شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

نقدی برسخنرانی دکتر قادری

نقدی برسخنرانی دکتر قادری نماینده محترم مردم شیراز در جمع اصحاب مسجد جامع شهرک سعدی 

حدود 10 سالی بود که چون حافظ سفت و محکم شیراز را چسبیده بودم و سفر برایم امکان پذیر نبود. هفته گذشته سعادت نصیبم گشت دست زن و بچه را بردارم و از راه کویری برای پابوسی ثامن الائمه امام رضا (ع) به سمت مشهد مقدس بروم. شهرها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و ضمن لذت بردن آن طرف دل افسوس می خوردم که چرا شهر شیراز از غافله عقب مانده است. شهرها را نگاه می کردم و به شهرداران و شهریاران دیارش تحسین می گفتم و از شهرسازان شیرازی ناراحت بودم. مرودشت، صفاشهر، ابرکوه،  یزد، طبس و در انتها پس از گذشت چندین شهر و روستا به مشهد مقدس رسیدیم. در هر شهری که خسته می شدیم بساط نشستن را آماده و کمی استراحت می کردیم و مجدداً به راه خودمان ادامه می دادیم. کاری به ساخت و ساز  و توسعه شهر مشهد ندارم. اگر بگویم می گویند مشهد چنان است و چنین است. اما برای نمونه شهر طبس که در دل کویر قرار دارد شاهد و ناظر قرار می دهم. وقتی وارد طبس شدیم انگاری به بهشت رسیدیم. واقعاً نگین کویر طبس است. در آن دیاری که شتر ، رمل ، بیایان ، باد ، نمک طبیعت آن دیار و زمین تشنه یک قطره آب است، شهر طبس چون بهشتی می ماند که خستکی زائران و مسافران را از تن می زداید. جناب واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی فضایی به  وسعت 175000 متر مربع را در حریم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با طراحی و نقشه ای که در خور تحسین است از بودجه آستان قدس بنا نموده بود. زیبایی بنا و محوطه سازی را نمی توان در این نوشتار ترسیم کرد. باید رفت و دید و پسندید. اگر چه همه امامزادگان ما قابل تقدیر و ارزش آن را دارند که مورد مرمت و بازسازی قرار گیرند، اما مرقد مطهر امامزاده طبس چنان است که گویی شاهچراغ سومین حرم اهل بیت (ع) نیست. فضای حریم احمد بن موسی (ع) بینهایت رقت انگیز و مسئله دار است. اصلاً شیراز دست نخورده باقی مانده است. شاید مسوولین در فکر این هستند که دور تا دور شیراز را دیواری بنا نموده و در مجموع به یک شهر  بکر و کهن و جزء آثار باستانی به جهان معرفی نمایند. وقتی وارد مرکز شهر و تنهاترین و قدیمیترین خیابان یعنی کریم خان زند وارد می شوی نگاه کردن به در و دیوار و مخصوصاً سر در مغازه هایی که خود یک کتاب تاریخ است ، انسان را وادار می کند تا با احتیاط از آنها عبور کند. برخی از شهرها اقدام به ساخت دروازه قرآن نمودند. دروازه قرآنهایی که به مراتب شیک تر و بزرگتر از دروازه قرآن خودمان است. البته در بعضی از جاها ساخت و سازهایی شده که نباید قدرت دست و بازوی شهرسازان شیرازی را دست مریزاد نگفت. مثلاً شهرک سعدی را تا بیخ آرامگاه چنان شسته و رفته کردند که انگاری بافت قدیمی در پشت آرامگاه وجود خارجی ندارد. قطار شهری، قطار بین شهری، خیابانهای استاندارد، ترمیم بافتهای فرسوده، فضاسازی اطراف حرم شاهچراغ (ع)، چگونگی سیر ساخت مسکن مهر لپویی و صدرا و هزاران کارهای باقی مانده وجود دارد که من معتقدم تا دولت احمدی نژاد برقرار است باید به اتمام برسد.  

امشب در بین نماز مغرب و عشا متوجه شدم که دکتر قادری نماینده محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی قصد سخنرانی دارند. از آنجایی که دلم به حال شیراز و مخصوصاً استان فارس می سوخت، دوست داشتم بنشینم تا به سخنانش گوش فرا دهم. انتقادهای زیادی درباره شیراز و و مسوولین و شهرسازی و غیره داشتم. گفتم شاید در لابلای صحبتهای ایشان بتوانم به جواب پرسشهای ذهنی خودم که مدتها مرا آزار می داد، برسم. اما اینگونه نشد. ایشان به جای اینکه در باره مسایل و مشکلات حوزه انتخابیه خودش صحبت کند بیشتر کلی گویی و همان چیزهایی را می گفت که در اخبار و رسانه ها بدان می پردازند. بیشتر جا پای رییس مجلس گذاشته و از بالا به پایین نگاه می کرد. احتیاج به نقد نیست خودتان قضاوت کنید متوجه می شوید که از سوال تا جواب فرسنگها فاصله است.

سوالاتی که از ایشان در آن جایگاه شده بود

1 – چرا شما به مسایل حوزه انتخابیه خودتان نپرداخته و بیشتر کلی گویی می کنید. چه مشکلاتی در راه پیشرفت شیراز وجود داشته و شما در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید.

