شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

نماز جمعه شیراز پیشرو در اقدام عادلانه

نماز جمعه شیراز پیشرو در اقدام عادلانه  

دیروز ه   خداوند حکیم یکبار دیگر این توفیق را به من داد تا به نماز جمعه بروم. کفشهایم را واکس زدم و زیباترین لباسهایم را که 8 سالی است با آن خو گرفته ام به تن  و خودم را برای رفتن به نماز جمعه آماده کنم. بالاخره این امر محقق و راهی نماز جمعه شدم. قبل از نماز جمعه خواستم یک سری به شاهچراغ (ع) بزنم و ابتدا یک پایبوسی بکنم و سلامی عرض و نمازی در کنار ضریحش بخوانم و دعای سفارش شدگان را به درگاهش ببرم. خیلی وقت بود که به آستانش پای نگذاشته بودم و دلم حسابی تنگ شده بود. خواستم از جلوی تره بار فروشان، محلی که همواره عبور می کردم رد بشم که دیدم جمعیت زیادی در آنجا اتراق کرده بودند. جلوتر رفتم و دیدم گروهی مشغول خواندن تعزیه بودند و جمعیت زیادی هم دور آنها حلقه زده بودند.من هم چند دقیقه ای گردن دراز کردم و شاهد بعضی از قسمتهای تعزیه شده بودم.تعزیه حضرت عباس(ع) بود. تعزیه با آن امکانات کم به نحو احسن اجرا می شد. تعزیه حضرت عباس (ع) را خیلی دوست دارم. اصلا هر چیزی که در باره حضرت عباس(ع) باشد من دوست دارم.شمایل حضرت، علم و بیرق حضرت، نوحه خوان حضرت، زنجیر زن و سینه زن و همان فردی که در لباس شبیه خوان حضرت قرار می گیرد را من دوست دارم.اما مشکل من در آن بود که در آن فضای کم اکثریت قریب به اتفاق از تماشاچیان مرد بودند.اشقیا خوانان و امام خوانان هر کدام که می آمدند یکی دو نفر از این بانوانی که پوشش نامناسب داشتند تا نزدیکیهای بینی شبیه خوانان می آمدند و از آنها فیلمبرداری می کردند. شاید این برایم یک مقداری عجیب و در عین حال غریب بود. همانگونه که سازندگان کربلا غریب بودند. من فرصت زیادی نداشتم و چون می خواستم به حرم بروم و بعد از آن هم بایستی سریع به نماز جمعه می رفتم و خودم را به خطبه ها می رساندم. بالاخره موفق شدم از نرده های کناری به چمن فضای سبز شهرداری پا گذاشته و خودم را به هر زحمتی بود به صحن مطهر برسانم و زیارتی و دعایی و نمازی را بخوانم و فضای حرم را ترک کرده و باز به همان معرکه تعزیه خوانی پای بگذارم.این بار تعزیه تمام شده بود. انگاری طوری برنامه ریزی کرده بودند که هنگام نماز ظهر به اتمام برسد. تعزیه خوانان هنوز لباسهایشان را از تن در نیاورده بودند و مردم دور بعضی از آنها حلقه زده بودند. بعضی از آنها هم تکه پارچه سبزی را هم با قیچی می بریدند و به مشتاقان می دادند. می گفتند این پارچه از کربلا آمده و تبرک است. زنها با اشتیاق بیشتری ملتمسانه منتظر دریافت بودند. خودم را به جایگاه نماز جمعه رساندم. مصلای نماز جمعه ما زیبا شده بود. چند وقتی بود که در حال ساخت جایگاه سخنرانی بودند. اگرچه این جایگاه با ترکیب سنتی مسجد همخوانی ندارد، اما خیلی بهتر از قبل شده است. احتمالا سازندگان این قسمت را از چوب ساخته و چند نقشی از ستاره و با دو درب شیشه ای که در چپ و راست این ترکیب قرار داده اند. البته هر هفته چنین است اما انگاری دیروز امام جمعه شهرمان را با ابهت و کلاس بیشتری دیده بودم. جالب تر از همه در این بود که نماز جمعه ما در یک اقدام شجاعانه و عادلانه مرز میان غنی و فقیر و یا بهتر بگویم مرز میان مسوول و غیر مسوول را از میان برداشته بودند. دلم حال اومد. همیشه پشت این نرده هایی که هیچگونه هماهنگی و همخوانی با اسلام را ندارد ذهن مرا مشغول کرده بود و با خود می گفتم اگر امام علی (ع) در این جایگاه قدم می گذاشت بیشتر دوستدار کدام قسمت این فضا بود. از اینکه دیگر کسی برای رفتن به آن قسمت از هفت خوان رستم نباید عبور کنند خوشحال شدم. از اینکه مسوولین هم می توانند در کنار مردم بنشینند خوشحال شدم. از اینکه تونستم تا یکی دو رج جلویی صف نماز بایستم خوشحال بودم.امام جمعه شهرمان حضرت آیت الله ایمانی که من خیلی ایشان را دوست دارم در خطبه های دوم در رابطه با چهارم دی ماه ولادت حضرت عیسی(ع) گفته بودند آنانی که خود را مدعی حضرت عیسی بن مریم (ع) می دانند به خود آیند. همانطور که آن حضرت در راهش سختی ها کشید، مدعیان امروزی هم قدری در زندگی خود پیاده کنند و از ظلم و ستم به مستضعفان دست بردارند.

آیت الله ایمانی در ادامه به طرح هدفمند کردن یارانه ها پرداخت و گفت: در هفته گذشته ریاست محترم جمهوری این طرح را کلید زدند که در این زمینه سه مطلب حائز اهمیت می باشد.

1 – طرحی است که تقریبا از دولتهای گذشته مورد توجه بود. مسوولان و همچنین مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه ای داشتند. یارانه ها حذف نمی شود بلکه هدفمند می شود.هیچ دولتی نمی تواند یارانه ها را در کشورش حذف کند بلکه آنها را هدفمند می کنند.

2 – این طرح که مدتها در دولتهای قبل معطل مانده بود امروز با شجاعت و فداکاری این دولت به مرحله اجرا در آمده است.در اجرای این طرح نیاز به همکاری گسترده وجود دارد. قوه مقننه از یک طرف، قوه قضاییه از طرف دیگر نسبت به قوانینی که اعمال می کند، و آحاد اصناف و بازاریان و مخصوصا مردم باید از این طرح حمایت و همکاری نمایند. باید بدانیم که در سال 88 بابت انرژی 68 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد. در همین 5 روز گذشته که یارانه ها به مردم واگذار گردید بعضی از شهرهای مرزی ما دچار مشکل شدند.بعضی از قاچاقچیان این سوختها را به کشورهای همسایه می رساندند. امروزه اصناف و بازاریان باید مساعدت بیشتری نمایند. آنها در گذشته نشان دادند که در تمامی عرصه های دینی حضور پر رنگی دارند. امروزه هم این انتظار از آنها می رود که مثل گذشته دولت را در انجام این کار همراهی کنند.همراهی آنها موجب می شود تا دولت مقررات سختی را اعمال نکند. اعتقاد ما بر این است که اگر این طرح در جامعه موفق گردد پیشرفت در جامعه حاصل می شود.قدرت دولت برای صادرات بیشتر می شود.ایجاد اشتغال بالا می رود. سطح گسترش افزایش می یابد. البته در سطح حمل و نقل مشکلاتی ایجاد می شود که این یک امر طبیعی است که در مواقع حساس دولت به کمک آنها می آید. اگر قیمت بنزین و گازوئیل کاهش پیدا کند قاچاقچیان سوء استفاده می کنند. این عمل بزرگترین شجاعت در این 30 سال گذشته بود.این شجاعت بیشتر از سخنرانی در سازمان ملل و رودر رو شدن آمریکا و به چالش کشیدن آنها بوده است.مردم هم این حقیقت را پذیرفته اند که باید یارانه ها هدفمند توزیع شود. اینطور نباشد که سرمایه داران بتوانند هر کدام چندین ماشین داشته باشند و از این سرمایه ها استفاده کنند و مستضعفین جامعه نتوانند سوخت یک ماشین خودشان را به راحتی تامین کنند.

3 – سال 88 سال حماسه به صورت عمل به موقع و حضور کارساز و در مفابل کار توطئه های بی بصیرت و ضعف نخبه های جامعه بود.شکستن حرمت ها و ارزش ها توسط بیگانگان از یک طرف و حضور مردم در 9 دی ماه که حماسه مردم ما شکل گرفت از طرف دیگر بود.دشمنان از دیرباز در فکر این بودند تا عده قلیلی را در مقابل عده کثیری قرار داده و خود هم شاهد بر قضیه باشند و هم مدیریت آن را به عهده بگیرند. اما عنایت حضرت احدیت و حضور حماسی مردم در 9 دی ماه برای چندمین بار این توطئه دشمن را خنثی شد. دشمن همواره در حال توطئه است. در قرآن کریم داریم که به پیامبر می فرماید: هوالذی ایدک نفس.... خدا به وسیله خودش و به وسیله مومنین تو را تایید می کند. ان الله یدافع عن الذین امنو... مومنی که عمل به موقع انجام می دهد و تا نظامی که مردم را در دست دارد تمام تهدیدها را خنثی می کند.

تشکر از وزیر راه، تعقیب پروژه هایی که بر زمین مانده،قبلا اشتباهاتی در دولتهای قبل وجود داشته که امروزه باید بر طرف شود، طرح پتروشیمی، طرح خودروسازی، تشکر از تولید کنندگانی که قیمتها را کم کرده و یا ثابت نگه داشتند.و در پایان برای نزول رحمت الهی دعا کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد