شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

اجرای برنامه های ویژه در سالروز شیخ اجل سعدی شیرازی علیه الرحمه

دیشب در آخرین روز از ماه فروردین و در ساعت 30/8 دقیقه بعد از ظهر در محوطه آرامگاه سعدی برنامه ای ویژه برای سالروز شیخ سعدی که به حق یکی از بزرگان و بی بدیل ترین شاعران ایران زمین در سخنوری و شاعری در مباحث گوناگون است، برگزار شد. در این نشست که با استقبال مردمی هم روبرو بود تا پاسی از شب ادامه داشت. طبق معمول مجری برنامه جناب امیر همایون یزدانپور مجری محترم صدا و سیمای فارس که خود ایشان هم دستی در شعر و شاعری دارد با شعر" شب عاشقان بی دل چه شب دراز باشد / تو بیا کز اول شب، در صبح باز باشد" شروع کرد. 

 

 

گرامیداشت سالروز سعدی امسال متقارن شد با برگزاری کنگره سرداران و 600/14 شهید استان فارس و دهه بی بی دو عالم فاطمه زهرا (س) که در این مراسم برخی از برنامه ها اجرا نگردید. 

اولین سخنران برنامه جناب دکتر صفی پور دبیر ستاد بزرگداشت یادروز سعدی بود که خیر مقدم از جانب ایشان گفته شد. ایشان خوشنود بود از اینکه این برنامه نهادینه شده است. 

برنامه بعدی توسط گروه پارسا اجرا شد. با اجرای حکایتهای(مرد راه خدا، کوتاه خردمند، خارکن و حاتم طاعی) از گلستان توسط سه تن از نوجوانان پسر و تعدادی از دختران دبستانی که مورد استقبال حضار قرار گرفت. در انتها این کودکان به نمایندگی از طرف همه کودکان و نوجوانان و جوانان ایرانی مقبره شیخ سعدی را گلباران کردند.

دیدم گل تازه چند دسته / بر گنبدی از گیاه رسته / گفتم چه بود گیاه ناچیز / تا در صف گل نشیند او نیز / بگریست گیاه و گفت خاموش / صحبت نکند کرم فراموش / گر نیست جمال و رنگ و بویم / آخر نه گیاه باغ اویم / من بنده حضرت کریمم / پرورده نعمت قدیمم / گر بی هنر و وگر هنرمند / لطفست امیدم از خداوند / با آنکه بضاعتی ندارم / سرمایه طاعتی ندارم / او چاره کار بنده داند / چون هیچ وسیلتش نماند / رسمست که مالکان تحریر / آزاد کنند بنده پیر / ای یار خدای عالم آرای / بر بنده پبر خود ببخشای / سعدی ره کعبه رضا گیر / ای مرد خدا دَرِ خدا گیر / بدبخت کسی که بر بتابد / زین در که دری دگر بیاید 

در ادامه دو شعر توسط دکتر محمود  اکرامی فر قرائت شد. با این مطلع : آسمان رقصید و بارانی شدیم ..." و دیگر "ای مردم ای آوازهای منتشر در باد / من شما را دوست دارم هر چه باداباد... 

دکتر محمد جواد ادبی رئیس مفاخر و ادب فارسی سخنران بعدی این نشست بود. خلاصه کلام ایشان روی دو محور بود. 1 – الهیات، فقه، زیبایی، جمال، خوب دیدن و... در کلام سعدی موج می زند.2 – نسل امروز پارسی زبان چقدر با او آشنا است؟ در گذشته شعر و حکایات سعدی را برای کودکان می خواندند ولی امروز در دانشگاهها از آن استفاده می شود. باید کلام و پیام سعدی را با زبان امروزی به کودکان و نوجوانان و جوانان گفت تا آنها بتوانند به آسانی آنها را درک کنند. مکاتبهایی که در دنیا وجود داند با زبان ساده و روز به جامعه تزریق می شود. مثلاً 365 روز با کنفسیوس و غیره بیاییم ماهم 365 روز با سعدی باشیم. 

" نگارینا بیار اسب و تفنگم ... " یک دوبیتی توسط مجری برنامه از جناب شاعر علی ترکی قرائت شد. علی ترکی اشعاری در وصف هشت سال دفاع مقدس سروده است. 

زیبای خفته بامداد خمار در شهر کتابها و کتیبه ها ... شروع صخبتهای دکتر کافی بود. 

دکتر دهقانان معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس که به نمایندگی از طرف دکتر احمدزاده کرمانی در مجلس حضور داشت،  سخنران بعدی بود. ایشان در صحبتهایش که از روی نوشته ای قرائت می کرد، سعدی را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده بود و برای اثیات آن از اشعار سعدی هم بهره می گرفت. 

 در ادامه از کتاب " رزمنامه ایرانیان " که در حدود 30000 بیت توسط جناب کریم کاظمی در رابطه با دفاع مقدس سروده شد پرده برداری گردید. جناب کاظمی با سرودن مقداری از اشعارش گفته بود که جلدهای بعدی آن هم در دست اقدام می باشد. 

شاعر دیگر این جلسه جناب احد ده بزرگی بود. مظمون شعر ایشان در رابطه با خود شعر بود. ایشان در این مثنوی که شعر اصیل و اصلی را از شعرهای دیگر جدا دانسته بود. با این بیتها شروع کرده بود: "راستی شعر چیست شاعر کیست؟ / گر چه مانند روح ظاهر نیست / شعر تنها خیالبافی نیست / بازی با کلام کافی نیست ...  

در انتها پرده برداری دیگری از یک پرده خوانی به سبک گلستان خوانی انجام شد که توسط جناب سلمان فرخنده به اجرا در آمده بود. ایشان در ابتدا گفته بودند که در ایران سه پرده خوانی وجود داشت. درویش خوانی، شاهنامه خوانی وعاشوراخوانی که در ایران اجرا می شد. امروزه گلستان خوانی هم به این مجموعه اضافه شده است. جناب فرخنده از صدای خوبی بر خوردار بود، اما در اجرا چون مستمر برنامه اش را ادامه نمی داد و با هر شعر و جمله ای از حضار کمک می گرفت از کیفیت اجرا کاسته شده بود. 

بالاخره دیشب را با سعدی دوستانی که از سراسر ایران در آرامگاهش حضور داشتند بسر بردیم و توانستیم در حریمش از میهمانانی که آمده بودند بهره و حضی ببریم. امسال سالروز سعدی به نام " قصیده " نامگزاری شده است. برنامه تخصصی با حضور اساتید برجسته دانشگاهی امروز در کتابخانه ملی شیراز برگزار می شود. دبیر همایش تخصصی جناب دکترکوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز سعدی شناسی است. سخنرانیهای علمی و تخصصی که توسط اساتید دانشگاهها اجرا می شود توسط مرکز سعدی شناسی در کتابی به چاپ می رسد.  

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:51 http://www.shaahid.blogsky.com

همسنگر عزیز در صورت تمایل برای تبادل لینک به وبلاگ من سر بزن

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد