شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

گذری بر همایش ملی تعزیه در شیراز خاستگاه تعزیه به میزبانی کانون تخصصی تعزیه استان فارس


دیشب با برنامه ریزی از قبل مراسم افتتاحیه همایش ملی تعزیه در محوطه ی مکان کتابخانه ملی استان فارس در خیابان حافظ برگزار شد. در این مراسم سخنرانی و پذیرایی دو برنامه مهم بود که مورد اجرا قرار گرفت.

در رابطه با سخنرانی باید گفت: آنچه جناب آقای صالح پور به عنوان سخنران در این مراسم بیان کرده بودند، تمامی آنچه بود که یک فرد عادی تعزیه خوان هم می داند. امروزه با تجهیزات پیشرفته نرم افزاری و آنلاین بیشتر افراد از اطلاعات عمومی بالایی برخوردار هستند. به خصوص که یک نفر بخواهد در جمع دوستداران تعزیه و اصحاب تعزیه سخنرانی کند. از این که رنگ لباس ها چه مفهومی دارد، از این که در تعزیه دو اسطوره خیر و شر به نام انبیا و اولیا قرار دارند، از این که تاریخچه تعزیه بر می گردد به خون سیاوش و سیاوشون و بعد از آن نگاه حکومت ها با این تراژدی چگونه بوده و هست را به نوعی همه می دانند. در چنین جلسات باید مثل یک شاعر که فکر و راه جدیدی را ابداع می کند باید سخنران هم چیزهایی بگوید تا مردم حاضر تشنه شنیدن و مورد توجه قرار بگیرد، مثل اکثر سخنرانی ها تکراری نباشد.

اما در باره اجرای تعزیه که گروه تعزیه ای از اصفهان دعوت شده بودند باید گفت اگرچه در برخی از جای ها کاستی هایی احساس می شد، اما در مجموع خوب اجرا شده بود. تقریباً همه چیز سر جای خودش بود. صدا ها جذاب، موسیقی به موقع، لباس ها مناسب، تسلط بر اجرا و در زمان معین هم تعزیه به پایان رسیده بود.

دکوراسون صحنه بد نبود، سکوی اجرا، نور کافی، و در محوطه ای که بسیار زیبا برگزار شده بود. نمی دانم چرا تعزیه خوانان از صدا و چیزهای دیگر اعتراض داشته بودند. صدای زیادی که از بلندگو پخش می شود برای تعزیه خوانان شاید مناسب باشد، اما برای مخاطبانی که زیر و روبروی بلندگوها هستند، کر کننده و بسیار ناراحت کننده است.

آنچه که در این برنامه جلوه ی کمتری داشت مخاطبان بودند. شاید تبلیغات کمتری شده بود و یا اینکه در مکانی قرار داشت که اکثر مردم نمی توانستند در این جلسه حضور داشته باشند.

در مجموع برای برگزاری این همایش از جناب آقای استاد عبدالصمد فهندژ سعدی مدیریت محترم کانون تخصصی تعزیه استان فارس و دکتر سروش کمالی سروستانی تقدیر و تشکر می نماییم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد