شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

نوشته های سنگ مزار شهید رضا فهندژ سعدی

بسم الله الرحمن الرحیم 

 ولا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون  

 بسیجی شهید رضا فهندژ سعدی  

فرزند: مرتضی متولد: 1335 شیراز – سعدی 

 در تاریخ 24/2/65 در جبهه شرهانی توسط مزدوران بعثی به درجه شهادت نائل آمد. 

 شعر روی مزار شهید 

 منم رضا که غلام بر آستان رضا  

 هزار مرتبه جانم فدای جان رضا(ع)  

به راه عشق حسین(ع) و رضا(ع) شهید شدم  

 که انتقام بگیرم ز دشمنان رضا(ع) 

 چه غم ز آتش خمپاره گر شدم چون دود  

 که سر فراز بمانند شیعیان رضا(ع)

ارتفاعات رودبارقصران و لواسانات

نام کوه - ارتفاع

----»ارتفاعات از جنوب شرق به شمال غرب----»

کوه بندک – 1900

کوتکه – 1957

گردنه تلو – 1830

هزار دره – 1982

گردنه قوچک – 1927

هلیسون – 2602

کوه سیاه – 3297

توچال – 3957

----» از جنوب به شمال ----»

گردنه توچال – 3730

امامزاده طاهر – 3698

آهار – 3125

گردنه شمشک – 3260

----» پس از گردنه شمشک ارتفاعات تقریباً رو به شرقی غربی دارند و خط تقسیم آب از خط الراس این ارتفاعات که عمدتاً بر روی تشکیلات آهکی دوران مزوزوئیک و تشکیلات کرج عبور می کند که مهمترین این ارتفاعات هستند.----»

خورئوئک – 4156

کلون بستک – 4210

ولدر بالدر – 4325 بلندترین ارتفاع این منطقه بشمار می آید.

وزراب – 3880

خرسنگ – 3952

خاتون بارگاه – 3673

----» در اینجا خط تقسیم آب در امتداد شمالی جنوبی به سمت جنوب حرکت می کند.----»

گلدار – 3220

کوه سیاه – 3912

----» پس از آن خط تقسیم آب روند شمال غرب به جنوب غرب دارد.----»

لار – 3713

جوچال – 3571

گردنه لواسان – 2995

فیل زمین – 3339

----» پس از آن خط تقسیم آب در جهت جنوب با روند شمالی جنوبی حرکت می کند و پس از عبور نرده کوه و سریک سر روند شرقی غربی پیدا می کند و به سمت غرب ----»

دور شک نرده کوه – 2945

گردنه سریک سر – 2309

شاه نشین – 2427

گردنه بوزان – 2110

کوه آرا – 2511

جاجرود – 2520

----» رشته کوههای فرعی که در منطقه وجود دارند از شمال به جنوب عبارتند از: گرمابدر، روته، میگون، آهار، امامه، کند، افجه، لواسان بزرگ و نقاط ارتفاعی مهمی که در وسط حوضه خط تقسیم می گذرد.----»

جانسون – 3962

تیره زردبند – 3182

سیاه چال – 3322

کوه چمن – 3238

پی استخر – 3488

صندوق چال – 3663

استرچال – 3141

گرچال – 3315

دشته – 3140

آلون – 1967

----» بین حوضه افجه و لواسان ارتفاعات دیگری نیز وجود دارند که خط تقسیم آب حوضه ها از خط الراس آنها عبور نمی کند ولی به علت ارتفاع زیادشان مورد توجه می باشند. ----»

دریدک – 3185

ورچین – 2955

خورندان – 2762

زارع – 2848

----- دانشگاه آزاد اسلامی – پایان نامه کارشناسی – بررسی سیمای محیطی منطقه لواسانات و رودبارقصران – سید علی اصغر حسینی شکر آبی – 1377 ----

حقایقی از قرآن پای منبرحجة الاسلام حدائق(5)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و العاقبة التقوی و الیقین والصلاة والسلام علی حبیب اله العالمین العبد الموید و رسول اباالقاسم محمد(ص) و علی اهل بیت(ع)

قال الله تعالی فی القرآن الحکیم: الذین ان مکّنّهم فی الارض اقاموا الصّلاة و ءاتوا الزّکوة وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عقبة الامور" همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم نماز بر پا می دارند و زکات می دهند و به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند و فرجام همه کارها قرآن خداست.(سوره حج/آیه 41) 

امشب جناب حجة الاسلام حدائق به مناسبت حضور دانش آموزان دخترانه مقطع ابتدایی مدرسه شهید اقبالپور از ادامه بحت توکل خودداری و بیشتر به مسئله نماز پرداختند. از حضور دانش آموزان تقدیر و تشکر کرده و آموزگاران و مدیریت مدرسه فوق را مورد تفقد قرار دادند. ایشان صحبت خودشان را با قرائت آیه ای از سوره حج شروع و فرمودند: الذین ان مکّنّهم فی الارض اقاموا الصّلاة... بنده های خوب ما کسانی هستند که وقتی به آنها امکانات داده می شود در راه خدا هم هزینه می کنند. تمکن چیست؟ تمکن تنها مال و ثروت و مقام نیست. سلامتی، آبرو، زنده بودن و همه توفیقاتی که خدا به ما داده است تمکن است. خداوند می فرماید: بندگان خوب از این تمکنها در چهار مورد استفاده می کنند. اول نماز را به پا می دارند. دوم زکات می پردازند. سوم امر به معروف می کنند و چهارم نهی از منکر می کنند. 

نشانه بندگی خدا اقامواالصلاة است. در مدرسه نماز را به پا می دارند. در دانشگاه نماز را به پا می دارند. در هر پست و مقام و در هر کجا که هستند به نماز اهمیت می دهند. متاسفانه امروزه  وقتی هنگام نماز معابر و بازار خرید و فروش را می بینیم و یک نگاهی هم به مساجد می کنیم مقداری ناسپاسی را در شهر می بینیم. نان و پول ما با خداست. قرآن سلامت را چگونه ارائه می کند. گاهی اوقات سواد هم عاجز است. سلامت حقیقی در ارتباط با خداست. انسانهایی که به خدا توکل دارند مادیات برای آنها ارزشی ندارد.همانند کسی می ماند که از روستا وارد بخش می شود. وقتی چشمش به تازه های بخش می افتد برایش جالب می شود. همین فرد اگر به شهر برود وضع نگاه او به مراتب جذاب تر از بخش و روستا می شود. حال اگر کسی از شهر به روستا برود چیزی ندارد تا او را مبهوت خودش نماید. چیزی نیست که جلوه گری نماید. اما آنکس که به خدا وصل است اینها برایش ارزشی ندارد. کفش پاره و وصله دار امام علی (ع) هم چنین ویژگی دارد. یکی از اصحاب از حضرت امیرالمومنین(ع) می پرسد که چرا کفشهایش را نو نمی کند. این در زمانی است که حضرت علی (ع) حاکم سرزمین بزرگ اسلامی است. حضرت به ایشان می فرماید: ارزش این کفش برای من از حکومت بالا تر است. قرآن می فرماید بندگان خوب من اولین امکاناتی که برایشان فراهم می شود به نماز روی می آورند. سیدالشهدا در روز عاشورا با آن همه وضعیت بحرانی نماز در اول وقت را مقدم می دارد. حضرت امام خمینی(ره) در آخرین لحظاتی که جان در بدن داشت با همان وضعیت به نماز اهمیت می داد. دانش آموزی کلاس اول ابتدایی باعث شد پدر و مادر بی نمازش را به نماز وا دارد. این دانش آموز به کمک مربی خودش علاقمند به نماز شد. در منزل به نماز می ایستاد. در ابتدا والدینش از روی تمسخر با او برخورد می کردند. پس از چندی پدر و مادرش از او درس گرفته و نماز را هم از او یاد گرفته بودند. آنها بعد از این جریان با هدایایی به مدرسه رفته بودند و از معلم دانش آموزشان تقدیر و تشکر کردند. 

در سال 77 با تعدادی از خانواده شهدا برای زیارت به کربلا رفته بودیم. برگشت ما از فرودگاه کرمانشاه همزمان با اذان صبح بود. اگر حرکت می کردیم در بین راه نماز قضا می شد. با اتفاق تعدادی از زائرین با مسوولین هواپیما مشورت کردیم که چند دقیقه ای هواپیما را به تاخیر انداخته تا ما نماز را ادا و به مقصد شیراز حرکت کنیم. به هر یک از مسوولین شرکت هواپیمایی مراجعه می کردیم امکان پذیر نبود. همگی خلبان را مسوول این کار می دانستند. با خلبان صحبت کردیم و ایشان هم حاضر نشد که هواپیما را به تاخیر بیاندازد.  با پیشنهاد یکی از پدران شهدا همگی تصمیم گرفتیم نماز را در وقت خودش بخوانیم و با خرج ایشان با یک دستگاه اتوبوس به مقصد شیراز حرکت نماییم. وقت نماز در محوطه سالن فرودگاه به نماز ایستادیم و نماز را بجا آوردیم. خلبان هم چند دقیقه ای منتظر ماند و ما سوار هواپیما شدیم. آنها فکر می کردند ما قصد بی نظمی در تردد هواپیما را داریم. همین هواپیماها در برخی از اوقات چندین ساعت تاخیر دارند. هنگام سوار شدن خلبان به ما گفته بود شما کار خودتان را کردید. فکر می کرد ما جنایتی مرتکب شدیم. به ایشان گفتیم ما نماز خواندیم. باید کاری کرد تا برنامه ها با ساعات نماز تداخل پیدا نکند. یعنی همه برنامه ها را با ساعت نماز تطبیق کنند. مدرسه هم باید زنگشان با ساعت نماز تنظیم شود. در خیلی از ادارات نمازخانه هایی وجود دارد. هرگاه مدیر کل در نماز خانه حضور داشته باشد صف نماز جماعت فشرده و هرگاه حضور نداشته باشد جمعیت کمتری حضور پیدا می کنند.

آدم کریم خودش را بدهکار می داند . "لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم لعذابی لشدید" پیامبر فرمودند : وای از دست پدران مومنی که جوانانشان فرائض دینی را ندانند. دختر بچه ای که چادر نمازی از مدرسه هدیه گرفته بود و با همان چادر به استقبال پدرش در منزل رفته بود که با بی حرمتی پدر مواجه شد. پدرش چادر را پاره پاره می کند. فرزند دخترش را مورد تمسخر قرار می دهد. پیامبر فرمودند: وای بر این پدر هایی که جوانانشان هنوز الفبای دینی را ندانند.

سید محسن امین جبل عاملی  از علمای لبنان بود. جبل عامل لبنان علمای زیادی را پرورش داد . از جمله آنها شهید اول و شهید ثانی است. جناب سید محسن امین مشاهده کردند که آمریکائیها یک مجتمع آموزشی راه انداخته بودند. ایشان یک تزی داده بودند که کارساز شده بود. " لا تنتشر هدایه الی تنتشر ضلاله" دشمن هر کاری می کند باید با همان روش با او برخورد کرد. مجتمعی در لبنان ساخت که به تدریس علوم دینی می پرداخت. از همین مجتمع بود که بچه های حزب اللهی بیرون آمدند.اگر پول خرج می کند باید پول خرج کرد. جواب گلوله، گلوله است. جواب کتاب ، کتاب است. عده ای در مکه با شعار "اعل هبل، اعل هبل" به استقبال بتهایشان رفته بودند.پیامبر به یارانش فرمود که بگویند:" الله الله و اجل" پیامبر در برابر آنها شعار توحیدی سر داده بودند. مشرکین دوباره گفته بودند:" انا لنا عزی و لنا عزی لکم" پیامبر در جواب آنها گفته بودند:" الله مولانا و لا مولا لکم"

مدرسه ای بود که روزی یک ختم قرآن می خواندند. مربی این مدرسه هر جزء قرآن را در چند برگ تنظیم کرده بود. کل قرآن را به صورت برگ برگ با خطی زیبا در ساعاتی مخصوص دراختیار دانش آموزان قرار می داد. همه با خواندن چندین آیه قرآن را ختم می کردند.

فردی در خارج از کشور در مقطع دکترا امتحان داشت. ساعت آزمون وی همزمان با اذان نماز شد. ایشان وضو گرفته و در گوشه ای از حیاط به نماز ایستاد. مسوول برگزاری امتحان از غیبت ایشان جویا شد. وقتی متوجه شدند که ایشان به خاطر نماز که اصلی ترین وظیفه یک مسلمان است. در یک ساعتی دیگر از ایشان آزمون گرفته شد. 

هر پدر و مادری که نگران پیری خودش است سعی کند بچه هایش را به خدا نزدیک کند. اگر می خواهید حرمتتان نشکند، حرمت خدا را نشکنید. بچه ای که به خدا حرمت نمی گذارد به پدر و مادرش هم حرمت نمی گذارد.

مبارزه با شیطان بر اساس آیات و روایات

شیطان و شیطان پرستی  

برای آنکه با شیطان مقابله کنیم ابتدا باید خود شیطان را بشناسیم . بهترین منبع برای شناخت شیطان ، شیطان پرستی و شیطان گرایی قرآن و روایات معصومین (ع) است. شیطان سابقه ای به اندازه عمر انسان دارد. رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت به روی زمین نمونه بارز این مدعا است. در طول عمر انسان و شیطان نبرد حق و باطل هم وجود داشته است. شکل و شمایل و راه و روش برای حیله و ترفند شیطان هم در طول این سالها فرق کرده است. در هر دوره با روشهایی که با تمدن و پیشرفت انسانها متناسب بود به همان روش برخورد کرده است. روشها متفاوت اما هدف یکی بود. هدف به بیراهه کشاندن انسانها و از مسیر الهی دور کردن است. در سوره ناس آنجا که می فرماید: الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة والناس به سه مسئله از ماهیت شیطان می پردازد. یکی اینکه شیطان در کجا رخنه می کند؟ چگونه رخنه می کند؟ شیطان از چه جنسی است؟ پاسخ به این پرسشها با توجه به این آیات نیاز به تفسیر آنچنانی نیست. شیطان از طریق وسوسه و در سینه ها اقدام می کند و جنس آن هم می تواند از انسان و هم از جن باشد. همانگونه که در بالا اشاره شد. آدمی از بدو خلقت با شیطان همراه گشته، حتی انبیا نیز از شر دشمنی اش در امان نبوده اند: «وکذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن» (انعام112) اما پیامبران با ابزارهایی که به کار می گرفتند با آنان برخورد می کردند. یک زمان خود انسان درونش وسوسه ایجاد می شود. مثلا فلان کار ناثواب را انجام بدهد یا ندهد. این همان شیطان نامرعی است که در قرآن با نام شیطان، جن و ابلیس از آن یاد شده است. گاهی یک شخصی در لباس دوست و یا غیر به آدم پیشنهادهایی غیر معقول می دهد. شاید در عوض انجام پیشنهاد وعده های مادی و مقامی هم منظور باشد. این همان شیطان از جنس انسان است که به این شکل ظهور می کند. اگر از سلاحهایی که قرآن و معصومین به آن اشاره کردند خود را مجهز کرده باشد، می تواند از پس این وسوسه ها برآید وگرنه با شیطان همراه می شود و خودش را به دردسر می اندازد. امروزه شیطانهایی از جنس انسان در گروههایی تشکیلاتی و با ترفندهای امروزی و با وسایل ارتباط جمعی از جمله موسیقی، تلوزیون، اینترنت، فیلم و سینما و نشریات و غیره سازماندهی شده فعالیت دارند. آنها ابتدا مردم و مخصوصا جوانها را با نمادهای شیطانی آشنا و پس از آنکه این نمادها در دل و جان آنان رسوخ کرد به انتقال ایدئولوژی می پردازند. در مبانی عرفانی یهودی (قبالا یا کابالا) هیچ نیرویی خارج از جامعه یهودی را نمی پذیرند. به همین دلیل برای عضو گیری به صورت غیر مستقیم عمل می کنند. یک سری از افراد را به صورت غیر مستقیم و خارج از شبکه خودشان پذیرفته و القاعات خودشان را از این طریق به آنان تزریق می کنند. آنها با تشکیلات شیطان پرستی خودشان به یک ایدئولوژی سیاسی و مذهبی تبدیل شده اند. جوانها هم که بیشتر تحت نمادهای به ظاهر جذاب هستند، بهترین افرادی هستند که جذب این گروهها می شوند. آنها در ابتدا لباسی را که می خرند نمی دانند که طرح و آرم روی لباس و تجهیزات دیگری که دارند چیست.(مرحله نمادها) پس از یک مدتی حس کنجکاوی آنها بالا رفته و به تحقیق آنها می پردازند.(انتقال ایدئولوژی) حال اگر جوانی برای مبارزه با اینگونه شیاطین مهارتهایی که دین مبین اسلام به آنها اشاره کرده نداشته باشد، نمی تواند از پس اینگونه مشکلات برآید و ناخواسته جذب آنها می شود.  

هدف از وجود، شیطان چیست؟  

خداوند مهربان این شیطان درونی را قرار داد تا در مصاف با او نیروهای عظیم خرد و اراده در انسان شکوفا شود و به مراتب برتر از فرشتگان راه یابد. و با حسن اختیار، صلاحیت جانشینی خداوند و فرمانفرمایی بر تمام عالم را پیدا کند.  

چه باید کرد؟  

خداوند متعال هیچ وقت بندگانش را در مقابله با شیطان و فرزندانش و همچنین همکاران او در میان جوامع انسانی تنها نگذاشته و در مبارزه با ابلیس آنان را به امکانات، ابزار و توانائی‌هائی مجهز نموده است که به این موضوع پرداخته می‌شود. برخی از تجهیزات در حدیث پیامبر اکرم(ص) مطرح شده است. حضرت می فرماید: "آیا شما را آگاه کنم بر کاری که اگر انجام دادید، شیطان از شما فاصله می گیرد، به اندازه فاصله مشرق تا مغرب؟ گفتند: آری. فرمود: روزه صورت شیطان را سیاه می کند و صدقه، کمرش را می شکند. دوستی برای خدا و کمک برای عمل صالح، پشت او را می بُرد و استغفار، بند دلش را می برد".. (سفینة البحار، ج 2، ص 64.) در روایتی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم که قلب هر انسان دو گوش دارد در یکی شیطانی نشسته و همواره به سوی شر و پلیدی دعوت می‌کند و در گوش دیگر فرشته‌ای است که به خیر و نیکی می‌خواند. درون انسان عرصة جنگ میان شیطان و فرشته درون است. اگر شخص ارادة خود را به سوی فرشته معطوف کند، شیطان را شکست داده و تسلیم خواهد کرد، اما در صورتی انسان به پیروی از شیطان درون روی آورد، فرشتة درونی را تضعیف خواهد کرد و صد البته که فرشتة درون هیچ‌گاه شکست نمی‌خورد، انسان تنها می‌تواند صدای او را نشنیده بگیرد ولی امکان از بین بردنش را ندارد؛ چون دعوت فرشتة درونی همان ندای فطرت است که تغییر و تبدّلی پیدا نمی‌کند.(روم/30)  

جاهایی که شیطان می تواند نفوذ کند با توجه با آیات و روایات 

 1 - همراهی با شیطان شیطان در جواب جهنمیان که او را مقصر قلمداد می‌کنند، می‌گوید: «... و مرا بر شما هیچ تسلطی نبود، جز اینکه شما را فراخواندم و شاید پذیرفتید؛ پس مرا ملامت نکنید و خود را ملامت کنید...». (22/ سوره ابراهیم ) 2- ولایت پذیری شیطان تسلط او تنها بر کسانی که او را به سرپرستی می‌گیرند.» و نیز در آیه سوره حج می‌خوانیم: «بر وی (شیطان) مقرر شده که هرکس او را ولی بگیرد، بی‌تردید او را گمراه کند و به عذاب آتش بکشاند.» 3- غافل شدن از یاد خدا در فرازهایی از سخن دانشمند بزرگ شیعه «ملا احمد نراقی(ره)» درباره وسوسه‌های شیطان و راه علاج آن از کتاب با ارزش «معراج السعاده» آمده است: هیچ دلی خالی از وسوسه نیست و زمینه وسوسه، غفلت است که خداوند در آیه 36 سوره زخرف فرموده است: «هرکس از یاد خدای رحمن باز ماند، شیطانی برانگیزانیم که همنشین او باشد.» 4- بیکاری پیامبر اکرم(ص) فرمود: «جوان بیکار، مغبوض خداوند است» ، زیرا بیکاری، فرصتی است برای شیطان که در قلب و ذهن وارد شود و به تکثیر و تولید مثل بپردازد. 5- صفات زشت راه ورود شیطان که همان صفات زشت و خلق وخوی ناپسندی نظیر شهوت، غضب، حرص، حسد، عداوت، عجب و خودپسندی، تکبر، طمع، بخل، ترسو بودن، دل بستگی به دنیا، ترس از فقر، بد دلی به خدا و خلق خدا، تعصبات و غیره است، بر همین اساس با رفتن رذیلت‌ها، عقل تقویت می‌شود، جان، صفا می‌یابد و بر خیالات، غلبه می‌‌کند؛ از سویی از علائم دل پر از رذیلت‌ها این است که نصیحت و خیرخواهی نمی‌پذیرد و آن را پوچ و بی‌معنی می‌شمارد.  

جاهایی که شیطان نمی تواند نفوذ کند با توجه با آیات و روایات 

 1 – یاد خدا برای غلبه بر شیطان گشودن درهای قلب برای ملائکه خداوند با اخلاق الهی و انسانی و رعایت ورع، تقوا و بندگی و عبادت عنوان و اظهار کرد: مشغول شدن به یاد خداوند در دل و زبان که با قطع علایق به دنیا قابل تصور است. خداوند در آیه 201 سوره اعراف می‌فرماید: «کسانی که پرهیز می‌ورزند، هر زمان که به آنان وسوسه‌ای از شیطان برسد، به یاد خداوند می‌افتند و بصیرت می‌یابند.» قرآن کریم یاد خدا را عامل بصیرت دانسته و فرموده است که: ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون پرهیزگاران هنگامی که شیطان به دور آنان می چرخد تا راهی برای فریبشان بیابد، به یاد خدا افتاده و بینا و بصیر می شوند و از شر شیطان در امان می مانند . ذکر و یاد خدا: یکی از راههای مقابله با شیطان، اصرار بر عبادت و ذکر خداوند است. « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُواْ لِی وَ لاَ تَکْفُرُونِ (سوره بقره، آیه 152 ) پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکرانه ام را به جاى آرید و با من ناسپاسى نکنید.» 2 – نماز و صبر بالاترین ذکر، نماز است و وقتی انسان به حالت ذکر برسد، اطمینان قلبی و ثبات عقیده پیدا می‌کند، همان‌گونه که در آیه 28 سوره رعد می‌خوانیم: « تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرد» « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. (سوره بقره، آیه 153 ) ای کسانی که ایمان دارید به وسیله صبر و نماز کمک بجویید.» 3 – افکار و اندیشه های مثبت افکار و اندیشه‌های مثبت و مطلوب که باید جایگزین وسواس شود مانند: ذکر قلبی، تفکر در معارف مربوط به خداشناسی، معاد، احکام الهی، اخلاق خلق، به خاطر آوردن بی‌وفایی دنیا و عبرت از گذشتگان و یادمرگ، اندیشیدن در عجایب خلقت و آثار قدرت بی‌منتهای خداوند و اندیشه درباره اعمال که از انسان سر زده و او را به خداوند نزدیک یا از او دور کرده است و همچنین تصور نتیجه این اعمال از پاداش و راحتی یا گرفتاری و رنج می‌تواند، انسان را از وسوسه‌های شیطانی مصون بدارد. ذهن را همواره به امور ارزشمند متوجه ساختن و عادت دادن. 4 – دفاع عارفانه از دین دفاع عارفانه از دین، بهترین و مهمترین عامل در مقابله با شیطان پرستی می‌باشد. 5 - تقوی الهی « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ... (سوره مائده، آیه 35) اى کسانى که ایمان آوردهاید از خدا پروا کنید...» قرآن مجید تقوا را لباسی بر اندام جان آدمی می داند که آن را به خوبی می پوشاند و حفظ می کند: "لباس التّقوی ذلک خیر؛ بهترین جامه، تقوا است". امام علی(ع) تقوا را دژی نفوذ ناپذیر می داند که رخنه‏ای در آن ممکن نیست. 6 – توبه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا. اى کسانى که ایمان آوردهاید به درگاه خدا توبهائى راستین کنید.»( سوره تحریم، آیه 8) 7 - انجام عمل نیک « إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ. بدرستی که نیکی‌ها بدیها را از بین می‌برد.»( سوره هود، آیه 114) 8 - جهاد البته هم شامل جهاد اصغر و جنگ با دشمنان ظاهری و کفار و منافقین می گردد و هم مبارزه با نفس و دشمنان نامرئی و شیاطین می شود. قرآن مجید می‌فرماید: « وَ جَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. و در راهش جهاد کنید باشد که رستگار شوید.»( سوره مائده، آیه/ 35) 9 - تفکر و تعقل گروه‌هایی که به دام شیطان افتاده‌اند همگی کسانی بودند که از قوای ادراکی خویش و عقل خداداد خود استفاده نکرده‌اند. « لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا. دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمىکنند و چشمانى دارند که با آنها نمىبینند و گوشهایى دارند که با آنها نمىشنوند. »( سوره اعراف، آیه/ 179) 10 – استعاذه از دیگر راه های مهم در مبارزه با شیطان، استعاذه یعنی پناه بردن به خداوند متعال است قرآن کریم در این باره می فرماید: «و هر گاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر که او شنونده و دانا است.» (اعراف/200) نیز دستور داده که هنگام قرائت قرآن کریم از شیطان رجیم به خدا پناه ببریم (نحل/98) استعاذه یعنی خود را از شر هواهای نفسانی و شیطانی در پناه خداوند متعال قرار دادن برای رسیدن به ایمنی از وسوسه‌های شیطانی.( سوره ناس) در جاى دیگر مى فرماید: "و امّا ینزغنّک من الشیطان نزغٌ فاستعذ بالله انّه هو السمیع العلیم." (فصلت/ 36) و نیز مى فرماید: "و قل ربِّ اعوذبک من همزات الشیاطین و اعوذبک ربِّ ان یحضرون." به پیامبر دستور مى دهد که بگو پروردگارا من از وسوسه هاى شیطان ها به تو پناه مى برم و (باز) به تو پناه مىبرم ازاین که نزد من حاضر شوند. 11 - توسلات که چه کسی می‌تواند دستگیر انسان شود جز کسانی که خداوند برای هدایت بشر و مبارزه با شیطان فرستاده است. در مکتب زنده و پویای شیعه علوی بهترین دستگیره و راه نجات که می‌توان به آن توسل جست، حبل المتین الهی و ریسمان محکم ولایت و محبت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌باشد. قرآن مجید می‌فرماید: « وَ ابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ... وسیله‌ائی به سوی او(خداوند متعال) بجوئید...»( سوره مائده، آیه/ 35) 12 –انتظار ظهور انتظار ظهور موعود و چشم به راه برقراری حکومت حقّ. « أَیْن‌َ صَدْرُ الْخَلائِق‌ِ ذُوالْبِرِّ وَ التَّقْوی، أَیْن‌َ باب‌ُ اللّه‌ الَّذی‌ مِنه‌ُ یُؤْتی‌، أَیْن‌َ وَجْه‌ُ اللّه‌ِ الَّذی‌ اِلَیْه‌ِ یَتَوَجَّه‌ُ الاَوْلِیآء. »( مفاتیح الجنان/ دعای ندبه) 13 - خوف از خدااز جمله مهم ترین راه های مبارزه با شیطان و عوامل باز دارنده از گناه خوف از خدا است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که این شیطان است که پیروان خود را می ترساند. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید (آل عمران/ 75) 14 - نگهبانی و مراقبت شیطان با جان ما سر و کار دارد. از این رو باید از آن حراست کنیم. 15 - کنترل اعضا و جوارح زبان، چشم، گوش، فکر و همه اعضا و جوارح، درهای ورودی به قلب اند. پس باید این‏ها را کنترل کرد. 16 - محاسبه بعد از کنترل نوبت به محاسبه می رسد، یعنی برای جبران ضعف‏ها و برنامه ریزی برای آینده ارزیابی لازم است. 17 - واکنش مناسب در برابر هر وسوسه‏ای باید واکنش مناسب صورت گیرد. 18 - مجهز شدن به تجهیزات در برابر تهاجم وسیع شیطان، باید در میدان کارزار، همواره مسلح باشیم. 19 - آشنایی با دام‏های شیطان برای رهایی از وساوس شیطانی باید مواظب دام‏های او بود. یکی از دام‏های خطرناک شیطانی، دوستی دنیا است.امام علی(ع) می فرماید: "از دنیا حذر کن، زیرا دام شیطان و جایگاه فساد ایمان است". (غرر الحکم، ج 1، ص) انجام یک سری مستحبات مثلاً همیشه با وضو بودن و زبان را به ذکر مخصوصاً "لا حول و لا قوة الاّ باللَّه العلی العظیم" عادت دادن ونیز خواندن قرآن در اوقات مختلف. 20- دور بودن از بیکاری خود را از بیکاری، تنهایی و عوامل وسوسه‏انگیز دور نگه داشتن. 21 – مطالعات مفید مطالعه و تفکردربارة خدا و قیامت. 22 – زیارت اهل قبور به طور منظم مثلاً هفتگی به زیارت اهل قبور رفتن و نسبت به عاقبت خود و احوال پس از مرگ اندیشیدن. 23 – شرکت در مراسم مذهبی شرکت کردن در مراسم دینی و فعالیت جدی در مسائل فرهنگی اجتماعی و نماز را با توجه و حال و عاشقانه و با حضور قلب خواندن. 24 - بندگی و اخلاص بندگی خداوند غایت آفرینش انسان است: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (ذاریات. 56) اگر بندگان خدا بدان گام نهند، از هرگونه آسیب شیطان لعین در امان خواهند بود و چتر حمایت پروردگار برسرشان سایه خواهد افکند. در این صورت است که انسان با تمام وجود صداقت قول خدای متعال را خواهد یافت که فرموده: «نیرنگ شیطان ضعیف است؛ ان کید الشیطان کان ضعیفا» (نساء .76) ما در دورة مهلت یافتن شیطان و متأسفانه سستی انسان به سر می‌بریم. شیطان نه تنها رقیب خداوند نیست، بلکه رقیب انسان هم نیست و اگر انسان به خود بیاید و به خدا پناه ببرد شیطان در برابر او عاجز و ذلیل خواهد شد. قرآن کریم می‌فرماید: نیرنگ شیطان ضعیف است.(نساء/76) و سلطه‌ای بر اهل ایمان و توکل کنندگان ندارد،(نحل/99) سلطة او فقط بر کسانی است که به او دل سپرده و فرمانش را می‌پذیرند و او را شریک پروردگارشان می‌پندارند. (نحل/100) در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود: «لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی؛ لااله الا الله قلعه من است و هر کس که به قلعه من داخل شود از عذاب من درامان است . پس بیایید درون این قلعه خوشبختی شویم تا جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم. منابع: قرآن کریم نهج البلاغه سفینة البحار غررالحکم تفسیر نمونه کافی معانی الاخبار وسایل الشیعه