جواب: من در سایت شخصی خودم تمام کارها و نامه ها و برنامه های خودم را آورده ام می توانید به آن سایت مراجعه کنید و از عملکرد من مطلع شوید. ریل شیراز به کرمان، شیراز به بوشهر، شیراز به اصفهان، پرواز به چند کشور خارجی از فرودگاه شیراز، آبگیری چند سد در استان فارس از جمله این کارها است.

2 – آیا استاندار فارس به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب می شود.

جواب: با توجه به این مسایلی که بوجود آمده بعید می دانم ایشان به آن پست منصوب شوند.

3 – چرا به اطراف آرامگاه سعدی و بافت قدیم آن توجه نمی شود.

جواب: در حال حاضر با این مشکلاتی که وجود دارد کسی جرئت نمی کند در این زمینه اقدام نماید.

4 – مشکلاتی که شما از آن یاد کرده اید از جمله تهمت زدنها، کارشکنی ها، نداشتن مهارت و تخصص درانجام کارها و غیره و غیره در همه جا وجود دارد. حال اگر این مشکلات در چند ماه گذشته بوجود آمده شیراز 30 سال از انقلاب عقب  و 50 سال از شهرهای مشابه خودش عقب تر است. اگر شما مشکلات را به سالهای پیش از این می دانید پس چرا با وجود شناخت مشکل و اینکه نمی توان کاری از پیش برد نامزد نمایندگی شده اید. شما به عنوان نماینده در این جایگاه چه کار مثبتی انجام داده اید.

جواب: در شیراز مسولان همگرا نیستند و فقط به دنبال این هستند که بدانند طرف اهل کجاست و شجره نامه اش چیست برخی از مدیران هم نا کارآمد و با تخصصهایی غیر از آنچه هستند انجام وظیفه می کنند. در اصفهان مسولان با هم هم عقیده و فقط به کار می اندیشند. جایگاه مسوولان در اصفهان و خیلی از کلان شهرها پرش پرتاب به وزارت و غیره می باشد. در شیراز از نمایندگان قبلی تنها چهار نفر از آنان مجدداً رای آوردند. همین امر باعث می شود تا نمایندگانی که در مجلس شناخته شده هستند از آنها به کارهای بالا گمارده شده و همچنین جزء هیئت رییسه شوند.

خلاصه صحبتهای ایشان

1 -  سخنانش را با نام امسال که به جهاد اقتصادی از طرف مقام معظم رهبری اعلام شد شروع نموده و اشاراتی هم به مسایل اتفاق افتاده در لیبی، تونس، مصر، بحرین ... نموده بود.

2 – قرار بود وزارتخانه ها از 21 به 17 کاهش پیدا می کرد . برای مثال وزارت بازرگانی در اقتصاد ادغام می گردید تا طرحهایی که وزارت اقتصاد تدوین می کند برای اشتغال زایی وزارت بازرگانی به یکباره وارداتی نداشته باشد. این دو با هم هماهنگ باشند تا از تولیدات داخلی بیشتر استفاده گردد. یا وزارت رفاه با کار و امور اجتماعی ادغام می گردید که هر دو تقریباً در یک مسیر فعالیت دارند. دولت تصمیم داشت وزارت نفت را با نیرو هم ادغام کند که این امر موجب اشکال از طرف مجلس شده بود. اگرچه در دراز مدت اشکالی ندارد اما در حال حاضر این امر به چند دلیل دچار مشکل بود. یکی اینکه خود وزارت نفت یک وزارت گسترده ای است که به اندازه چند وزارتخانه حجم دارد.مورد بعدی اینکه امکان پذیر نبود از اینکه یک وزارت با آن همه گستردگی به نیرو ادغام شوند.

3 – دکتر احمدی نژاد با آن همه محبوبیت و انرژی که در دولت نهم و اوایل دولت دهم از خود به جای گذاشته بود در برخی از پست ها از افرادی استفاده کرده بود که موجب رنجش برخی از دلسوزان گردیده به طوری که مقام رهبری را هم به دخالت واداشته و در برخی از امور به حکم حکومتی هم رسیده است. ایشان با اعتقاد به اینکه برای کار کردن می توان از افراد مخالف هم استفاده کرد باعث شد تا در خیلی از جاها افراد معتقد پس زده شوند و اگر این کار ادامه داشته باشد آینده مورد تهدید قرار گرفته و افرادی که به اصول و مبانی نظام اعتقادی ندارند وارد کارزار خواهند شد. به همین دلیل هر روز شاهد برکناری وزیر و استاندار و فرماندار و بخشداران در سراسر کشور هستیم. در برخی از جاها هیچگونه مدیری انتخاب نگردیده و به وسیله سرپرست اداره می گردد.همین مسئله در فارس هم اتفاق افتاده و هر روز شاهد برکناری یک نفر و مراسم تودیه یک نفر دیگر هستیم. 

4 – افرادی در گذشته با تهمت و افترا برکنار شدند و امروز افرادی جایگزین شده اند که خودشان مورد اتهام بوده و هر روز به دنبال پرونده در دادگاهها حضور دارند.

5 – مجلس هم با توجه به رویدادهایی که در برخی از مناطق از جمله خاورمیانه بوجود آمده سعی دارد تا این مسایل را بدون حاشیه و تنش اداره کمد تا مردم سرزمینهایی که دل به ایران بسته اند از این مسایل ناامید نشوند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد