شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

در مکتب امام جعفر صادق (ع)

- حضرات معصومین که سلام و صلوات حضرت باری تعالی بر آنان باد، در برخی از ویژگیها مشترک و در برخی از ویژگیها صفات مخصوص به خود دارند. مثلاً در عصمت همه معصوم هستند. در امامت همه امام و پیشوا هستند، اما در برخی از صفات و کنیه اختصاص به خود آنان است مانند: حضرت امام حسین (ع) به ثارالله (خون خدا) مشهور و حضرت امام علی (ع) به ابوتراب، امام علی بن الحسین (ع) به زین العابدین و سجاد مشهور هستند. فکر می کردم که باب الحوائج فقط به حضرت عباس (ع) اختصاص دارد، اما در تمرین تعزیه حضرت امام صادق (ع) متوجه شدم که به حضرت ایشان هم باب الحوائج گویند. گویند چهار تن از بزرگان شیعه به باب الحوائج مشهور هستند: 1 - حضرت عباس (ع) 2 - حضرت علی اصغر (ع) 3 - حضرت امام صادق (ع) 4 - ...

- حضرت امام جعفر صادق (ع) در موقعیتی زندگی می کرد که حکومت بنی امیه در حال سرنگونی و حکومت عباسیان در موقعیت استقرار و قدرت گرفتن بود. اگرچه حضرت امام جعفر صادق (ع) هم در انتها به دست یکی از همین خلفای خبیث عباسی به شهادت رسیده بود، اما با درگیریهایی که بین این دو خلفای جابر وجود داشت، فرصتی بدست آمد تا امام بتواند اسلام ناب محمدی (ص) را تثبیت و تحکیم ببخشد. امامان قبل از امام صادق (ع) به حفاظت دین می پرداختند و امام صادق دین را تثبیت و تحکیم می نماید و امامان بعد از ایشان هم به بسط و گسترش و تداوم آن می پردازند.

- امام جعفر صادق (ع) 4000 نفر شاگرد داشت. به فرموده آقای قرائتی اسامی همه این چهار هزار نفر مکتوب است. این تعداد در آن زمان رقم قابل توجهی است. اگر یک مدرسه ابتدایی را در نظر بگیریم، دارای 5 کلاس است. میانگین نفرات هر کلاس اگر 30 نفر هم باشند، هر مدرسه ابتدایی دارای 150 نفر دانش آموز در دل خود جای می دهد. حال اگر تعدا شاگردان حضرت امام جعفر صادق (ع) را تقسیم بر 150 نفر کنیم 5/266 مدرسه امروزی می شود. علیرغم خفقان موجود که در دستگاه عباسیان، این تعداد در آن زمان رقم بسیار بالایی بود. شاگردان امام در رشته های مختلف تحصیل می کردند و در بین شاگردان افرادی مشهور و معروف هستند که از مرزهای علمی آن زمان هم پا فراتر گذاشته بودند. همانند: جابر بن حیان و ... شاگردان امام برخی بی واسطه و برخی با واسطه بودند.

- با توجه به حیات طولانی حضرت امام و فرصتی که برای ایشان بوجود آمد تا بتواند اسلام اصیل را به مردم معرفی کند، لذا به همین دلیل بیشترین احادیث موجود از آن بزرگوار است. احادیثی که لابلای متون دینی چون ستارگانی چشمک می زنند و مردم حق جو و تشنگان معرفت الهی را سیراب می نمایند.

- اگر چه امام در این مدت توانسته بود تا به وظیفه خطیری که داشت جامه عمل بپوشاند، اما منصور خلیفه عباسی وجود امام را برای بقای حکومت جابرانه خودش در خطر می دید؛ لذا شب هنگام با شتاب به مامورانش دستور می دهد تا امام را به دارالحکومه می برند و با زهری که در خوراکی او ریخته بود به عمر امام پایان می دهد.

شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب شیعه را به عموم مسلمانان بویژه امت شیعه تسلیت عرض می نمائیم. باشد تا راه آن امام همام تا ابد چون چراغی تابان پیش روی بیداردلان باشد. التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد