شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

دکتر احمدی‌نژاد در شانزدهمین مراسم بزرگداشت حافظ

هفته ی حافظ بر دوستداران حافظ گرامی باد

امسال به جای یک روز هفته ای را برای حافظ شیرین سخن اختصاص داده اند. روز و سال و ماه و دقایقش گرامی باد. شیرینی سخن حافظ بر کسی پوشیده نیست. اگرچه هر کس با نگاهی از شهد سخنان سحرآمیز حافظ برداشتی دارد و از خرمن وجودش خوشه ای می چیند، اما آنچه مفید است اینکه همه از شعرهای این شاعر بلند آوازه لذت می برند. دیشب هم ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر احمدی نژاد میهمان ویژه ی حافظ در حافظیه ی شیراز بود. دکتر اسماعیل آذر هم به عنوان مجری این برنامه را تا پایان همراهی می کرد. آقای افتخاری هم با صدای گرم و شعرهایی که از حافظ انتخاب کرده بود بر گرمای مجلس افزوده بود.

دکتر احمدی‌نژاد در شانزدهمین مراسم بزرگداشت حافظ: ریاکاری و توسل به ظواهر در مکتب حافظ، مانع از کمال انسان است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد شامگاه جمعه در شانزدهمین مراسم بزرگداشت حافظ که در هفته حافظ در حافظیه شیراز برگزار شد، به تشریح ابعاد شخصیتی و علمی این شاعر بلند آوازه ایرانی پرداخت و گفت: سخن گفتن از حافظ، در واقع بیان توحید ناب، کمال و عظمت روحی انسان و حقیقت عرفان، عشق و زیبایی است.

رییس جمهور با بیان اینکه حافظ مسیر درست تعالی را یافته و با عشقی سوزان قله های بلند کمال را فتح کرده است، اظهار داشت: حافظ با یافتن جام جهان نما، از افقی بسیار بالا به عالم هستی نظاره کرده و به زیبایی توحید را به عنوان رمز ماندگاری انسان به تصویر کشیده است.
وی ادامه داد: حافظ عاشق همه حقیقت هستی و انسان کامل بوده و در اوج عزت انسانی در عشق انسان کامل می بالد و در مراتب کمال صعود می کند.

دکتر احمدی نژاد انسان را موضوع سخن حافظ و فصل مشترک آفرینش عنوان و تصریح کرد: خداوند انسان را در بالاترین مرتبه خلق کرده و یک سیر صعودی بی‌انتها را در برابر او قرار داده و خواسته که انسان تجلی اسماء و صفات الهی در زمین شود.

رییس جمهور یکی از لازمه های انجام ماموریت بزرگ بشر در جهت کمال و تعالی را در شناخت انسان دانست و گفت: برای شناخت انسان باید در ابتدا حقیقت انسان کامل را دریابیم چراکه حقیقت و جوهر انسان در وجود گرانقدر انسان کامل متجلی است.

وی شناخت خداوند را از دیگر لوازم رسیدن به کمال برشمرد و تصریح کرد: شناخت خداوند تنها از طریق آیات و تجلیات او ممکن بوده و کامل‌ترین شناخت در بالاترین آیه و تجلی که همانا انسان کامل است نمایان می‌شود.رییس جمهور شناخت راه و مسیر درست رسیدن به کمال را به عنوان عاملی دیگر در تعالی انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان کامل خود راه است، چرا که او در یک حرکت صعودی در حال تعالی و کمال است.دکتر احمدی‌نژاد افزود: خداوند نیاز انسان به انسان کامل را بی‌پاسخ نگذاشته و در هیچ برهه‌ای از زمان زمین خالی از انسان کامل نبوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه عشق و معرفت، بستر حرکت انسان در مسیر کمال است، اظهار داشت: عشق و معرفت، موتور حرکت انسان در مسیر کمال بوده و بدون آن انسان معنایی نخواهد داشت و از این منظر تمام موجودیت حافظ دلدادگی به انسان کامل است.

وی ادامه داد: حافظ تمام عمر خود را در جهت شناخت انسان کامل گذراند به گونه‌ای که تمام عمر و تکاپوی حافظ در جهت شناخت و رسیدن به انسان کامل بود.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه حافظ فطرت الهی را جایگاه تجلی تمام اسماء خداوند می‌شناسد و معتقد است دل انسان جام جهان نماست، اظهار داشت: از منظر حافظ مقصد و مقصود نهایی بازگشت و رسیدن به انسان کامل است؛ او معتقد بود بدون جمال جانان انسان کامل امکان حیات و حضور در عالم هستی وجود ندارد.رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه از منظر حافظ مقصود بازگشت به خود در دیار خود، رسیدن به انسان کامل است، گفت: او معتقد است هر دیاری غیر از انسان کامل دیاری غربت است. عشق رمز و راز وصال و خلق همه عالم هستی است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه حافظ عشق را رمز و راز وصال و خلق هستی دانسته و معتقد است باید اوج کمال را خواست و به سطوح پایین قانع نشد، خاطر نشان کرد: از نگاه او راه و راهنما هم انسان کامل است و باید او را شناخت، با او نجوا کرد و از او جدا نشد.

وی افزود: در مکتب حافظ، ریاکاری، ظاهرسازی و توسل به ظواهر مانع کمال انسان است و باید به دنبال اصل حقیقت و می ناب معرفت بود.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه از منظر حافظ دلدادگی و انتظار جزئی از ذات عاشق ‌شده و روح او را لطیف می‌گرداند، گفت: در مکتب حافظ اعتقاد بر اینست که هرکسی به هر میزانی که کمال می‌یابد، کمال‌آفرین می‌شود.دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که حافظ تمام عمر را در انتظار فرج انسان کامل و امام معصوم(ع) بوده است، افزود: حافظ در عشق به انسان کامل، کمال و تعالی یافت و به جایی رسید که خود نشانی از چلچراغ نورانی هدایت شد و به عشق و امید تبدیل گردید.

رییس‌جمهور عشق را گنج نهان حافظ برشمرد و با بیان اینکه هر کس از مرزهای منیّت، تعصبات، قومیت، نژاد و جغرافیا عبور کند، جهانگیر شده و متعلق به همه بشریت هستند، افزود: تعجبی ندارد، انسان های مختلف در نقاط گوناگون جهان وقتی با حافظ آشنا می‌شوند، حقیقت خود را در وجود او یافته و با حافظ احساس آشنایی می‌کنند.وی ادامه داد: هر چه مرتبه کمال بالاتر باشد، انسان جهانی‌تر شده و تعلق‌ آن به بشریت بیشتر می‌شود.

در این مراسم پیش از سخنان رییس‌جمهور آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، عابدین استاندار و موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز سخنرانی کردند.سفرای کشورهای آلمان و تاجیکستان نیز که به عنوان میهمانان در این مراسم حضور داشتند، با ذکر اشعاری از حافظ، او را به عنوان شاعر بزرگ ایرانی در نزد ملل یاد کردند.

همچنین در شانزدهمین مراسم بزرگداشت حافظ، با حضور رییس جمهور از کتاب «همراه با حافظ، با کلام نافذ» رونمایی شد.  

منبع: سایت ریاست جمهوری

بلوار نیستان شهرک سعدی

در سنوات گذشته شهرداری منطقه اقدام به خریداری منازل مسکونی و تجاری در مسیر خیابان تازه احداث نیستان نموده و بالاخره با صرف وقت و هزینه توانست بلواری از بلوار هفت تنان در قسمت منبع آب به سمت قسمت شمالی بیست متری ایجاد نموده و از ترافیک اطراف آرامگاه بکاهد. این کار بسی ارزشمند و مورد نیاز محل بوده است. این بلوار در مسیر خود به میدانی برخورد می کرد که در گذشته با نام بلال معروف بود. در روزهای اخیر میدان را مسطح و یک سکویی در وسط آن قرار داده و روی آن یک قلم نی (خوشنویسی)، نی هفت بند(ساز) و یکی دیگر که من متوجه نشدم چیست! روی آن قرار داده و با یک نوشته ای بصورت خط نستعلیق شکسته روی برنج و یا احتمالاً مس شعری از مولوی "کز نیستان تا مرا ببریده اند / وز نفیرم مرد و زن نالیده اند" بصورت مارپیچی در اطراف آن قرار داده اند. به نوعی یک فضا سازی برای بلوار تازه ایجاد شده انجام دادند. ایجاد فضای سبز و رسیدگی به معابر و میادین کاری بس ارزشمند است، اما باید توجه داشت که شهرداران هر دیار در ابتدای ورودی شهرشان، تندیسی از محصولات و یا مواردی که در همان شهر شهرت دارد را در دروازه ی ورودی آن شهر نصب می کنند. مثلاً وقتی وارد ساوه می شوید، حتماً در بدو ورود باید با تندیسی از انار مواجه شوید و الی آخر، من ماندم که نیستان چه ارتباطی با شهرک سعدی دارد. یعنی در این منطقه نیزار زیاد است و یا مردمش به ساز نی علاقه و برجسته بوده و یا اینکه در خوشنویسی چهره های درخشانی وجود دارد؟ به نظر من در این قسمت می بایست یک خوشه از انگور یاقوتی آویزان می شد که از تولیدات درجه یک و اعلای شیراز در سعدی می باشد. این کار هم به باغداران انگیزه می داد و هم به تازه واردان می فهماند که در این منطقه این نوع محصول کشت می شود. شاید به لحاظ اینکه بلوار به نام نیستان است چنین کاری کرده اند. لااقل در ابتدای بیست متری پشت باغ دلگشا که میدانی مشابه قرار دارد، این کار را انجام بدهند.

مجالس تعزیه ی دربندسر

دو جلد کتاب با نام مجالس تعزیه با گردآوری جناب آقای حسن صالحی راد، انتشارات صدا و سیما (سروش) در تاریخ 1380 به چاپ رسیده است. در جلد اول در ابتدا به یادداشت ویراستار، مقدمه ی گردآورنده و نظر خواهی پرداخته و در ادامه نسخه های کامل تعزیه های ذیل به چشم می خورد.

ذبح اسماعیل، به چاه انداختن یوسف، ایوب پیامبر، حضرت حمزه (ع)، عمرو بن عبدود، تولد امام حسین (ع)،  فضل و فتاح، غشام خیبری، صالح یهودی، حبیب بن مظاهر، وفات حضرت محمد (ص)، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، حجه الوداع اول، حرکت امام به سوی کربلا یا حجه الوداع دوم، دو طفلان مسلم، شهادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، قاسم بن الحسن(ع)، حر بن ریاحی (ع)، عابس و شوذب، وهب نصرانی تازه مسلمان، غلام ترک

اگر چه جناب آقای صالحی راد در چاپ کتاب مقداری تعجیل کردند و می بایست با زحماتی که کشیده شد بیشتر دقت می شد و با ویراستاری بهتر، این کتاب در دسترس علاقمندان قرار می گرفت، اما انتخاب موضوع و اینکه ایشان مجالس تعزیه ی دربندسر را جمع آوری نمودند، کاری بس گرانسنگ و مایه ی مباهات مردم رودبارقصران بوده و همچنین باعث شد تا نسخ تعزیه ی بومی به باد فراموشی سپرده نشود. جالب توجه اینکه یک نسخه که مقداری از آن هم با گویش دربندسر که گویش مردم رودبارقصران هم هست، عجین شده و اگر چه قالب شعر، بومی نبوده، اما مقداری از کلمات آن به زبان محلی مکتوب گردیده که انگاری مردم بومی محل در نوشتارهای بعدی که سینه به سینه رسیده است، برخی از کلمات آن را تغییر داده اند. این نسخه مربوط به دو طفلان مسلم و از زبان چوپان بیان شده که در ذیل آمده است.

اول بسم الله گُومِه خدا رِه

صلوات رِسَم محمد مصطفی رِه

حسن و حسین فاطمه بِزانَه

عجب نور پاکی هِدا اشان دوبارَه

علی گُومِه علی، یا شاه مردان

دل ناشاد چوپان شاد گردان

علی بالا بلند خوش قد و قامت

علی دروازه شهر امامت

هر آن مهر علی در سینه دارد

دیگر پرسش نداره در قیامت

علی گُومِه علی، یا شاه مردان

دل ناشاد مردم شاد گردان

خداوندا کریما خود تو دانی

ندارم شغل دیگر جز شبانی

عجب صبحی عجب صبح بهاری

عجب صحرای سبز و لاله زاری

رفیقک نی بزن نی را تو جان سوز

بزن نی را دلم غم داره امروز

خبر بیمو که دشتستان بهاره

زمین از خون مسلم لاله زاره

خبر بر شاه مظلومان رسانید

که مسلم کشته و نعشش به داره

بزن نی را رفیق باوفایم

لری آسان بزن نی از برایم

امیر گُته جان آب دریا چه شوره

وینه بدونم آفتاب از چند نوره

جواب می مسئله بگو می راه دوره

علی گُومِه علی، یا شاه مردان

دل ناشاد چوپان شاد گردان

امیر گُنه وینه بدونم آسمان چه کبوده

وینه بَدونم وی رکوعه و سجوده

علی گُومِه علی، یا شاه مردان

دل ناشاد ما را شاد گردان

سِرّ خداونده آسمون کبوده

ضرب ذوالفقار علی آب نیل گونه

یک سال نماز شش هزار سال رکودَه

دوازده هزار و چهار صد و شش قنوت و سجوده

رفیقک نی بزن نی را تو جان سوز

بزن نی را دلم غم داره امروز

سه پنج ساله که من در این بیابان

شبانی می کنم بر گوسفندان

چرا این گوسفندان ناله دارند

سر آب و علف خوردن ندارند

مگر گرگی در آمد از پس و پیش

که در خوفند کنون این بره و میش

رفیقک نی بزن ای باوفایم

لری آسان بزن تو از برایم

اگر زرّین کلاهی عاقبت هیچ

اگر شاه و گدایی عاقبت هیچ

در آخر زیر خاکی عاقبت هیچ

اگر هم پادشاهی عاقبت هیچ

بزن نی را که غم دارد دل من

بزن نی را که دوره منزل من

به قبرستان گذر کردم صباحی

شنیدم ناله و افغان و آهی

شنیدم کله ای با خاک می گفت

که این دنیا نمی ارزد به کاهی

بزن نی را که نی آواز داره

خبر از بندر و اهواز داره

ندانم ای خدا ای حی سبحان

چرا کم می چرند این گوسفندان

مگر گرگی بود اندر پس و پیش

که در خوفند کنون این بره و میش

چرا دارید این افغان و زاری

کنید از قتل مسلم بی قراری؟

دلم خواهد که پیغمبر بوینم

بگیرم در بغل چون جان شیرین

حسین را شافع محشر بوینم

تعزیه نمایش آیینی است که از نیاکان نه چندان دور به ما ارث رسیده است. زیبایی تعزیه در زنده اجرا کردن و چهره به چهره با مخاطب بودن آن است. از عوامل دیگر جذابیت تعزیه می توان به لباس، رنگ ها، موسیقی، ابزارآلات و همچنین نقش های اول نمایش است که اگر به درستی انتخاب و خوب تمرین شده باشد، از جذابیت بالایی برخوردار می شود. تعزیه اگر به درستی هم اجرا نشود، چون مخاطبانی با احساس دارد، بیشتر به جنبه ی معنوی آن می اندیشند و بیان داستان برایشان مهم و ارضاء می شوند. حال در دوره ای که ما زندگی می کنیم با توجه به وفور فیلم و سریال و تلویزیون و ماهواره و از این قبیل سرگرمی ها، اگر گروهی تعزیه اجرا کنند و مردم را در پای مجلس خودشان میخکوب کنند، باید به آن ها دست مریزاد و صد آفرین گفت. اگرچه چنین هم هست و برخی از گروه های تعزیه این کار را به درستی انجام می دهند.

السلام علیک یا جوادالائمه (ع)

دیشب بعد از نماز مغزب و عشا همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جواد الائمه مراسم عزاداری در حسینیه ی حضرت امام زین العابدین (ع) شهرک سعدی شیراز برقرار شد. این مراسم با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم سوره های مریم و قدر توسط قاری روشندل جناب آقای گودرزی قرائت گردید. بعد از آن حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا میر عماد از عقیدتی سیاسی وزارت دفاع استان فارس به سخنرانی پرداختند. در ادامه جناب حاج سید عباس انجوی به ذکر مصیبت و مداحی پرداختند.  

 

خلاصه ی زندگینامه ی امام جواد(ع) 

 

نام: محمد

کنیه : ابوجعفر ثانى و ابوعلى

لقب مبارکش: «تقى‏» و «جواد» مى‏باشد. القاب دیگری مانند: رضی، متقی، قانع، مرتضى، نجیب، منتخب، هادى القضاة ، سیّدالهداة، مصباح المتهجّدین، جوادالا ئمّه نیز داشته، ولی تقی از همه معروفتر می باشد.

پدر: امام علىّ بن موسى الرّضا، مُغیث الشّیعة والزّوّار علیهماالصلاة

مادر گرامی اش: سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است . «سبیکه‏» که از خاندان «ماریه قبطیه‏» همسر پیامبر اسلام به شمار مى‏رود، از نظر فضایل اخلاقى، در درجه والایى قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود، به طورى که امام رضا علیه السلام از او به عنوان بانویى منزه و پاکدامن و با فضیلت ‏یاد مى‏کرد.

ولادت: در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت .

نقش انگشتر: نِعمَ القادِرُ اللهُ

امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .

دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است.

حضرت در مجموع دوران امامت‏ خود، با دو خلیفه عباسى، یعنى مامون (193 - 218) و معتصم (218 - 227) معاصر بوده است .

زنان و فرزندان حضرت امام جواد (ع )

همسر حضرت جواد (ع ) ام الفضل دختر مأمون بود. حضرت جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت .

حضرت امام محمد تقی زوجه دیگری مشهور به ام ولد و به نام سمانه مغربیه داشته است .

فرزندان آن حضرت را 4 پسر و 4 دختر نوشته اند بدین شرح :

1 - حضرت ابوالحسن امام علی النقی ( هادی )

2 - ابواحمد موسی مبرقع

3 - ابواحمد حسین

4 - ابوموسی عمران

5 فاطمه

6- خدیجه

7- ام کلثوم

8- حکیمه

امام نهم ما در آخر ماه ذیقعده سال 220ه . به سرای جاویدان شتافت. قبر مطهرش در کاظمیه یا کاظمین، عقب قبر منور جدش حضرت موسی بن جعفر (ع ) زیارتگاه شیعیان و دوستداران است .