابتدایی پسرانه تبدیل شد.

     ملکی که مرحوم حاج زین‌العابدین سالارکیا در بالامحل میگون وقف مدرسه نمود، از جمله­ی این بناهای فرهنگی تعلیم و تربیّت است.

     با انتصاب جناب آقای رحمت‌اله سلیمان میگونی به عنوان نماینده­ی آموزش و پرورش بخش رودبارقصران، سیر ساخت و ساز مدرسه شدّت بیشتری به خود گرفت. در ارتباط با گسترش فضاهای آموزشی جناب آقای سلیمانی تلاش وافری از خود نشان دادند که جای تقدیر و سپاس دارد، امّا در رابطه با کیفیّت رشد فرهنگ و کمیّت دانش آموزان رشد چشمگیری نداشت که باید توسط کارشناسان و تحلیلگران فرهنگی مورد تحقیق و شناسایی قرار بگیرد. قبل از دهه­ی شصت دانش‌آموزان غیر بومی از روستاهای دور و نزدیک به مدارس میگون می­آمدند و بر می­گشتند. امروزه این مورد وجود ندارد. برخی افراد مشهوری که در میگون زندگی می­کنند، دانش آموزان خودشان را در مدارس میگون ثبت نام نمی­کنند. میز و صندلی‌ها به مراتب کمتر از دانش آموزان است.!!!

     معلّمان: از اولین معلّمانی که به صورت کلاسیک در میگون و هم چنین رودبارقصران شروع به فعّالیّت کردند، اطلاع و آگاهی ندارم, امّا می­دانم یکی از اولین معلّمان به نام تقی لطفی که در میگون فعالیت آموزشی داشت، دار فانی را وداع نمود و در قبرستان قدیمی بالامحل میگون در همین مکانی که امروزه مدرسه­ی راهنمایی پسرانه آزادگان در آن جا بنا گردید مدفون شد. در اواسط سال 70 تصمیم داشتیم با هماهنگی آموزش و پرورش و شورای اسلامی و بسیج، مکان مورد نظر را که در ابتدای در ورودی جنوبی مدرسه قرار دارد، برای یادبود به نام همان معلّم مقبره­ی کوچکی بنا نموده و به عنوان یکی از اولّین معلّمین منطقه در روز معلّم همان سال برنامه­ی ویژه­ای داشته باشیم. متاسّفانه این کار هم مثل خیلی از کارهای دیگر انجام نشد، ولی آن چه مسلم و قابل دسترس است، می­توان از مرحوم حاج محمّد‌علی گشتاسب‌میگونی، حاج سیّد‌عظیم میراسماعیلی، حاج حسن کیارستمی، حاج نجف الهوردی و حاج خسرو صفری از بومیان و آقایان: توکّلی و دشتی به عنوان داماد میگونی‌ها به عنوان اولین معلّمان نام برد.

     خیل زیادی از دانش‌آموزان میگونی که از آموزش و تربیت همین پیشکسوتان پا به عرصه­ی علمی و فرهنگی گذاشتند و وارد عرصه تعلیم و تربیت شده و به افتخار معلّمی درآمدند؛ می­توان از این فرهیختگان نام برد:

     آقایان: قربانعلی کیارستمی، خسرو ایوب‌میگونی، محمد‌ابراهیم شمس‌الدینی، سید‌داود میرمحمدی، غلامعلی کیارستمی، حسین کیارستمی (عباس)، قدرت‌اله شعبانی، محمود علیخانی، آیت‌اله کربلایی‌محمدی، عباس میکانی، ستّار میکانی، یونس حیدری، سید‌طاهر میراسماعیلی (سید صدرا)، علی شمس‌الدینی، مسیح‌اله کیارستمی، غلام سلیمان‌میگونی، فضل‌اله کیارستمی، همایون گشتاسب‌میگونی، محمد گشتاسب‌میگونی، فرهاد کیارستمی، رحمت‌اله سلیمان‌میگونی، فیض‌اله سالارکیا، ماشاءاله کیارستمی، سعید فهندژی‌سعدی، سید‌ابوالقاسم میرمحمدی، سید‌یحیی میرمحمدی، فرهنگ حیدری، سعید سلیمانی، نقی خان احمدی، عزیزاله رجبی، هوشمند سلیمانی و ...

     خانم­ها: سیّده شهین میرمحمدی، سیّده محبوبه­ میرمحمدی، فرشته­ شمس‌الدینی، فرزانه شمس‌الدینی، فتّانه شمس‌الدینی، سیمین سالارکیا، پوران کیارستمی، بتول سلیمان‌میگونی، فریده سلیمان‌میگونی، شهربانو کیارستمی، الهه شاهرخ‌آبادی، فریده کیارستمی، معصومه کیارستمی، شیرین سلیمان‌میگونی، ساره شمس‌الدینی، شهین خشرو، نسرین میرمحمدی و ...

     یکی دیگر از کارهایی که قرار بود در میگون انجام شود، تجلیل و قدردانی از پیشکسوتان عرصه­ی فرهنگی و تعلیم و تربیّت بود که این امر هم تا آن زمان انجام نشد. امروزه نه تنها از میگون بلکه در تمام روستاهای بخش رودبار قصران دانشمندانی کوچک و بزرگ وجود دارند که الفبای خواندن را از این پیشکسوتان آموخته­اند. آن‌ها مایه­ی مباهات و افتخار هستند. کاش در طول سال یک روزی را برای همایش در نظر می­گرفتند و از افرادی که از نظر علمی به مقام­های بالا می‌رسیدند، به جامعه رودبارقصران معرّفی می­کردند. یک زمان افتخار ما میگونی­ها در این بود که بیشترین معلّمین بخش رودبارقصران از میگون بود. من تا آخر عمر مدیون معلّمان خودم هستم. امیدوارم همواره مورد لطف و عنایت حق تعالی قرار داشته باشند. از راه دور دست یکان یکان آن‌ها را می­بوسم و امید دارم پیشانی شان بلند، روزگارشان سبز و آینده شان رو به تعالی باشد.

معرفی اجمالی سردار حسین سلامی


سردار حسین سلامی در سال ۱۳۳۹ در شهرستان گلپایگان متولد شد. در سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج‌گیری انقلاب در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت قبول شد. پس از وقوع انقلاب فرهنگی و همزمان با آغاز دوران جنگ در آبان ماه سال ۱۳۵۹ به سپاه پیوست.
    
سردار سلامی در جنگ ایران و عراق و کردستان و عمدتاً در جبهه جنوب عهده‌دار مسئولیت‌های رزمی و فرماندهی مختلف در کنار رزمندگان بوده‌است. از جمله مسئولیت‌های سردار به قرار زیر می‌باشد:
  • مسئول عملیات قرارگاه دریایی نوح در جنگ ایران و عرلق
  • فرمانده دانشکده دافوس از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶
  • معاون عملیات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴
  • فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۲ مهرماه ۱۳۸۸
  • عضو کنونی هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
  • جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ تاکنون
  • سرپرست معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تیر تا شهریور ۱۳۹۷

 

با حکم فرمانده کل قوا؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد

با حکم فرمانده کل قوا؛

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا در حکمی با سپاس از خدمات با ارزش و ماندگار سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در حکم جداگانه‌، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیةالله الاعظم اروحنا فداه منصوب کردند.
متن احکام فرمانده کل قوا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری
نظر به تمایل جنابعالی به حضور در عرصه های فرهنگی و نقش‌آفرینی در جنگ نرم و با تقدیر از تلاشهای شایسته‌تان در دوران فرماندهی کل سپاه، شما را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه منصوب می‌کنم.
بهره‌گیری از ظرفیتهای گسترده و توانمندیهای ژرف در جامعه بویژه علماء دینی و نخبگان فرهنگی و جوانان جهادی و انقلابی برای گسترش و تبیین معارف انقلاب اسلامی بر پایه خطوط ترسیم شده در بیانیه گام دوم، با برنامه‌ریزی عالمانه و مدبرانه و تعامل و هم‌افزایی با مجموعه‌های فرهنگی سپاه و بسیج از جنابعالی انتظار می‌رود.
توفیق شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی
نظر به ابراز ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری و با سپاس از یک دهه خدمت باارزش و پرحجم و ماندگار معزی‌الیه، با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزنده جنابعالی در مدیریتهای کلان و مسئولیتهای گوناگون نهاد انقلابی و جهادی و مردمی سپاه، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم.
انتظار دارد ارتقاء توانمندیهای همه جانبه و آمادگی در همه بخشها و نیز تقویت گوهر درونی سپاه یعنی تقوا و بصیرت و همچنین گسترش مدیریتهای برخوردار از بنیه‌ی معنوی و توانایی‌های کارشناسی و اعتلاء فرهنگی که در مدیریت سردار جعفری بدان پرداخته شده است، با ابتکارات جنابعالی افزایش یابد و سپاه در حرکت خود به سوی تکامل گامهای بلند بردارد.
توفیقات شما و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۱ اردیبهشت ۱۳۹۸